تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نکاتی درباره دخل و خرج موسسه اوج که نمی‌دانید +جدول

مدیرعامل موسسه اوج اخیرا درباره دخل و خرج این سازمان و بودجه‌ای که دریافت می‌کنند، ادعاهایی مطرح کرده است؛ رویداد۲۴ برخی از این ادعاها را راستی‌آزمایی کرده است؛ نتیجه اینکه برخی از این ادعاها با واقعیت فاصله زیادی دارند.

استخدام در سازمان اوج

رویداد۲۴ مدت‌هاست انتقادات تندی به موسسه اوج می‌شود که بودجه کلان می‌گیرد اما نظارتی بر دخل و خرج این موسسه وجود ندارد. حالا برای اولین بار محمدحسنی مسئول سازمان هنری رسانه‌ای اوج در یک نشست خبری، جزئیاتی درباره گردش مالی این موسسه بیان کرده است. محمدحسنی گفته «سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان پول دریافت کردیم و ۹۰ میلیارد تومان درآمد از محل تولیدات داشتیم، مثلا به وقت شام در کره ۱۰۰ هزار دلار و در تایوان ۷۰ هزار دلار فروخت یا سریال آقازاده را به یکی از پلتفرم‌ها فروختیم و ۸ میلیارد سود خالص داشتیم. اگر وضعیت کرونا و بازگشایی سینما‌ها اجازه دهد، پیش‌بینی کرده‌ایم که درآمد ما طی سه سال آینده به هزار میلیارد تومان درآمد برسیم.»

اعدادی که محمدحسنی ادعا کرده با واقعیت فاصله دارند. لااقل در سایت boxofficemojo که معتبرترین سایت اعلام میزان فروش فیلم‌های سینمایی در دنیا به شمار می‌رود و آمار ریز فروش سینما‌های کره جنوبی را نیز منتشر می‌کند، نامی از فیلم به وقت شام نیامده است. البته این فیلم در سرویس پرایم ویدئو متعلق به شرکت آمازون برای بینندگان سراسر دنیا به فروش می‌رسد که آمار تماشای آنلاین آن، به صورت عمومی منتشر نمی‌شود. البته این فیلم در جشنواره فیلم‌های فانتزی و ترسناک کره جنوبی به نمایش در آمده بود.

در زمان اکران فیلم به وقت شام، سازندگان به ریشه در واقعیت داشتن فیلم اصرار داشتند، اما سه سال بعد از آن زمان، حالا نمایش فیلم در جشنواره فیلم‌های فانتزی و ترسناک، به عنوان عاملی برای موفقیت این فیلم تبدیل شده است. همچنین در صفحه این فیلم در ویکی پدیا، آی.ام.دی.بی و دیگر سایت‌های معتبر سینمایی، اثری از اکران این فیلم در کره جنوبی وجود ندارد.

در مقابل البته فرهنگ کره جنوبی، تاثیر به‌سزایی در فرهنگ ایران دارد و از جومونگ و تلویزیون جمهوری اسلامی گرفته تا سریال بازی مرکب و بازار سیاه دانلود سریال‌های روز جهان، هزاران و بلکه میلیون‌ها طرفدار در ایران دارد.

البته این ادعا‌ها در سینمای ایران فراوان بودند. پیش از این مجید مجیدی هم ادعا کرده بود که با اکران فیلم حضرت محمد در کشور‌های مسلمان، هزینه‌های این فیلم برمی‌گردد، اما این اتفاق رخ نداد. درباره فیلم حضرت سلیمان نیز چنین ادعا‌هایی مطرح شده بود. این فیلم‌ها قرار بود سه گانه باشند که با شکست فروش، فیلم‌ها در همان نسخه اول متوقف شدند.


بیشتر بخوانید: تازه نفس‌ها در سینما/ چرا موسسه اوج تاسیس شد


۲۵ سریال جدید موسسه اوج

به گزارش رویداد۲۴ مدیر موسسه اوج همچنین گفته «اوج در این ۱۰سال هفت سریال تولید کرده است (که از این میان فصل پنجم سریال پایتخت و سریال آقازاده شهرت بیشتری داشته‌اند) و اکنون ۲۵ سریال در دست تولید داریم که امسال ۸ سریال را کلید زده‌ایم.« شرحی از سریال‌هایی که مدیرعامل موسسه رسانه‌ای اوج مطرح کرده را در این جدول مشاهده می‌کنید:

رئیس سازمان اوج

یکی دیگر از تناقض‌های آماری مدیر اوج همین است که برای ساخت هر سریال، حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و بر همین اساس، به صورت مرتب هزینه اشتراک فیلیمو و نماوا افزایش می‌یابد. اما موسسه اوج تنها با دریافت ۱۸ میلیارد قول ساخت حدود ۱۰ سریال در سال را داده است. این رقم حتی برای قرارداد بازیگر اصلی این سریال‌ها هم رقم کمی است. آن هم در شرایطی که تمام سریال‌های در دست ساخت، مضمونی تاریخی دارند و نیاز به تجهیزات و لوکیشن‌های خاصی هستند.

مدیر موسسه اوج می‌گوید «سود خوبی روی سریال آقازاده داشتیم. عددی که گذاشتیم و برداشتیم نفس خوبی به ما داد. سود ما از آقازاده خالص هشت میلیارد تومان بود. یکی از سریال‌هایی که در یک پلتفرم نمایش داده می‌شود نزدیک به صد میلیارد تومان هزینه ساختش بوده در حالی که کل تولیدات اوج این مقدار هزینه را داشته است.»

بعید است مدیران موسسه اوج درباره هزینه‌های این سازمان هیچوقت گزارش شفافی منتشر کنند. همچنین نوع قرارداد‌های موسسه اوج با صدا و سیمای ایران هم شفاف نیست که چقدر بابت هر سریال از بیت المال دریافت می‌کند. آنچه مشخص است این است که در سال‌های آینده، باید شاهد اوج گرفتن اوج باشیم. تولید ۲۵ سریال، یعنی بیش از نیمی از آثار به نمایش در آمده در ایران، به زودی با مُهر اوج خواهد بود. سریال‌هایی که می‌توان آن‌ها را در ژانر فانتزی و ترسناک قرار داد یا به عنوان روایت جدیدی از تاریخ ایران، آن را باور کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
0
0
رسالت این موسسه تبلیغ عرب پرستی است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان