تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

بازنشستگان هم مشمول رتبه بندی معلمان می‌شوند؟

لایحه رتبه بندی معلمان نهم آبان ماه در جلسه غیرعلنی مجلس بررسی شد و به کمیسیون آموزش بازگشت. این طرح علاوه بر معلمان شاغل برای فرهنگیان بازنشسته هم دغدغه ایجاد کرده است که آیا در نهایت رتبه بندی معلمان شامل بازنشستگان میشود یا نه؟

رتبه بندی معلمان

رویداد۲۴  لایحه رتبه بندی معلمان نهم آبان ماه در جلسه غیرعلنی مجلس بررسی شد و به کمیسیون آموزش بازگشت. طرح رتبه بندی معلمان به یکی از چالش برانگیرترین لوایح تبدیل شده است. رفت و برگشت های بودجه ای و بلاتکلیفی فرهنگیان همچنان ادامه دارد. فرهنگیان بازنشسته در صورتی که مشمول طرح رتبه بندی معلمان نشوند فاصله دریافتی شان با شاغلان هم تراز بیش از پیش خواهد شد. هرچند قبلا اعلام شد که فرهنگیان بازنشسته شهریور سال جاری در این طرح قرار می گیرند ولی دیروز یکی از نمایندگان درخواست داد که تنها معلمان شاغل مشمول طرح رتبه بندی شوند حال باید دید در این صورت تکلیف بازنشستگان سال های قبل چه خواهد شد؟ و آیا  در نهایت رتبه بندی معلمان شامل بازنشستگان می شود یا نه؟

نماینده مردم خلخال در مجلس گفت: نباید همه افراد مشمول این لایحه شوند رتبه بندی باید شامل کسانی شود که پست سازمانی معلمی دارند و به عنوان معلم استخدام شده‌اند.

    سید غنی نظری‌خانقاه در اردبیل اظهار داشت: رتبه‌بندی یکی از مطالبات جدی فرهنگیان محسوب می‌شود، به طوری که نمایندگان نسبت به وضعیت معیشت معلمان بی‌تفاوت نخواهند بود و در راستای حل مشکلات معیشتی معلمان گام‌های اساسی برمی‌دارند.

    وی بیان کرد: با حل مشکلات معیشتی معلمان کیفیت آموزش در کشور بالا می‌رود و نگاه به شغل شریف معلمی تغییر می‌کند قطعاً افراد زیادی از نخبگان کشور علاقه‌مند به حوزه تدریس می‌شوند و در گذشته به دلیل وضعیت اقتصادی این قشر از جامعه رغبت برای کار در بقیه دستگاه‌های اجرایی کشور بیشتر بود.

    نظری‌خانقاه گفت: بقیه افراد شاغل در دستگاه‌های اجرایی کشور علاوه بر دریافت حقوق پایه، حق ماموریت، پاداش و بن کالا دریافت می‌کنند، اما کارکنان آموزش و پرورش از این مزایا تا حدودی محروم هستند.

    وی وضعیت کارکنان حوزه بهداشت در کشور را مطلوب دانست و گفت: مشکل بخش سلامت کشور تا حدودی حل شده در بخش فرهنگ هم باید با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان مشکلات آن‌ها حل شود، البته ارزش معنوی، پاداش معلمان است، زیرا معلمی شغل نیست هنر است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با اشاره به جایگاه معلمان در بحث رتبه‌بندی افزود: تفاوت‌هایی از نظر حقوق و مزایا میان افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و سابقه طولانی تدریس با افرادی که به تازگی فارغ التحصیل شده و به امر مقدس تعلیم مشغول است وجود دارد و این قانون جدید به نوعی آموزش را مهندسی می‌کند.

    نظری‌خانقاه افزود: در روند بررسی لایحه رتبه بندی باید از حرکت‌های پوپولیستی خودداری کنیم و نباید همه افراد مشمول این لایحه شوند رتبه‌بندی باید شامل کسانی شود که پست سازمانی معلمی دارند و به عنوان معلم استخدام شده‌اند.

    وی افزود: اگر بهره‌وری و کارآیی در حیطه آموزش بالا رود قطعا مشکلات حوزه تعلیم و تربیت در کشور حل خواهد شد و می‌توان شاهد پیشرفت‌های خوبی در کیفیت آموزش کشور باشیم.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با بیان اینکه آموزش و پرورش در کشور از لحاظ ساختاری مشکلات چندانی ندارد، گفت: آموزش در کشور تک بعدی نیست.

    حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: در این جلسه که با حضور رئیس سازمان اداری و استخدامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، موضوع رتبه بندی معلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    وی افزود: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد که ما در سال جاری ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان تخصیص خواهیم داد.

    عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: در نهایت بنا شد تا لایحه رتبه بندی معلمان به کمیسیون ارجاع شود تا با حضور رئیس سازمان اداری و استخدامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه با توجه به میزان اعتباری که بناست در سال جاری برای این برنامه تخصیص یابد و برنامه‌های انجام شده مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نتیجه بررسی‌ها تا ۱۰ روز دیگر به صحن مجلس ارائه شود.


    بیشتربخوانید: زمان اعمال رتبه‌بندی معلمان مشخص شد


    بازگشت رتبه بندی معلمان به کمیسیون آموزش مجلس

    مجلس در ادامه نشست علنی خود گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان و رسیدگی به تقاضای فوریت طرح اصلاح قانون شورا‌های اسلامی کار را در دستور کار داشت.

    نخستین دستور امروز بررسی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان بود که نمایندگان پیش از این ۳ ماده آن را در جللسات علنی پیشین به تصویب رسانده بودند و در نشست امروز به دلیل مبهم بودن ماده ۴ این لایحه، با ارجاع آن به کمیسیون آموزش موافقت کردند. پس از ارجاع لایحه رتبه بندی به کمیسیون، رئیس مجلس تاکید کرد که کمیسیون حداقل طی ۱۰ روز ابهامات را رفع کند تا لایحه دوباره به صحن بازگردد.

    در جریان بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان، سیدمحمد حسینی معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور، طی نامه‌ای میثم لطیفی رئیس سازمان امور استخدامی کشور را به عنوان نماینده دولت برای بررسی این لایحه جهت حضور در جلسات صحن و کمیسیون‌ها به مجلس معرفی کرد.

    در حاشیه نشست علنی هم علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از موافقت دولت با تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان جهت رتبه‌بندی معلمان خبر داد و گفت: لایحه رتبه‌بندی معلمان در ۴۵ روز آینده نهایی می‌شود.

     حذف ماده 4 رتبه بندی معلمان

    رضا حاجی پور در گفت و گویی در تشریح نشست عصر امروز -یکشنبه-کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: در نشست امروز براساس ضرب الاجلی که رئیس مجلس برای بازنگری در لایحه رتبه بندی تعیین کرد، کمیسیون بلافاصله وارد اصلاح مواد ۴ به بعد این لایحه شد و ۳ ماده از این لایحه را مورد بررسی کارشناسی قرار داد.

    نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: بر این اساس ماده ۴ لایحه رتبه بندی که براساس آن معلمان در بدو ورود لزوماً «آموزشیار معلم» تعیین می‌شدند، حذف شد.

    سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: ماده ۵ این لایحه نیز با اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید. در این ماده فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان در استخدام آموزش و پرورش تعیین می‌شود و براساس آن دولت مکلف است آیین نامه اجرایی این قانون را تا پایان سال ۱۴۰۰ تدوین کند.

    وی افزود: پیشنهاداتی درخصوص ماده ۶ لایحه رتبه بندی وجود داشت که در این خصوص مباحث کارشناسی در کمیسیون مطرح و ادامه بررسی‌ها به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات بینندگان
    انتشار یافته: ۳
    محمد رضا
    |
    Iran (Islamic Republic of)
    |
    ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1
    0
    آفرین تا عید نوروز کشش بدید تا با افزایش چندرغاز حقوق سالانه همزمان بشه و این طرح و طرح همسان سازی حقوق بازنستگان هم ماست مالی بشه..... !
    ناشناس
    |
    Iran (Islamic Republic of)
    |
    ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0
    0
    سلام پس معلمی که 30 سال زحمت کشیده و حقوق ناچیز گرفته و امسال باز نشسته شده. و مستاجر و بچه دانشگاه آزاد دارد و جهیزیه باید به دخترش بده وکلی پول دوا ودکتر با حفوق ناچیز چه خاکی بر سرش کنه مسعولین لطفا باز نشسته های را در یابید رتبه‌بندی شامل بازنشستگان امسال بشه
    ارش
    |
    Iran (Islamic Republic of)
    |
    ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0
    0
    خاک بر سر مجلس انقلابی که همش شعار دروغ درباره ی بازنشستگان بود صد رحمت به اقای نوبخت
    نظرات شما
    پیشخوان