تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۰۷ آبان ۱۴۰۰

۴ عامل ابتلا به کرونا پس از واکسن

چرا با وجود واکسیناسیون کامل، برخی از افراد باز هم دچار بیماری کووید-۱۹ می‌شوند؟

راه های پیشگیری از ویروس کرونا
رویداد۲۴ این روزها علت مبتلا شدن به کووید-19 در میان افرادی که 2 دوز واکسن زده‌اند سؤال خیلی‌ها به‌حساب می‌آید.

2 هفته پس از دریافت دومین دوز واکسن کووید-19 اثربخشی و ایمنی بدن در بالاترین سطح خواهد بود و در این مرحله، عنوان واکسینه کامل به فرد اطلاق می‌شود. اگر شما هنوز بعد از این مرحله باز هم مبتلا به کووید-19 شده‌اید از عفونت موفقیت آمیز رنج می‌برید. عفونت موفقیت آمیز شبیه به عفونت معمولی در افراد غیرواکسینه است با کمی تفاوت. طبق مطالعات انجام شده، 5علامت شایع در عفونت موفقیت آمیز شامل سردرد، آبریزش بینی، عطسه، گلو درد و از دست دادن بویایی است. برخی از این علائم شبیه به علائمی است که افراد واکسینه نشده هم به آن دچار می‌شوند، اما به شکلی شدیدتر.

با این حال، شایع‌ترین علامت‌ها در افراد غیرواکسینه تب و سرفه‌های مکرر است، اما این دو علامت کلاسیک کووید-19 با دریافت دوزهای اول و دوم واکسن و گذشت 2 هفته از زمان آخرین دوز، کمتر نمایان می‌شود.
در مطالعات مشخص شده است افراد مبتلا به عفونت موفقیت آمیز در مقایسه با واکسینه نشده‌ها 58درصد کمتر دچار تب می‌شوند و در واقع به زبان ساده، تجربه کووید پس از واکسن مانند یک سرماخوردگی معمولی است. افرادی که دوزهای کامل واکسن را دریافت کرده‌اند کمتر دچار بستری در بیمارستان و مرگ‌ومیر می‌شوند و حتی کمتر احتمال بروز کووید-19 مزمن در آنها وجود دارد. علت اینکه بیماری در واکسینه شده‌ها خفیف‌تر است ممکن است به خاطر واکسن باشد. اگر واکسن نتواند عفونت را مسدود کند، احتمالا میزان بار ویروسی را در بدن کم می‌کند.

چه چیزهایی باعث ایجاد خطر می‌شوند؟
در بریتانیا، تحقیقات به این نتیجه رسیده است که 0.2درصد از جمعیت یا به زبان ساده‌تر یک نفر در هر 500نفر، با وجود واکسیناسیون کامل، عفونت موفقیت آمیز را تجربه می‌کنند، اما همه در یک سطح از خطر قرار ندارند. به‌نظر می‌رسد 4 عامل به میزان محافظت فرد با واکسیناسیون کمک می‌کند.

نوع واکسن
اولین مورد، نوع خاص واکسنی است که دریافت کرده‌اید و کاهش خطر نسبی که هر نوع ارائه می‌دهد. کاهش خطر نسبی اندازه‌گیری است که نشان می‌دهد واکسن چقدر خطر ابتلا به کووید-19 را در مقایسه با فردی که واکسن نزده کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: افراد دارای نقص ایمنی، دُز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند


گذشت زمان پس از واکسن
به‌طور فزاینده‌ای مدت زمان پس از واکسیناسیون در نحوه ابتلا مهم است و یکی از دلایلی است که بحث در مورد واکسیناسیون با دوز تقویتی را افزایش داده است. تحقیقات اولیه که هنوز در مرحله پیش از انتشار است (و هنوز توسط دانشمندان دیگر مورد بررسی قرار نگرفته است) نشان می‌دهد که محفاظت واکسن فایزر طی 6‌ماه پس از واکسیناسیون کاهش می‌یابد. خیلی زود است که بدانیم اثربخشی واکسن بیش از 6‌ماه در افرادی که 2 دوز واکسینه دریافت کرده‌اند تا چه مدت به‌طور قطع باقی می‌ماند، اما احتمالا با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

سیستم ایمنی بدن
مهم است به‌خاطر داشته باشید که عوامل بالا به میانگین کاهش خطر در میان جمعیت اشاره می‌کند. ریسک شما به سطح ایمنی سایر فاکتورهای منحصربه‌فرد مانند اینکه چگونه در معرض ویروس قرار گرفته‌اید بستگی دارد. آمادگی ایمنی به‌طور معمول با بالارفتن سن کم می‌شود. داشتن بیماری‌های زمینه ای یا مداوای طولانی مدت همچنین ممکن است باعث اختلال در پاسخ مناسب بدن به واکسن باشد.

افراد مسن‌تر یا افرادی با مشکل سرکوب سیستم ایمنی ممکن است سطح پایین‌تری از اثربخشی واکسن را تجربه کنند یا ایمنی حاصل از آن خیلی زود در بدنشان از بین برود، اما لازم به یادآوری است که آسیب‌پذیرترین افراد از نظر بالینی در ابتدای برنامه‌های واکسیناسیون، واکسن زده‌اند که احتمالا حالا 6‌ماه از آن می‌گذرد و همین امر ممکن است خطر ابتلا به یک عفونت جدید را به‌دلیل کاهش حفاظت افزایش دهد. برای این معضل نیز دوز تقویتی واکسن درنظر گرفته شده است تا مجددا سیستم ایمنی، برای پاسخ آنتی بادی خنثی‌کننده آماده شود.

اما با وجود همه اینها نیازی به نگرانی هست؟ خیر واکسن‌ها همچنان به‌طور گسترده شانس ابتلا به کووید-19 را کاهش می‌دهند و همچنین به‌شدت، میزان بستری و مرگ را کم می‌کنند.

 گونه‌های مختلف ویروس
یک فاکتور مهم دیگر، گونه‌های مختلف ویروس است که فرد با آن مواجه می‌شود. میزان اثربخشی واکسن‌ها تا حد زیادی در کارآزمایی‌های بالینی با شکل اصلی ویروس، اندازه‌گیری شده است و هنوز مشخص نیست هر واکسن تا چه حد در برابر گونه‌های مختلف ایمنی دارد. اما در مواجهه با نوع آلفا، داده‌های بهداشت عمومی انگلیس نشان می‌دهد که 2 دوز واکسن فایزر اندکی محافظت کمتری دارد و خطر ابتلا به علائم کووید-19 را تا 93درصد کاهش می‌دهد. در برابر دلتا، سطح حفاظت حتی کمتر می‌شود و به 88درصد می‌رسد. واکسن آسترازنکا نیز به همین میزان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان