تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰

جعبه سیاه انتصابات باز شد

مهدی چمران بار‌ها به رسانه‌ها گفته بود اختلاف‌نظر درخصوص انتصابات به خودشان یعنی شورا و شهرداری ربط دارد و نیازی به پاسخ‌دهی به رسانه‌ها در این زمینه نمی‌بیند؛ اما در این دو هفته شهرداری با چالش انتصاب داماد زاکانی به‌عنوان مشاور شهردار و لغو حکم او، حاشیه‌های انتخاب مدیرعامل سازمان زیباسازی و مشاور امور زنان شهردار و برخی از شهرداران مناطق روبه‌رو بود.

جعبه سیاه انتصابات باز شد
رویداد۲۴ دو هفته پیش شهردار تهران به‌همراه برخی از معاونانش و حسام حبیب‌الله، مسئول کانون ارزیابی و انتصابات مدیران شهرداری، به صحن شورای شهر تهران آمد تا به ابهامات انتصابات در شهرداری پاسخ دهد؛ اما مهدی چمران فرصتی برای پاسخ‌گویی به شهردار تهران نداد و در نیمه جلسه شهردار و تیم همراه شورا را ترک کردند.

به گزارش شرق؛ مهدی چمران در پایان جلسه به رسانه‌ها گفت در دستور جلسه این موضوع پیش‌بینی نشده و به‌زودی این فرصت به شهردار داده می‌شود؛ اما توضیحات شهردار به‌جای صحن شورا در جلسه هم‌اندیشی مطرح شد.

مهدی چمران بار‌ها به رسانه‌ها گفته بود اختلاف‌نظر درخصوص انتصابات به خودشان یعنی شورا و شهرداری ربط دارد و نیازی به پاسخ‌دهی به رسانه‌ها در این زمینه نمی‌بیند؛ اما در این دو هفته شهرداری با چالش انتصاب داماد زاکانی به‌عنوان مشاور شهردار و لغو حکم او، حاشیه‌های انتخاب مدیرعامل سازمان زیباسازی و مشاور امور زنان شهردار و برخی از شهرداران مناطق روبه‌رو بود.

روز گذشته جلسه شورای شهر تهران نیم‌ساعتی با تأخیر آغاز شد. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، پس از ورود به صحن گفت سرانجام جلسه اعضای شورای شهر با شهردار و مسئولان کانون ارزیابی و انتصابات شهرداری تهران برگزار شده است.

او توضیح داد که در این جلسه آقای «حسام حبیب‌الله»، مسئول کانون ارزیابی انتصابات شهرداری تهران، توضیحاتی را درباره فرایند انتصابات و مراحل مختلف آن، مصاحبه‌ها و روش‌های علمی ارائه کرد و پس از آن برخی موضوعات، موارد و ایراد‌ها ازسوی اعضا ارائه شد که در ادامه نیز از سوی زاکانی، شهردار تهران، به این موارد پاسخ داده شد.

به گفته نادعلی، استفاده از کانون ارزیابی انتصابات شهرداری تهران سابقه ۱۰‌ساله دارد و در دوران محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران نیز از همین روش و تیم در بحث انتصابات استفاده می‌شده است.

این عضو شورای شهر تهران توضیح داد: در این جلسه صحبت‌ها و نظرات درباره انتصابات از سوی اعضا مطرح و هر کدام از اعضا دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند که به هر حال هر‌کدام از این دیدگاه‌ها متفاوت است، ولی موضوعی که در جلسه امروز بر آن صحه گذاشته و تأکید شد، این است که شورا هیچ‌گونه فشاری بر انتصابات نداشته و نخواهد داشت و این انتصابات بر روال قانونی خود انجام خواهند شد.

‌نادعلی همچنین در پاسخ به این که چرا این توضیحات در صحن شورای شهر تهران داده نشد، با دفاع از تدبیر مهدی چمران در این خصوص گفت: طرح این مسائل در جلسه هم‌اندیشی باعث شد اعضا بدون ملاحظات صحن علنی مواردی را که مورد انتقادشان است، مطرح کنند.

او درباره انتصاب‌هایی که برخلاف اساسنامه‌های سازمان‌ها انجام شده است نیز گفت: این موضوع در جلسه مطرح و قرار شد اگر این برخلاف اساسنامه باشد، لغو شود.


بیشتر بخوانید: همه داماد‌های خوشبخت در جمهوری اسلامی/ بهترین شغل دنیا داشتن پدر زن خوب است!


حسام حبیب‌الله، مشاور و دستیار ویژه در حوزه راهبری کلان و ارتقای توانمندی مدیریتی شهرداری تهران که مسئول کمیته ارزیابی است نیز درباره این کمیته توضیح داده است که مدل انتصاباتی که در این کمیته استفاده می‌شود از مدل‌های ارزیابی استانداردی است که در دنیا و ایران رایج است که ما آن‌ها را تحت عنوان کانال‌های ارزیابی و پنل‌های تخصصی می‌شناسیم.

او ادامه داد: شهردار تهران باید درباره ۷۰۰ تا ۷۵۰ جایگاه کلیدی تعیین تکلیف کند و احکامشان صادر شود که انتصابات با معاونان شهردار آغاز شد و سپس شهرداران مناطق و به موازات آن شهرداران نواحی و همچنین مدیران عامل و هیئت‌مدیره‌های سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه که ما از مدل کانال ارزیابی استفاده کردیم.

به گفته حبیب‌الله، کانال ارزیابی با استفاده از ابزار‌های مختلف مدیریتی در یک سفر یک روزه افراد را درگیر می‌کند تا توانمندی‌های پنهان این افراد کشف شود و با اطمینان خاطر بیشتری درباره انتصاب این افراد تصمیم‌گیری کرد.

بیش از یک دهه است که این ابزار در کشورمان استفاده می‌شود و سازمان‌ها و شرکت‌های حرفه‌ای و مجموعه‌هایی که در حوزه خدمات حاکمیتی هستند، در ۱۰، ۱۵ سال اخیر از این ابزار و مکانیسم استفاده کرده‌اند و ما هم از همین ابزار و مکانیسم استفاده کرده‌ایم. در تهران ۲۲ منطقه داریم و تا به حال شهرداران ۱۶ مورد از این مناطق مشخص شده است.

برای اینکه بتوانیم شهرداران مناطق را انتخاب کنیم، حدود ۶۰۰ رزومه را بررسی و غربال اولیه کردیم و این ۶۰۰ رزومه را به ۱۴۹ رزومه رساندیم و این ۱۴۹ نفر در کانون‌های ارزیابی ما شرکت کردند و در پایان توانستیم از بین این ۱۴۹ نفر حدود ۴۵ نفر را واجد حداقل‌های مدیریتی برای اینکه بتوانند به‌عنوان شهردار منطقه انتخاب شوند، بشناسیم و مرحله دوم ارزیابی را در پنل تخصصی حوزه مدیریت شهری استارت زدیم و این ۴۵ نفر در این پنل تخصصی با حضور معاونت منطقه، کارشناسان این حوزه، معاونت امور مناطق شهرداری تهران و کارشناسان این حوزه شرکت کردند و در‌نهایت از بین این ۴۵ نفر، ما به ۱۶ مدیر که تا به حال منصوب شدند، رسیدیم.

او اضافه کرد: اتفاقی که در لایه‌های شهرداران مناطق رخ داد، این بود که عمده این‌ها ارتقا از داخل بدنه شهرداری بودند. بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که تا به حال انتخاب شده‌اند، کسانی بودند که بیشترشان داخل شهرداری تهران مسئولیت داشتند و یکی، دو نفر از دوستان هم در کلان‌شهر‌های دیگر مسئولیت داشتند و معنایش این است که کاملا با مفاهیم شهری و مفاهیم مدیریت شهری آشنایی دارند و این ارتقا از داخل یک پیام خیلی خوب بود به بدنه شهرداری تهران که مدیریت شهری جدید به توانمندی‌های داخل مجموعه شهرداری بها می‌دهد. این مراحل برای شش منطقه باقی‌مانده نیز هست.

حبیب‌الله درخصوص ترکیب کمیته انتصابات هم گفت: در پنل تخصصی، مدل کار به این شکل است که معاونت بالادست سازمان مربوطه، مسئول کمیته انتصابات، یک نفر از ارزیابان ارشد کانون‌های ارزیابی و یک تا دو نفر از متخصصان فعالیت آن سازمان‌اند که متخصصان شناخته‌شده آن حوزه هستند. البته این‌ها از داخل شهرداری نیستند و اینکه گفته می‌شود دو نفر از نهاد‌های امنیتی و نهاد‌های نظامی حضور دارند، چنین چیزی صحت ندارد.

موضوع استعلام صلاحیت‌های افراد از مراجع ذی‌صلاح نه‌تن‌ها در شهرداری بلکه در همه کشور وجود دارد و در هر‌کدام از نهاد‌های دولتی بخواهید معاون وزیر، مدیرکل، مدیرعامل شرکت و... استخدام کنید، استعلاماتشان از نهاد‌های مرتبط و ذی‌صلاح انجام می‌شود. بااین‌حال، در پنل تخصصی افرادی با این ویژگی حضور ندارند و پنل کاملا تخصصی است و از توانمندی‌های مدیریتی و توانمندی‌های تخصصی آن حوزه ارزیابی و شناسایی می‌شود.

به گفته وی، برای اینکه بتوانیم یک سازمان را به فرد مناسب برای مدیرعاملی‌اش برسانیم، حدودا ۲۵ رزومه را بررسی می‌کنیم و رزومه‌ها را غربال اولیه کرده و بر‌اساس گزارش‌هایی که دریافت می‌کنیم، مجموعا به حدود پنج گزینه می‌رسیم و این پنج گزینه در پنل شرکت می‌کنند و جمع‌بندی می‌کنیم که از بین این پنج گزینه به ترتیب یک، دو و سه بهترین گزینه‌ها را برای تصدی آن سمت مشخص می‌کنیم و به کمیته انتصابات ارجاع داده می‌شود و کمیته انتصابات نهایی می‌کند و شهردار محترم هم حکم موضوع را می‌زند و این فرایند کار است.

او توضیح داد: کانال‌های ارزیابی و پنل‌های تخصصی به‌هیچ‌وجه تحت فشار و تحت لابی هیچ‌کس قرار ندارند؛ حتی زاکانی که متولی اداره شهر تهران است، هیچ فشاری به هیچ‌یک از گزینه‌هایی که در دستور کار هستند، ندارد و کاملا پذیرفته‌اند که این فرایند کار کند و در نهایت خدمت خود شهردار گردش کار می‌شود و ایشان تصمیم نهایی را برای انتصاب افراد می‌گیرند و بنابراین ما با هیچ فشاری از هیچ نقطه یا زاویه‌ای در این ماجرا مواجه نیستیم.

او درخصوص اینکه این رزومه‌ها چگونه به کمیته ارزیابی می‌رسد نیز توضیح داد: مسیر‌های مختلفی برای دریافت رزومه‌ها داریم. خود آقای دکتر زاکانی و دفترشان مرجعی هستند که بسیاری از رزومه‌ها به دفتر ایشان می‌رسد و ما آن‌ها را دریافت می‌کنیم یا ممکن است اعضای شورای شهر پیشنهادی داشته باشند و این رزومه‌ها را هم دریافت می‌کنیم. در خود شهرداری رزومه کل مدیران سال‌های گذشته و حداقل یک دهه گذشته را بررسی کردیم تا بتوانیم از ظرفیت این‌ها استفاده کنیم و هر‌کس به هر نحوی می‌تواند رزومه خود را به دست ما برساند و بخواهد در پنل ارزیابی ما شرکت کند.

به نظرم مسیر خیلی خوبی است تا هر‌کس علاقه‌مند به شهرداری است و مایل است خودش را در نظام مدیریت شهری درگیر کند، بتواند از طریق دفتر خود شهردار رزومه اش را برساند و آنجا هم پذیرا هستند و سامانه‌ای در شهرداری تهران برای احصا‌کردن رزومه‌ها و تکمیل و تقسیم‌بندی اولیه رزومه‌ها و مدیریت‌کردن آن‌ها برای اینکه وارد پنل‌های تخصصی شوند، وجود دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان