تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه داماد‌های خوشبخت در جمهوری اسلامی/ بهترین شغل دنیا داشتن پدر زن خوب است!

رویداد۲۴ به بهانه انتصاب حسین حیدری داماد علیرضا زاکانی، وضعیت مهمترین دامادهای مسئولان جمهوری اسلامی را بررسی کرده و نشان داده تقریبا سیاست ایران به دست دامادها می‌چرخد نه مسئولان!

داماد‌ها در جمهوری اسلامی

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: علیرضا زاکانی شهردار تهران در انتصابی که به گمان بسیاری بی شرمانه تلقی شده، حسین حیدری، دامادش را به عنوان دستیار ویژه و مشاور شهردار منصوب کرده است. رویداد۲۴ به مناسبت این انتصاب پرونده همه داماد‌های عاقبت بخیر ایران در چهار دهه گذشته را یک بار دیگر مورد بررسی قرار داده است.

انتصاب داماد مقامات به سمت‌های عالی دولتی از چند منظر اقدام هوشمندانه‌ای است؛ نخست اینکه این افراد رابطه نسبی با مقامات عالیرتبه کشور ندارند و همین مساله ردگیری ارتباط آن‌ها با مقامات را برای رسانه‌ها و افکار عمومی دشوار می‌کند. به عبارتی نام خانودگی آن‌ها با نام خانوادگی مقام عالی رتبه یکسان نیست و از نظر افکار عمومی نام مقام مسئول خدشه‌دار نمی‌شود. دومین مزیت این انتصابات هم، بند شدن دست نزدیکان مقامات در سمت‌های مدیریتی است.

داماد علیرضا زاکانی

داماد علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی سابقه درخشانی در انتصاب اقوام نزدیک خود در سمت‌های دولتی کشور دارد. در تازه‌ترین حکم او حسین حیدری دامادش را به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرده است.

این انتصاب آنقدر جنجالی و عجیب بود که حتی صداوسیما که معمولا اخباری در نقد اصولگرایان منتشر نمی‌کند، به آن تاخت و اسنادی که رسانه‌ها درباره بخشنامه خود شهردار مبنی بر عدم هر گونه استخدام را منتشر کرده بودند، پخش کرد. حتی کانال‌ها و پیج‌های اینستاگرامی اصولگرا و ارزشی هم به این انتصاب نقدهای تندی کردند.

در بررسی که محمد رهبری تحلیلگر فضای مجازی انجام داده بود، این نکته جالب بود که بیشترین نقد به زاکانی نه از سوی اصلاح‌طلبان و حتی طیف برانداز شده بود، بلکه اصولگرایان و جریان ارزشی بیشتر انتقاد را از زاکانی داشتند. آنها معتقد بودند این اقدام یعنی از بین بردن آبروی طیفی که خود را نماد واقعی انقلاب می‌داند.

نکته جالب درباره زاکانی اینکه استخدام داماد در شهرداری نخستین کار او برای دخترش نبوده و پیش از این هم به محض استقرار در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دست مسعود فیاضی داماد دیگرش را نیز بند کرده بود تا مشکلی برای خانواده پیش نیاید!

اما علیرضا زاکانی نخستین مدیر جمهوری اسلامی نیست که چنین دامادهای خوش‌شانسی دارد. در این گزارش به دیگر دامادها در سیستم جمهوری اسلامی پرداخته شده است:

کاظم غریب آبادی داماد محمدباقر ذوالقدر

محمد باقر ذوالقدر و دامادش کاظم غریب آبادی

محمدباقر ذوالقدر فرمانده سپاه، مشاور رئیس قوه قضاییه و سومین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. جالب است بدانید کاظم غریب آبادی دیپلمات ایرانی و نماینده ویژه ایران در سازمان‌های بین المللی وین داماد آقای ذوالقدر است.


بیشتر بخوانید: صدور فرزندان به جای صدور انقلاب!/ «سفیران گویای نظام» در کنار «صاحبان نمازهای باکیفیت»


کامبیز مهدی زاده داماد حسن روحانی

حسن روحانی و دامادش کامبیز مهدی زاده

یکی از دامادهایی که حالا برای خودش یک پا کارشناس شده، کامبیر مهدی زاده داماد حسن روحانی است. او درباره همه چیز اظهار نظر می‌کند؛ از نقد سیاست‌های نظام و کارشناسی درباره رد صلاحیت‌ها گرفته تا وضعیت شرکت‌های نفتی جهان! البته او آنقدر دانش ندارد که در این باره گاف هم ندهد؛ چنانچه یکبار گفته بود «وست تگزاس اینترمیدیت» شرکت بزرگ نفتی است، حال اینکه این نام یک نوع نفت سبک است که به عنوان محک یا شاخص برای قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می‌شود.

مهدی زاده آذرماه سال ۹۷ برای مدت کوتاهی از سوی وزیر صنعت و معدن به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان زمین‌شناسی انتخاب شد و با افزایش انتقادات به روحانی، حکم داماد لغو شد، اما در روز‌های پایانی دولت، داماد آقای رئیس جمهور حکم عضویت در هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه را گرفت!

مهدی احمدی داماد محسن رضایی

محسن رضایی و دامادش مهدی احمدی

نام مهدی احمدی داماد محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا به عنوان مدیرعامل بانک صادرات مطرح شد. زمانی که از او درباره این موضوع سوال کردند او در پاسخ عنوان کرد که «استخاره کرده و بد آمده در نتیجه از این سمت انصراف داده است!» اگرچه او استخاره کرده و به گفته خودش بد آمده، اما همین که نام داماد محسن رضایی برای چنین پستی مطرح شده هم از اتفاقاتی است که احتمالا فقط در ایران شاهد آن هستیم! البته احمدی هماکنون قائم مقام بانک شهر است و آن پست در استخاره بد نبوده است! مهدی احمدی برادر زن الیاس قالیباف، برادر داماد رحمانی فضلی و داماد محسن رضایی است.

علی‌اشرف ریاحی داماد محمدرضا نعمت‌زاده

داماد نعمت زاده

علی‌اشرف ریاحی همسر زینب نعمت‌زاده و داماد محمدرضا نعمت زاده وزیر صمت دولت روحانی است که در پرونده معروف فساد پتروشیمی جزو متهمان اصلی بود اما از ایران متواری شد. 

ریاحی عضو هیات مدیره شرکت «مدیریت و اجرا مهر نیک» است؛ جایی که ریاست هیات مدیره آن را محمدرضا نعمت زاده بر عهده دارد! او مانند بسیاری دیگر از سیاستمداران ایران، اهل کار خیر بوده است و در خیریه حضرت فاطه الزهرا جز مدیران ارشد بوده است. این خیریه توسط خاندان روح الله موسوی اداره می‌شود که شرکت‌های متعددی در زمینه طلا و جواهرات دارند و شرکتی به نام توسن افق هزاره نیز ثبت کرده‌اند که مدعی هستند این شرکت، نخستین شرکت دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی بوده که اقدام به طراحی اقتصاد محاسباتی با کمک هوش مصنوعی کرده است.

حسین میرخلیلی داماد احمد خاتمی

داماد سید احمد خاتمی

حسن میر خلیلی داماد حجت الاسلام سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران است که در دولت روحانی به‌عنوان رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب شد. البته خاتمی در واکنش گفته بود: «هیچ‌گاه برای هیچ‌یک از دامادهایم سفارشی برای کاری نداشته، ندارم و نخواهم داشت. در رابطه با مسئولیت آقای میرخلیلی نه در این مسئولیت و نه در مسئولیت قبلی، بنده نه تلفنی، نه پیامکی و نه کتبی هیچ سفارشی نداشته‌ام. می‌توانید از آقای محمدی (رئیس محترم سابق سازمان اوقاف و امور خیریه) و آقای دکتر نوبخت بپرسید.» در ادامه کسی هم نپرسید و پیگیری نکرد و داماد خوشبخت سیداحمد خاتمی در پست مهم خودش ماند.

مالک رحمتی داماد سید مصطفی هاشمی

سید مصطفی هاشمی و دامادش مالک رحمتی

مالک رحمتی قائم مقام جدید آستان قدس رضوی داماد سیدمصطفی هاشمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام است. رحمتی پیش از این در سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید قائم مقام بوده است. رحمتی علاوه بر نسبت نزدیک با یکی از مقامات اقتصادی حاکمیت، دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق است. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در دولت ابراهیم رئیسی به نان و نوای خوبی رسیده‌اند.


بیشتر بخوانید: مثلث دانشگاه امام صادق، صداوسیما و دولت رئیسی/ امام صادقی‌ها چگونه مدیر می‌شوند؟ +جدول


وحید خاوه‌ای داماد سردار احمدی مقدم

همه داماد‌های خوشبخت جمهوری اسلامی
پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان اخیرا طی حکمی وحید خاوه‌ای را به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد علوی انتخاب کرد. خاوه‌ای داماد اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ارشد سپاه و فرمانده اسبق نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. سال ۹۴ نام احمدی مقدم در پرونده‌ای مربوط به بنیاد تعاون نیروی انتظامی مطرح شد و برای مدتی از او خبری نبود و با بازگشت اصولگرایان به صحنه قدرت، اخیرا نام او به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران نیز آورده شد، اما علیرضا زاکانی از او سبقت کرد و فعلا دور، دور داماد اوست!

دامادهای آیت الله مصباح یزدی

همه داماد‌های خوشبخت جمهوری اسلامیمهدی حسین زاده که هفته گذشته به عنوان معاون اجتماعی و فرهنگی شورای عالی مناطق آزاد منصوب شده، داماد آیت‌الله محمود محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری و رئیس اسبق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. جواد محمدی دبیر هیات عالی جذب اعضای هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم داماد محمدی عراقی است. 

محمدی عراقی نماینده، ولی فقیه در سپاه و همچنین برای مدتی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم بوده است. موضوع آنجا جالب‌تر می‌شود که بدانید محمود محمدی عراقی خود داماد آیت الله مصباح یزدی است!

روح‌الله رحمانی داماد غلامعلی حداد عادل

 حدادعادل و داماد

روح‌الله رحمانی،داماد غلامعلی حداد است. انتصاب او در وزارت ارتباطات با واکنش‌های زیادی همراه بود و در نهایت به استغفای اجباری رحمانی انجامید. حدادعادل در یک برنامه تلویزونی در معرفی دامادش گفته بود «در یک خانواده شهیدپرور در آمریکا به دنیا آمده است!»

همه داماد‌های رسولی محلاتی

همه داماد‌های رسولی محلاتی

سیدهاشم رسولی محلاتی مسئول وجوهات و مسائل شرعی دفتر رهبر ایران بود که در سال ۱۳۹۸ درگذشت. او نخستین رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بود و در دومین دوره مجلس خبرگان نیز به این مجلس راه پیدا کرد. محلاتی خود برادر همسر آیت الله صادق خلخالی بود. جواد رسولی فرزند رسولی محلاتی سفیر پیشین ایران در عربستان سعودی و سفیر کنونی ایران در بلغارستان است. علی اکبر ناطق نوری و عباس آخوندی هر دو داماد‌های رسولی محلاتی‌اند.

رحمانی فضلی و اقوام

رحمانی فضلی و اقوام

مصطفی ملکی داماد عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت حسن روحانی است. او در زمان وزارت پدر همسرش در وزارت کشور پست مدیریتی گرفت و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شد. رحمانی فضلی قاعده انتصاب داماد‌ها را به تنهایی رعایت نکرد و هادی فرزندش را به عنوان عضو کارگروه اقتصاد مقاومتی وزارت کشور منصوب کرد. سلمان سامانی رئیس مرکز مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور و سخنگوی این وزارتخانه در دولت روحانی نیز داماد خواهر رحمانی فضلی بود. سعیدراحتی قوچانی که توسط رحمانی فضلی به عنوان مشاور وزیر کشور مشغول به کار بود، نیز برادر همسر وزیر کشور سابق بود.

شهید مطهری و دامادش علی لاریجانی

شهید مطهری و دامادش علی لاریجانی

علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی داماد آیت الله مرتضی مطهری است. خواهر لاریجانی‌ها همسر مصطفی محقق داماد است و احمد توکلی نماینده ادوار پیشین مجلس هم پسر دخترخاله لاریحانی‌هاست.

باقر لاریجانی برادر دیگر علی لاریجانی هم داماد آیت الله حسن زاده آملی بود که به تازگی درگذشت. باقر رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز بوده است. صادق لاریجانی برادر دیگر لاریجانی‌ها، داماد آیت الله وحید خراسانی بود.

محمد آقاسی داماد سرلشکر صفوی

سرلشکر صفوی و دامادش محمد آقاسی

محمد آقاسی رئیس سابق ایسپا و معاون کنونی بررسی و ارزیابی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی داماد سیدیحیی رحیم صفوی فرمانده ارشد سپاه و دستیار و مشاور عالی رهبر در امور نیرو‌های مسلح است.

محمد تخشید داماد آیت الله محمد یزدی

تخشید و یزدی

محمدرضا تخشید رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. او داماد آیت الله محمد یزدی دبیر سابق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس اسبق قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۹۸ درگذشت.

تخشید خودش در آمریکا تحصیل کرده و دخترش نیز هماکنون در آمریکا به سر می‌برد. در آبان ۱۳۹۷، انتشار عکس زهرا تخشید دختر او و نوه آیت الله یزدی که محل اقامتش در نیویورک را با یک منظره دل‌انگیز منتشر کرده بود، بسیار جنجالی شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
الهام
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
1
6
اسم نویسنده ها، ترکیب عشاق فارسی اونم به صورت ضربدری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
2
16
آفرین بر رویداد24 عزیز خیلی مقاله عالی وبی نظیری هست احسنت برهمه کارکنان رویداد 24که درحال تلاش وآگاهی دادن به جامعه هستید.سپاس
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
11
یه مقاله هم در مورد عروس های شخصیت ها بنوسید، بعید میدونم مادرشوهرها بذارن پدر شوهر به عروس پست بده
پاسخ ها
محمد نجاتی
| Germany |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
فکر کنم رویداد ۲۴ را یارای این کار نباشد. یا دست کم باید بگیم: رویداد ۲۴ علم علم ... روی نام زهرا حداد عادل رو بگیر قلم.
پاینده ایران بزرگ
ناشناس
|
Luxembourg
|
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
3
خانواده های هزار فامیل ریشه در فرهنگ سنتی و منفعت طلبانه مردم شرقی و ایران و....... دارد.زمان شاه هم متاسفانه همینطور بود.حالا هم ادامه داره هر کسی که مورد اعتماد و مورد تایید خودشان هست ولو اینکه از لحاظ کارایی و توانایی شایستگی انجام کاری را داشته باشد به او محول میشود.شبیه انچه طبقه {نومانکلاتورا}در شوروی بود وحالا در روسیه هست.بلاخره باید اینها از طبقه اجتماعی و مدیریتی خودشان همسر گزینی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
1
1
"نکته جالب درباره زاکانی اینکه استخدام داماد در شهرداری نخستین کار او برای دخترش نبوده و پیش از این هم به محض استقرار در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دست مسعود فیاضی داماد دیگرش را نیز بند کرده بود تا مشکلی برای خانواده پیش نیاید!"
برادر مسعود فیاضی داماد آقای زاکانی است. به فرموده امام حسبن علیه السلام : اگر دین ندارید و از قیامت نمی ترسید لااقل در دنیای خویش آزاده باشید. آشنایی آقای فیاضی و دکتر زاکانی از دوران تحصیل در دانسگاه تهران می باشد. زمانی که دختر بزرگ زاکانی و خانم برادر کوچک آقای فیاضی حدودا ۶ الی ۷ سال بیشتر نداشت. آقای فیاضی فارغ التحصیل عمران دانشگاه تهران و عضو نظام مهندسی ساختمان میباشد. از دوران دانشجویی دروس حوزوی را در حد اجتهاد دنبال کرده اند. از مدیران ارشد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ومدیر کل یکی از معاونتهای آموزش و پرورش و معاون مرکز پژوهشهای مجلس بوده اند. در مسائل فرهنگی صاحب نظر و از نیروهای کیفی مرکز پژوهشهای مجلس میباشند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
0
3
شیرمرد رسانه های خبری اینترنتی ایران
احسنت که جرات بیان واقعیات تلخ جامعه رو دارین و مثل رسانه هایی مثل تسنیم... نمیکنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
6
0
زاکانی که حکم دامادش رو لغو کرد. چرا اینو ننوشتین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
اون لغو کردن بدرد نمیخوره چرا که اگه اعتراضاتی نمیشد لغو نمیکرد از سر ناچاری بوده
نظرات شما
پیشخوان