تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپایی: بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است!

سران آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام روز شنبه با صدور بییانیه‌ای مشترک بدون اشاره به نقش خود در مشکلات کنونی اجرای این توافق ادعا کردند که بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است.

بازگشت آمریکا به برجامرویداد۲۴ در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد به این مساله که برجام با خروج و کارشکنی های آمریکا از این توافق در دست اندازهای کنونی قرار گرفته است اشاره نشده و در عوض آمده است که رهبران چهار کشور درمورد «خطر ناشی از توسعه برنامه اتمی ایران برای امنیت بین‌المللی» گفت‌وگو کردند.

بیانیه یادشده که تنها چند روز پس از توافق ایران و اتحادیه اروپا برای شروع مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام انتشار یافت، نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و آنچه گام‌های تحریک آمیز نامیده ابراز نگرانی شده و می‌افزاید: ما اراده خود را برای اینکه اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته ای دست یابد ابراز کردیم.

رهبران چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان که دارای زرادخانه های مملو از کلاهک‌های هسته ای هستند ادعا کردند که کاهش تعهدات برجامی ایران توجیه مدنی منطقی ندارد. آن‌ها بر همین اساس مدعی شدند که «ادامه پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مانع‌تراشی در بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان بازگشت به برجام را به خطر می‌اندازد»

این بیانیه می‌افزاید که شرایط کنونی، بر اهمیت راه حل مذاکره محور تاکید دارد که برای بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به برجام فراهم شده و زمینه را برای ادامه تعامل دیپلماتیک برای حل دیگر نقاط اختلاف فراهم می‌کند.

در بیانیه یادشده بدون اشاره به بدعهدی کشورهای اروپایی در عدم اجرای تعهدات برجامی و این کدام طرف‌ها باید برای اجرای دقیق این توافق و لغو تحریم های ظالمانه اقدام کنند، از تعهد رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت به اجرای کامل برجام استقبال شده است. سه کشور اروپایی بدون اشاره به خروج یکجانبه واشنگتن از برجام یادآور شدند که پایبندی آمریکا منوط به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران است.


بیشتر بخوانید: واکنش روسیه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران


این بیانیه می‌افزاید: ما متقاعد هستیم که امکان دستیابی و اجرای فوری تفاهم درباره بازگشت به اجرای کامل تعهدات برجامی و اطمینان طولانی مدت از اینکه برنامه هسته‌ای ایران از ماهیت صلح آمیز برخوردار است وجود دارد.

رهبران چهار کشور عنوان کردند: بازگشت به برجام منجر به رفع تحریم‌ها به همراه پیامدهای طولانی آن در زمینه رشد اقتصادی ایران می‌شود. اما این تنها در صورتی امکان پذیر است که ایران مسیر خود را تغییر دهد.

آن‌ها از ایران خواسته‌اند تا فورا به مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام بازگردد و عنوان کردند: «این تنها مسیر مطمئن برای جلوگیری از تشدید تنش‌هایی است که به نفع هیچ‌ کشوری نیست»

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
0
0
سلام من بچه بودم ویادمه روزی قهر بودم مادر من رو دعوت به شام کردومن جواب رد دادم وسه مرتبه پدر و مادر دعوت کردند ومن قبول نکردم پدر و مادر را تهدید کرد و گفت دیگه حق نداری بچه رو لوس کنی وبخدا من تو دلم می گفتم میشه یک دفعه دیگر مرا دعوت کنند ولی این اتفاق نیفتاد ومن از شامم ماندم الان واقعا من به آن دوران بر می گردم خوب پدر چه به حق وچه به ناحق فرصت داد ولی من از شام بازماندن خواهش می کنم به عنوان یک شهروند برای این برجام بایستی بعضی از شرایط را به ناچار هم به خاطر ملت قبول کرد مگه اسرائیل نابود بشه ویا نشه دنیا به روز حرکت می‌کنه .برای ما جز آسیب بود بینی چیز دیگه ای نداره
یعقوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
1
0
ازار اذیتهای غرب باعث خواهد شد که ایران بسوی سلاح اتمی سوق پیدا بکن
نظرات شما
پیشخوان