تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰

ایرانی‌ها ۴.۶ میلیارد عدد قرص آرام‌بخش می‌خورند

براساس آمارنامه دارویی کشور، در سال ۱۳۹۹، ۴۴ میلیارد و ۵۲۶ میلیون عدد دارو در کشور مصرف شده است.

 قرص آرام‌بخش

رویداد۲۴  براساس آمارنامه دارویی کشور، در سال ۱۳۹۹، ۴۴ میلیارد و ۵۲۶ میلیون عدد دارو در کشور مصرف شده است. بررسی میزان مصرف دارو نشان می‌دهد به لحاظ تعدادی، قرص‌های استامینوفن، متفورمین، آسپیرین، کپسول آموکسی‌سیلین، قرص لوزارت پتاسیم، استامینوفن–کدئین، سرماخوردگی بزرگسالان، لووتیروکسین، آتورواستاتین و آملودیپین در رتبه‌های اول تا دهم قرار دارند. یکی از نکات جالب مصرف عددی قرص در کشور، سهم بالای چهار قرص استامینوفن، استامینوفن–کدئین، سرماخوردگی بزرگسالان و کپسول ژلوفن است که معمولا هر ایرانی به تعداد زیادی از آن‌ها مصرف می‌کند.

آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد ایرانی‌ها در سال گذشته ۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون عدد از این چهار قرص را مصرف کرده‌اند. به‌عبارتی هر ایرانی در سال گذشته به‌طور میانگین بیش از ۵۵ عدد از این چهار قرص را مصرف کرده است. در رتبه‌های بعد قرص‌های مربوط به انواع عفونت‌ها، بیماری‌های قلبی، بیماری فشار خون و دیابت بیشترین مصرف عددی را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

اما درخصوص فروش ریالی نیز، طی سال گذشته ۱۰ دارو شامل ویال رمدسیویر، کپسول آموکسی سیلین، کلوپیدوگرل، کپسول ژلوفن، متفورمین، پودر لیوفیلیزه رمدسیویر، محلول تزریقی پرنترال، ایمونوگلوبولین وریدی، اینترفرون بتا. آ ۱ و سرم مایع به ترتیب بالاترین رقم فروش ریالی را به خود اختصاص داده‌اند.

ویال رمدسیویر با ۵۵۹ میلیارد تومان در رتبه اول، کپسول آموکسی سیلین با ۴۹۵ میلیارد تومان، کلوپیدوگرل با ۴۶۴ میلیارد تومان، کپسول ژلوفن با ۴۶۳ میلیارد تومان، متفورمین با ۴۴۶ میلیارد تومان ازجمله این دارو‌ها با بالاترین فروش ریالی هستند.
منبع: فرهیختگان
برچسب ها: اعصاب و روان
نظرات شما
پیشخوان