تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰

رویترز: سازمان جهانی بهداشت در صدد تامین قرص‌های ضدکرونا ۱۰ دلاری برای کشور‌های فقیر است

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه اعلام کرد پیش‌نویس طرحی را رویت کرده که قرار است طبق آن و با محوریت سازمان جهانی بهداشت برای کشور‌های فقیر واکسن، دارو و کیت‌های تست کووید خریداری و تامین شود. طبق این طرح که هنوز در مرحله پیش نویس است دارو‌های جدید مقابله با کووید از جمله قرص‌های خوراکی شرکت داروی سازی مرک (Merck) موسوم به مولنوپیراویر در اختیار بیماران بیشتری قرار می‌گیرد.

سازمان بهداشت جهانیرویداد۲۴ خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه اعلام کرد پیش‌نویس طرحی را رویت کرده که قرار است طبق آن و با محوریت سازمان جهانی بهداشت برای کشورهای فقیر واکسن، دارو و کیت‌های تست کووید خریداری و تامین شود.

طبق این طرح که هنوز در مرحله پیش نویس است داروهای جدید مقابله با کووید از جمله قرص‌های خوراکی شرکت داروی سازی مرک (Merck) موسوم به مولنوپیراویر در اختیار بیماران بیشتری قرار می گیرد.

این برنامه با محوریت سازمان جهانی بهداشت و با هدف کمک به کشورهای فقیر برای دسترسی عادلانه به واکسن طراحی شده است.

رویترز می گوید طبق این طرح قرار است تا سپتامبر سال آینده یک میلیارد کیت تست کووید در اختیار کشورهای فقیر قرار داده شود و۱۲۰ میلیون نفر دیگر نیز در سراسر دنیا به داروهای جدید ضد کووید دسترسی خواهند داشت. این علاوه بر ۲۰۰ میلیون نفری است که تخمین زده می شود طی ۱۲ ماه آینده ازین داروها استفاده کنند.

یکی ازسخنگویان برنامه (ACT-A)(شتاب دهنده دسترسی به ابزارهای کووید ۱۹) تصریح کرده که این سند ۱۳ اکتبر ارائه شده و هنوز در حد پیش نویس است و احتمال تغییر در آن وجود دارد. قرار است این سند در آستانه نشست گروه بیست در رم، در اختیار رهبران قدرت های جهان نیز قرار بگیرد.

برنامه ACT-A از گروه بیست و دیگر افراد و گروههای فعال در امور بشردوستانه تقاضا کرده تا سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی بودجه ای بالغ بر ۲۲.۸ میلیارد یورو را برای پیشبرد برنامه تامین کنند.


بیشتر بخوانید: وزارت بهداشت: تزریق بیش از ۲۶ میلیون دز دوم واکسن کرونا


بر طبق این برنامه برای قرص مولنوپیراویر که از آن بعنوان قرص جدید ضد ویروس یاد می شود حدود ۱۰ دلار قیمت تعیین شده است که می تواند توسط بیمارانی که بصورت خفیف یا متوسط به کووید ۱۹ مبتلا شده اند، استفاده شود.

با این حال و طبق تخمین های دانشگاه هاروارد هزینه تولید مولنوپیراویر حدود ۲۰ دلار خواهد بود ولی اگر توسط تولید کنندگان مشابه ساخته شود در خوشبینانه ترین حالت ۷.۷ دلار قیمت خواهد داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان