تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

«لیست سیاه ترور» در ترکیه/ اردوغان برای بقا مخالفان خود را ترور می‌کند؟

رای الیوم در گزارشی نوشت: رئیس جمهور ترکیه و حزبش در حال برنامه ریزی برای ترور‌های سیاسی جنجالی احتمالی هستند و این اتهام را مخالفان حزب حاکم در ترکیه وارد کرده اند.

«لیست سیاه ترور» در ترکیه/ اردوغان برای بقا مخالفان خود را ترور می‌کند؟

رویداد۲۴ مخالفان در ترکیه در اظهاراتی بی سابقه اردوغان و حزبش را به برنامه ریزی برای ترور مخالفان برای ماندن در قدرت متهم کردند.

به گزارش جماران، روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت: این روز‌ها ترکیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور اش به شدت مورد توجه هستند، زیرا در حالی که لیر ترکیه به سقوط خود در برابر دلار ادامه می‌دهد، مشکلات این کشور با روسیه و آمریکا بیشتر می‌شود، برای عملیات علیه کرد‌ها در سوریه مقدمه چینی می‌کند، احتمال بازپس گیری استان ادلب توسط ارتش سوریه بیشتر می‌شود و آمریکا فکر کردن به فروختن هواپیما‌های «اف ۳۵» به ترکیه را طول می‌دهد، ناگهان خبر می‌رسد که رئیس جمهور ترکیه و حزبش در حال برنامه ریزی برای ترور‌های سیاسی جنجالی احتمالی هستند و این اتهام را مخالفان حزب حاکم در ترکیه وارد کرده اند.

این اتهام را نه یکی از تحلیلگران سیاسی یا روزنامه نگاران مخالف اردوغان مطرح کرده اند بلکه همچون یک غافلگیری ناراحت کننده توسط «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر مخالفان ترکیه و رئیس حزب جمهوریخواه خلق مخالف مطرح کرده است. قلیچدر اوغلو گفت که وی نگران رخ دادن جرایم سیاسی است، اما به جزئیات بیشتر در این زمینه یا مشخص کردن نام‌های خاصی که در معرض ترور هستند نپرداخت، اما تأکید کرد که اردوغان برای ماندن در قدرت دست به هر کاری می‌زند.

این نگرانی درباره ترور‌ها را «سادات بکر» رهبر مافیای ترکیه که به امارات فرار کرده است نیز مطرح کرد و گفت که فهرست ترور‌های سیاسی وجود دارد که نام «فهرست مرگ» بر آن گذاشته شده و توسط نظام حاکم تدوین شده و تأکید کرد که نام وی در این فهرست گنجانده شده است.

در تاریخ سیاسی معاصر ترکیه وضعیت سازماندهی شده از ترور‌های سیاسی شاهد بود و حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه آن را به طرف‌های ناشناس حواله می‌داد. این در حالی بود که جماعت «خدمت» به رهبری «فتح الله گولن» روحانی معروف ترکیه‌ای را متهم به ترور می‌کرد؛ روحانی‌ای که اردوغان همچنان از آمریکا می‌خواهد که او را تحویل آنکارا دهد و تأکید می‌کند که دوران ترور‌های طرف‌های ناشناس به پایان رسیده و هرگز بر نمی‌گردد.


بیشتر بخوانید: بازی بزرگ ژئوپلیتیک آذربایجان در منطقه قفقاز


زمان اتهام‌ها مهم است و در زمانی صورت می‌گیرد که احزاب ترکیه خود را برای رقابت در انتخابات آماده می‌کنند و به باور برخی مطرح کردن چنین سورپرایز‌هایی می‌تواند برای ضربه زدن به محبوبیت و جایگاه حزب عدالت و توسعه حاکم در میان افکار عمومی ترکیه مفید باشد؛ حزبی که برای راحت شدن از شر مخالفان برجسته و رقبایش به ترور‌های احتمالی روی می‌آورد تا شاید در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۳ پیروز شود. این اتهام‌ها در هر صورت جنجال برانگیز است و در حالی مطرح می‌شود که نظرسنجی‌های ضد و نقیضی از کاهش یا افزایش محبوبیت اردوغان و حزب حاکم اش منتشر می‌شود و میان مخالفان نیز بر سر یک رقیب قوی برای رقابت با اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری آینده، حداقل تا کنون اختلاف دارد.

این اتهام‌ها که رهبر مخالفان آن‌ها را مطرح کرد فقط رسانه‌ای نبوده است بلکه در پی آن دادستانی کل در آنکارا پایتخت نیز به جنب و جوش افتاده است و اعلام کرد که تحقیقاتی درباره ادعا‌های «ترور‌های سیاسی» را آغاز کرده است.

در حالی که پرونده اتهامات ترور‌های سیاسی در حال بزرگ شدن است حرف و حدیث‌های در ترکیه درباره ضرورت ارائه اظهارات کمال قلیچدار و احضار وی یا رفتن بازجویانی برای دیدار با او برای شنیدن حرف هایش وجود دارد.

برخی مسئولان در حزب عدالت و توسعه حاکم به نوبه خود به این اتهام‌ها پاسخ داند و خواستار ارائه هر گونه سند و مدرکی در این زمینه به دادستانی کل شدند.

به رغم آن که اتهامات ترور‌های سیاسی به ضرر حزب عدالت و توسعه است، اما نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که حزب حاکم از این اتهام‌ها به نفع خود بهره ببرد و در صورتی که صحت آن‌ها تأیید نشود به کسانی که این اتهام‌ها را مطرح کرده اند و در رأس آن‌ها رهبر مخالفان ترکیه اتهام‌های برعکس بزند. سخنان «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه که از افراد نزدیک به اردوغان است نشانه‌ای در همین زمینه است؛ سویلو در این زمینه گفت:کسی که چنین سخنانی به زبان می‌آورد کوچکترین مسئولیت در قبال عواقبی که سخنانش خواهد داشت و تأثیر آن بر جامعه و هزینه‌های گزاف آن ندارد.

سویلو این پرسش را مطرح کرد: «از کجا به این داده‌های اطلاعاتی دست پیدا کردند؟ این داده‌ها را دستگاه‌های امنیتی ترکیه اعلام می‌کنند و زمانی که از سازمان امنیت یا دستگاه اطلاعات در این زمینه پرسیدم جواب دادند که هیچ گونه اطلاعی در زمینه تهدیدات برای ارتکاب جرایم سیاسی ندارند.» در این جا به نظر می‌رسد که این وزیر وجود چنین اتهاماتی را به شدت رد می‌کند و تأکید می‌کند که «دستگاه اطلاعاتی» ترکیه از وجود چنین اتهاماتی بی خبر است.

به نظر می‌رسد که رهبران مخالفان تهدید به ترور را جدی گرفته اند، به طوری که «کورای آیدن» معاون حزب «خوب» در تأیید سخنان قلیچدار اوغلو گفت: «ما نیز شنیده ایم که ترور‌های سیاسی رخ می‌دهد». در همین حال «احمد داوود اوغلو» رهبر حزب «آینده» در یک گفتگو تصریح کرد: «همه باید در حالت آماده باش قرار بگیریم».

اکنون علامت سئوال‌هایی درباره رسیدگی بخش قضایی ترکیه به اتهام‌های ترور‌های احتمالی در صورت رسیدن این پرونده به این بخش پس از تحقیقات دادستانی کل مطرح می‌شود. این در حالی است که انتقاد‌هایی هم در داخل و هم خارج از ترکیه نسبت به «شفافیت» بخش قضایی ترکیه و دخالت نظام حاکم برای صدور حکم هایش با برکناری قاضی‌ها و تعیین قاضی‌های وفادار به حزب حاکم به شدت انتقاد می‌شود؛ همانطور که از دخالت نظام حاکم در ارتش و بانک مرکزی نیز انتقاد می‌شود. بر اساس فهرست کنفرانس اقتصادی جهانی در سال ۲۰۱۸ بخش قضایی ترکیه در زمینه معیار‌های شفافیت و جایگاه مرکز ۱۱۱ را در میان ۱۴۰ کشور داراست.

منبع: جماران
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Switzerland
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
1
0
تنها ترکیه نیست مخالفین خودش رو ترور میکنه تو خاورمیانه از این دولته ها و حکومت ها زیادن.
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان