تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰

گول آگهی‌های کلاهبرداران اینترنتی را نخورید!

با افزایش میزان استفاده مردم از فضای کسب و کار‌های آنلاین و خرید و فروش‌های اینترنتی، کلاهبرداران هم بیکار ننشسته و بیش از پیش کلاه مردم را بر می‌دارند.

کلاهبرداری اینترنتی
رویداد۲۴ ابزار نوین ارتباطی در دنیای امروز زندگی را برای آدم‌ها در نقاط مختلف دنیا متفاوت کرده است.

در بسیاری از موارد استفاده و بهره‌مندی افراد از خدمات جدید و ابزار به روز تسهیل در انجام کار‌ها برای آن‌ها را به دنبال داشته است و متاسفانه تعداد دفعاتی که فرد استفاده کننده از خدمات فوق متضرر شده است هم کم نیست.

کلاهبرداری در بستر فضای مجازی و در قالب خرید و فروش آنلابن امروزه یکی از جرائم گسترده در دنیا و از جمله در کشور ما ایران است.

اعتماد بی دلیل مردم در انجام خرید و فروش‌ها به فروشندگان بی نام و نشانی که از آن‌ها تنها یک شماره تلفن در سایت‌های ایتنرنتی به ثبت رسیده است، فضای گسترش جرائم سایبری را بیش از پیش، برای متخلفان فرصت طلب فراهم کرده است.

با افزایش میزان استفاده مردم از فضای کسب و کار‌های آنلاین و خرید و فروش‌های اینترنتی، کلاهبرداران همدبیکار نشسته و از ابن فرصت برای کلاهبرداری بیش از پیش استفاده می‌کنند.

مردم هشدار‌های پلیس را جدی بگیرند

حتما تا کنون دو واژه " کلاهبرداری اینترنتی" به گوش شما خورده است و البته ممکن است شخص خودتان هم از کسانی باشید که به دنبال اعتماد زیاد به ارائه دهندگان خدمات آنلاین و فروشندگانی که اقلام و کالا‌های مختلف نو و دست دوم شامل لوازم منزل، وسایل شخصی، وسایل نقلیه و همچنین انواع خوراکی و ... را از طریق درج آگهی در سایت‌های اینترنتی به فروش می‌رسانند، دچار ضرر و زیان شده باشید.

بسیاری از افراد هشدار‌های مکرر و پی در پی پلیس و به ویژه اخطار‌هایی که پلیس فتاء با موضوع احتیاط در انجام خرید‌های اینترنتی به مردم می‌دهند را نادیده می‌گیرند و پس از آنکه کلاهبرداران به حساب بانکی آن‌ها دستبرد می‌زنند یا کالایی غیر از کالای مطرح شده در تبلیغات خوش رنگ و لعاب فضای مجازی را با هزینه‌های گزاف دریافت می‌کنند، تازه به یاد مراجعه به نهاد‌های رسیدگی به جرائم فضای سایبری می‌افتند.

مسئولان اتحادیه فناورانه رایانه تهران طی مصاحبه‌های متعدد به مردم درباره چگونگی خرید امن به مردم هشدار می‌دهند و به گفته آنان موارد زیادی از تخلف فروشگاه‌های اینترنتی دیده شده تا کنون اینگونه است که کالا را به نام درجه یک و نو به مشتری می‌فروشند، اما در نهایت کالای با کیفیت پایین‌تر، بازسازی شده و حتی دست دوم به آن‌ها فروخته و کالای نمایش داده در تبلیغات و آگهی اینترنتی را برای مشتریان ارسال نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید: اگر اینترنتی سرمان کلاه رفت چه کنیم؟


ویژگی‌های خرید اینترنتی امن و مطمئن چیست؟

بهترین شکل خرید اینترنتی امن و مطمئن این است که فرد خریدار ابن امتیاز را داشته باشد که پس از سفارش کالا یا بتواند همه هزینه کالای مورد نظر را پس از رویت آن و دریافت درب منزل پرداخت کند یا مبلغ کمی از هزینه کالای سفارشی خود را پرداخت و مابقی را پس از دریافت درب منزل بپردازد.

فروشگاه‌های معتبر و مشهوری که امکان فروش اجناس خود را به صورت آنلاین برای مشتری فراهم کرده‌اند در بسیاری از شهر‌ها شعبه فعال دارند و فرد خریدار میتواند هزینه کالای درخواستی خود را پس از دریافت و مشاهده آن واریز کند.

در کنار فروشگاه‌های معتبر و قابل اعتماد، برخی از افراد به صورت شخصی و انفرادی به درج آگهی برای فروش کالا یا اقلامی خاص اقدام می‌کنند و به گفته مسئولان، تعداد کلاهبرداری به وقوع پیوسته در این قبیل معاملات و خرید و فروش‌ها بسیار بیشتر از آگهی‌های خدمات فروش آنلاین فروشگاه‌های معتبر است.

گول آگهی‌های فریبنده کلاهبرداران اینترنتی را نخورید!

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران درباره نحوه فعالیت کاربران در سایت‌های اینترنتی از جمله سایت پر مخاطب دیوار هشدار می‌دهد و معتقد است: تخلفات این سایت اینترنتی بسیار گسترده است.

به گفته سردار رحیمی مردم باید مراقب آگهی‌های فریبنده کلاهبرداران که اجناس را با قیمتی پایین و اختلاف قیمت زیاد به فروش می‌گذارند باشند تا در دام آن‌ها نیوفتاده و متضرر نشوند.

تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی را به کجا گزارش دهیم؟

پلیس اعلام کرده است که مردم می‌توانند از طریق وب‌سایت پلیس فتا به نشانی www.CyberPolice.ir اقدام به ارائه گزارش تخلفات و جرائم احتمالی فروشگاه‌ها نموده و پلیس فتا اقدام لازم را در این زمینه صورت خواهد داد.

البته در برخی موارد رسیدگی به تخلف نیازمند طرح شکایت در دادسرا است که تقاضای پلیس از هموطنان این است که حتماً برای پیشگیری از قربانی شدن دیگران و جهت پاکسازی فضای سایبر از جرائم و کلاهبرداری‌ها حتی در مواردی که مبلغ کلاهبرداری یا تخلف بسیار اندک است نیز نسبت به گزارش جرم و یا طرح شکایت خود اقدام نمایند تا مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه را انجام داده باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان