تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

فامیل بازی علیرضا زاکانی ؛ از مرکز پژوهش‌ها تا شهرداری تهران/ حسین حیدری دامادی که بدون حقوق با فتوسنتز زندگی می‌کند!

علیرضا زاکانی دامادش را به عنوان مشاورش انتخاب کرد و در واکنش به سیل انتقادات گفت که رابطه استخدامی در کار نیست و تنها قرار است از تخصص و دانش دامادش استفاده کند. حسین حیدری داماد علیرضا زاکانی کیست؟

علیرضا زاکانی

رویداد۲۴  روز گذشته در خبری اعلام شد که علیرضا زاکانی شهردار تهران طی حکمی داماد خود حسین حیدری را به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری انتخاب کرده است. همین یک خط خبر کافی بود تا انتقاد‌ها به شهردار تهران که حضورش در این سمت به دلیل نداشتن تخصص مرتبط با سمت شهرداری تهران با حواشی بسیاری همراه شده بود، بار دیگر از سر گرفته شود.

شهردار تهران که با زیر پا گذاشتن و دور زدن قانون به بهشت رفته بود، طی حکمی داماد خود را به عنوان مشاور ویژه شهردار تهران منصوب کرد. او در مناظرات انتخاباتی در واکنش و کنایه به دولت روحانی گفته بود که اگر رئیس جمهور شوم، از هیچ یک از اقوام و فامیل‌هایم در مناصب استفاده نمی‌کنم و بستگان خود را بر سر کار نمی‌آوریم. این انتصاب در حالی است که براساس مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران، به کارگیری بستگان ممنوع اعلام شده است. اما برای فردی، چون زاکانی که برای انتخابش به عنوان شهردار تهران قانون را تغییر داده بودن، به کار گیری دامادش در شهرداری نمی‌تواند موضوع خاصی باشد!

داماد زاکانی

زاکانی ساعاتی پیش در واکنش به انتقاد‌ها به بر سر کار آوردن دامادش در شهرداری تهران در توئیتی نوشت: «آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفا از تجربه و دانش علمی ایشان در حوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم کرد. این امر غیرقانونی نبوده و این حکم صرفابرای اشراف و نظارت دقیق بنده از طریق ایشان در این پروژه مهم صادر شده است.»

زاکانی شهردار تهران هفته گذشته جذب هر نیروی جدیدی در شهرداری تهران را ممنوع کرده بود و در بخشنامه‌ای که ابلاغ کرده بود، آورده بود که: «جذب و بکارگیری نیروی انسانی جدید تحت هر عنوان و با هر نوع وضعیت استخدامی اعم از تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت، پیمانکاری، شرکتی، مشاوره‌ای، حق الزحمه‌ای، ساعتی و پروژه ای و حتی انجام خدمت به طور رایگان یا افتخاری در شهرداری تهران ممنوع است.»

واکنش رئیس شورای شهر تهران به این اتفاق از خود انتصاب البته عجیب تر بود و نشان داد که قرار نیست حمایت های بی چون و چرا شورای شهر از زاکانی تمام شود. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در واکنش به این انتصاب گفت: «من در جریان نبودم اما شنیدم و می پرسم ببینم از چه قرار است. گویا براساس نسبت و این چیزها نبوده اما سوال می پرسم. اگر یک نفر از نزدیکان باشد هم می تواند جایگاه داشته باشد به شرط اینکه توان و قابلیت پذیرش انتصابات را داشته باشد.»

علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس و شهردار فعلی تهران، پیش از آنکه به ساختمان بهشت برود، به عنوان رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده بود و در مناظرات انتخاباتی و روند انتخابات نقش ضربه گیر و پوششی ابراهیم رئیسی را ایفا می‌کرد و در نهایت پیش از برگزاری انتخابات به نفع رئیسی از دور رقابت‎های انتخاباتی کنار رفت.


بیشتر بخوانید: سلطه جمعیت ایثارگران و رهپویان بر شهرداری تهران / مدیران زاکانی چگونه انتخاب می‌شوند؟


بعد از آنکه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و اعضای شورای شهر جدید به ریاست مهدی چمران روی کار آمدند، در همان روز‌های اولیه و در جلسه‌ای غیرعلنی و غیررسمی، اعلام کردند که قرار است علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کنند. این خبر در آن زمان سروصدای زیادی به پا کرد، زیرا این ایده و رای گیری در جلسه غیرعلنی رخ داده بود و از همه مهمتر اینکه زاکانی تحصیلات مرتبط نداشت و این برخلاف شرایط درج شده در قانون برای تصدی چنین سمتی بود. شهردار شدن زاکانی آنقدر عجیب بود که حتی صدای اصولگرایان را هم در آورد تا جایی که سازمان بسیج دانشجویی طی نامه‌ای اعلام کردند که «شما طبق قوانین، صلاحیت قانونی لازم جهت تصدی شهرداری تهران را دارا نیستید.» زاکانی دو سال قبل به عنوان نماینده مردم قم انتخاب شده بود و رهبر انقلاب نیز پیش از انتخابات ریاست جمهوری و در دیداری که با نمایندگان مجلس داشت، از برخی نمایندگان که از دوره خود را ناتمام رها می‌کنند و به مناصب دیگر می‌روند، انتقاد و گله کرده بود.

جدا از بی توجهی به سخنان رهبری، رشته تحصیلی زاکانی غیرمرتبط با رشته‌های مصوب از سوی وزارت کشور برای تصدی شهرداری بود. مدرک تحصیلی زاکانی پزشکی هسته‌ای بود و براساس قانون، هیچ ارتباطی با رشته‌های مرتبط با شهرداری ندارد. اعضای شورای شهر جدید از جمله سروری تمام تلاش خود را کردند تا هر طور شده رشته غیرمرتبط زاکانی را با رشته‌های مجاز برای شهردار شدن همسو کنند.

حسن حیدری کیست؟

حسین حیدری داماد علیرضا زاکانی است که متولد دهه ۶۰ و فارغ التحصیل دانشگاه شریف است که با مریم زاکانی ازدواج کرده است. گفته می‌شود حیدری مدیرعامل شرکت ایده نگار عرش است که رامبد جوان نیز از اعضای هئیت مدیره این شرکت است.

شرکت عرش یک شرکت نرم افزاری است که در تهران فعالیت می‌کند، این شرکت با سازمان‌هایی همچون بانک صادرات و همراه اول و بیمه تامین اجتماعی و دانشگاه صنعتی شریف و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد همکاری دارد. این شرکت در سال ۱۳۸۹ توسط چند دانشجوی دانشگاه شریف تاسیس شد و به تولید نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب و موبایلی پرداخت.
پدر زن غیرقانونی، دامادش را به صورت غیرقانونی مشاور خود کرد/

مریم زاکانی و حسین حیدری در دانشگاه باهم آشنا شده‌اند و مریم برای ادامه تحصیل در رشته «علوم انسانی دیجیتال» به سوئیس رفت. زاکانی گفته چون این رشته در ایران وجود نداشته، دخترم برای خدمت به کشور و به خرج شخصی برای ادامه تحصیل به سوئیس رفته است.

موضوع فامیل بازی زاکانی به انتصاب دامادش ختم نمی‌شود، او پیش از این‌ نیز تجربه خوبی در فامیل بازی داشته و در مرکز پژوهش‌های مجلس برادر دامادش را به عنوان مشاور خود انتخاب کرده بود که این انتصاب نیز با واکنش‌ها و حواشی بسیاری همراه شده بود.

زمانی که زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس مشغول به کار بود مسعود فیاضی برادر دامادش را به عنوان معاون خود و مدیر کل مرکز مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌ها منصوب کرد. فیاضی در حالی به این سمت انتخاب شده بود که لیسانس عمران و دکترای فقه و اصول دارد.

واکنش های مجازی به انتصاب داماد زاکانی

در فضای مجازی نیز بسیاری از شهروندان نسبت به این انتصاب واکنش نشان دادند. میثم در توئیتی نوشت: «شورای‌شهر اصلاح‌طلب برای مدیریت تعارض منافع، علاوه بر معاملات، انتصاب بستگان مدیران شهرداری رو هم ممنوع کرد. شهرداری انقلابی (!)، در بالاترین سطح، طوری با تانک‬ از روی این مصوبه رد شد که دیگه تو مناطق شهرداری و واحد‌های تابعه، تره هم برای این ممنوعیت‌ها خرد نخواهندکرد!»

همچنین امیرحسین ثابتی فعال سیاسی اصولگرا نیز در تویتی نوشت: «شناختی از داماد زاکانی ندارم و ‏فرض را هم بر این میگذارم که وی فرد شایسته‌ای است که انتصابش به عنوان «دستیار شهردار» توسط پدر خانمش به خاطر شایستگی اش بوده نه چیز دیگر. اما باز چنین انتصابی توجیه ندارد، چون مصداق نقض «اتقوا من مواضع التهم» است. نه فقط برای شخص زاکانی، برای جبهه انقلاب.»

احسان بداقی روزنامه نگار هم نوشت: «چمران، رئیس شورای شهر گفته انتصاب داماد‬ زاکانی‬ «براساس نسبت واین چیز‌ها نبوده» و به شرط داشتن «توان و قابلیت» بلااشکال است. فرض که آقا داماد قابلیت دارد، اما مسئله‪دتعارض منافع چه می‌شود؟ اصلا درکی از این مفهوم دارید؟ می‌دانید ریشه بسیاری از فساد‌ها همین است؟ خواهشا ماله نکشید.

کاربر دیگری هم نوشت: «اینکه آقای زاکانی داماد خود را متعهد و متخصص و شایسته میداند و مشارو و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب میکند، عیب نیست؛ عیب آن است که آقای زاکانی شهردار تهران است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علیرضا زاکانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
صادق قربانعلی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
0
12
هر دم از این باغ بری می رسد- تازه تر از تازه تری می رسد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
0
12
به سخره گرفتن قانون وتمسخرمردم ازکسی که خودراضدفسادورانت می دانست جای تعجب وتاسف است
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
0
7
حتی اگر حرف زاکانی درست باشه که بعیده ایشون حرف راست درست بزنه و زده باشه تو عمرش دوماد انقلابی نوشکفته ایشون از بواسطه حضور در شهرداری از امتیازاتی همچون رانت اطلاعاتی و امکان اخذ امضاهای طلایی برخوردار خواهد شد که برای بقیه آحاد جامعه غیر ممکن است.و هم چنین کردیت و اعتباری که به یمن حضور ایشان در مجموعه شهرداری برخوردار میشود. و در ادامه رزومه ای برای خود دست و پا خواهد کرد.و از انجا که خدمات ایشان را نمیتوان با حقوق جبران کرد فقط با رانت قابل جبران و معاوضه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
7
واقعا جای تأسف دارد بخدا جواب باید پس داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
5
فکر کردید برای چه اینهمه طرفدار هستند نانشان در روغن است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
3
دامادها تو این نظام وضعشان بهتر از اقازاده هاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
0
1
رو که نیست ؛ سنگ پای قزوینه .صد رحمت به عبید زاکانی .
سیدعلی تویسرکانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
2
0
آره تا چش ضدانقلاب درآد
نظرات شما
پیشخوان