تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

افزایش عجیب مهاجرت پزشکان و پرستاران/ چرا کادر درمان مهاجرت می‌کنند؟

آنطور که مقامات سازمان‌های نظام پرستاری و پزشکی می‌گویند میل به مهاجرت پرستاران و پزشکان افزایش یافته است. روز گذشته نیز رئیس کل سابق سازمان نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان گفت: «تحمل مشکلات راه و مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی شوق خدمت را زایل و میل به مهاجرت را افزایش داده است.»

چرا پزشکان مهاجرت می‌کنند؟

رویداد۲۴ میل به مهاجرت پزشکان و پرستاران ایرانی افزایش یافته است. آنطور که مقامات سازمان نظام پزشکی و پرستاری پیش از این گفته‌اند دلیل مهاجرت آنها شرایط اقتصادی و اجتماعی در کشور است.

چرا پزشکان مهاجرت می‌کنند؟

روز گذشته رئیس کل سابق سازمان نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان گفت: «تحمل مشکلات راه، مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی، و تعهدات گوناگون قانونی و غیرقانونی در پایان این مسیر دشوار، شوق خدمت را زایل و میل به مهاجرت را افزایش داده است.»

محمدرضا ظفرقندی با بیان اینکه آمار درخواست «گوداستندینگ» از سازمان نظام پزشکی، گویای آمار مهاجرت ناخوشایند و نگران‌کننده و همچنین نشانگر وجود شرایطی نامناسب است، ادامه داد: «به جای کتمان و پاک کردن صورت مساله باید برای آن چاره اندیشید. البته نگرش علمی و داشتن گوشی برای شنیدن نصایح مصلحان و کمی تحمل، چاره مناسب برای حفظ این سرمایه‌های گرانقدر ملت است.»

ماه گذشته نیز امیر صدری، سرپرست روابط عمومی سازمان نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان گفت: «در ۳ ماهه تابستان امسال، بیش از هزار پزشک برای مهاجرت از ایران و فعالیت در حوزه پزشکی در کشورهای دیگر، از این سازمان درخواست صدور گواهی گود استندینگ کرده‌اند و این آمار از افزایش محسوس مهاجرت پزشکان در سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.»


بیشتر بخوانید: ماهانه ۱۰۰ پرستار ایرانی مهاجرت می‌کنند!


گود استندینگ چیست؟

گواهی Good standing، از جمله مدارک مهمی است که شاغلان و محصلان رشته پرستاری و پزشکی باید به هنگام مهاجرت، به سازمان نظام پزشکی کشور مقصد ارائه کنند.

این مدرک در واقع گواهی حسن انجام کار افرادی است که عضو سازمان نظام پزشکی هستند. هدف از صدور این گواهی این است که شاغلان رشته‌های پرستاری و پزشکی اثبات کنند در طول دوره خدمت در کشو خود، هیچ‌گونه سوءپیشینه‌ای نداشته‌اند.

حالا آمار دریافت این گواهینامه هم برای پزشکان و هم پرستاران افزایش قابل توجهی یافته است.

افزایش مهاجرت پرستاران

اما تنها پزشکان نیستند که به رفتن از ایران فکر می‌کنند. شهریور سال جاری نیز یوسف رحیمی، عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: «آمار مهاجرت پرستاران افزایش یافت.» آنطور که رحیمی گفته اصلی‌ترین دلایل مهاجرت پرستاران، حقوق و مزایای مناسب است.

مجمد شریفی مقدم، مدیرکل خانه پرستار ایران نیز درباره مهاجرت پرستاران گفته است: «در گذشته سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر گواهی مهاجرت از نظام پرستاری می‌گرفتند اما اکنون شاید بیش از ۱۵۰۰ نفر در سال اقدام به مهاجرت می‌کنند. از آنجا که خروجی‌های ما قابل شمارش نیست، نمی‌توان آمار دقیقی را ارائه داد. این مهاجرت‌ها به دو دلیل مشخص اتفاق می‌افتد؛ یکی وضعیت ایده‌آل کشورهای مقصد و دیگری مشکلات کشورهای مبدا.»

این در حالی است که او پیش از این به تجارت‌نیوز گفته بود ایران به شدت کمبود پرستار دارد. او گفت: «پیش از کرونا در کشور کمبود پرستار داشتیم و حالا در شرایط کرونایی کمبود پرستار شدیدتر شده است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
1
0
باید تعداد پزشکان متخصص خیلی بیشتر از الان باشد تا یک عده از بیماری مردم برای خودشان جیب ندوزند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان