تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰

استرالیا در پاسخ به مکرون: برج ایفل را که خراب نکردیم، یک قرارداد بود دیگر!

معاون نخست وزیر استرالیا امروز دوشنبه و پس از اظهارات رئیس جمهور فرانسه مبنی بر دروغگو خواندن نخست وزیر استرالیا در قضیه خرید زیردریایی، واکنش فرانسه را زیاده از حد معمول ارزیابی کرد.

استرالیا در پاسخ به مکرون: برج ایفل را که خراب نکردیم، یک قرارداد بود دیگر!

رویداد۲۴ مهر به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا مسئله دروغ گفتن به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه را در حین مذاکرات مخفیانه معامله خرید زیردریایی‌های هسته‌ای از آمریکا و انگلیس، رد کرد.

«بارنابی جویس» معاون نخست وزیر استرالیا در این باره گفت که فرانسه واکنشی بیش از حد از خود نشان می‌دهد. جویس افزود: ما که برج ایفل را از ریخت و قیافه نینداختیم!

وی در این باره ادامه داد: ما که جزیره‌ای را به سرقت نبردیم یا برج ایفل را درب و داغان نکردیم. این فقط یک قرارداد بود.

معاون نخست وزیر استرالیا در پایان گفت: قرارداد‌ها دارای شرایط و ضوابط هستند و یکی از آن شرایط و گزاره‌ها این است که ممکن است از قرارداد خارج شوید. ما از آن قرارداد خارج شدیم.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، می‌گوید اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در موضوع لغو قرارداد ساخت زیردریایی به او دروغ گفته است و اعتماد سازی میان آن‌ها مستلزم تلاش بیشتری است.

او که برای نخستین بار بعد از رونمایی از پیمان آکوس (AUKUS) در ماه میلادی سپتامبر، با موریسون در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رُم، مواجه شد؛ در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید «آیا گمان می‌کنید موریسون به شما دروغ گفته است»، جواب داد: گمان نمی‌کنم، بلکه مطمئنم (که او چنین کاری را کرده است).

آکوس پیمانی امنیتی در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک است که به ساخت دست کم ۸ فروند زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا، از جانب انگلیس و آمریکا منجر می‌شود. این پیمان به قیمت لغو قرارداد چند میلیارد دلاری منجر شد که فرانسه برای ساخت زیردریایی‌های متعارف با استرالیا منعقد کرده بود. نکته قابل تأمل آن است که چندی قبل از رونمایی از آکوس، ماکرون و موریسون با یکدیگر دیداری داشتند که طی آن، طرف استرالیایی کوچک‌ترین اشاره‌ای به احتمال لغو قرارداد با پاریس نکرده بود و همین مسئله، اتهام ریاکاری و دروغ را متوجه موریسون می‌کند.

رونمایی از پیمان آکوس به درگیری لفظی و دیپلماتیک بی سابقه‌ای میان پاریس و شرکای سنتی اش منجر شد تا جایی که فرانسه سفرای خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و انگلیس را هم به فرصت طلبی متهم کرد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان