تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

شرایط حقوق بازنشستگان پس از فوت

مشاوره حقوقی آنلاین؛چند سالی است که شایعاتی در مورد کاهش حقوق بازماندگان دختر بازنشستگان شنیده می‌شود؛ به‌ویژه اینکه گفته می‌شود دخترانی که پدران خود را از دست داده‌اند، به‌صورت صوری از همسران خود طلاق می‌گیرند تا بتوانند از حقوق به ارث مانده پدر، استفاده کنند.

حقوق بازنشستگان پس از فوت

رویداد۲۴ مستمری و هر آن‌چه به آن تعلق می‌گیرد، از طریق تامین اجتماعی به بازماندگان بازنشستگان منتقل و تا زمانی که شروط حفظ آن در یک خانواده وجود داشته باشد، نظام تامین اجتماعی آن را تضمین می‌کند.

قانون حمایت از خانواده و سهم وراث

در این زمینه «قانون حمایت خانواده» مواردی را برای حمایت از «زوجه دائم متوفی»، فرزندان دختر و پسر و سایر وراث قانونی تعیین کرده است.

اگر همسر دائم یک زن فوت کند و وی مجدد ازدواج کند و همسر دوم هم فوت کند، این زن می‌تواند مستمری هر کدام از این همسران را که بیشتر بود برای ادامه دریافت آن درخواست کند. در نتیجه نمی‌تواند بیشتر از یک مستمری دریافت کند.

در همین حال اگر بازنشسته‌ای فوت کند و چند همسر داشته باشد، حقوق و مستمری وی به تساوی میان آن‌ها تقسیم می‌شود.

قانونگذار همچنین قید کرده که اگر زنی خود حقوق بگیر یکی از صندوق‌های بازنشستگی باشد، می‌تواند حقوق یا مستمری همسرش را هم دریافت کند. البته مشروط به این است که این دو حقوق یا مستمری از دو صندوق بازنشستگی متفاوت پرداخت شود.

فرزندان دختر در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان پسر تا سن ۲۰ سالگی و بعد از آن در صورتی‌که معلول از کارافتاده نیازمند باشند یا به تحصیلات دانشگاهی مشغول باشند، حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌شوند.

شرایط حاکم بر قانون تامین اجتماعی

در این مورد و به‌طور خاص در سازمان تامین اجتماعی، فرزندان دختر مجرد که اشتغال ندارند یا طبق نظر کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر پزشکی (ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی) از کارافتاده محسوب می‌شوند و زنان مطلقه یا زنانی که همسر بازنشسته خود را از دست داده‌اند و همسر جدید اختیار نکرده‌اند، می‌توانند به عنوان وارث از مستمری بازنشستگی پدر یا همسر خود استفاده کنند.

در همین حال نوادگان دختری هم امکان به ارث بردن مستمری پدربزرگ تحت پوشش تامین اجتماعی خود را دارند.

سهم همسر و دختر واجد شرایط

اگر متوفی یک همسر و یک فرزند دختر واجد شرایط داشته باشد، میزان سهم آن‌ها به ۷۵ درصد کل مستمری می‌رسد.

اما قانوگذار آن را با رعایت نسبتی از سهم هر یک از این دو به ۱۰۰ درصد کل مستمری می‌رساند.

با این همه سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه‌های ۳۵ و ۳۷ مستمری‌ها این ۷۵ درصد را به ۱۰۰ درصد تعمیم نداده بود؛ در نتیجه حقوق فرزند دختر یا پسر به یک چهارم حقوق پدرش کاهش می‌یافت و سهم همسر هم به سه چهارم می‌رسید.
اگر متوفی یک همسر و یک فرزند دختر واجد شرایط داشته باشد، میزان سهم آن‌ها به ۷۵ درصد کل مستمری می‌رسد.

اما قانوگذار آن را با رعایت نسبتی از سهم هر یک از این دو به ۱۰۰ درصد کل مستمری می‌رساند.

با این همه سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه‌های ۳۵ و ۳۷ مستمری‌ها این ۷۵ درصد را به ۱۰۰ درصد تعمیم نداده بود؛ در نتیجه حقوق فرزند دختر یا پسر به یک چهارم حقوق پدرش کاهش می‌یافت و سهم همسر هم به سه چهارم می‌رسید.

در نهایت با شکایت بازنشستگان به دیوان عدالت اداری این بخش از مثال دوم بخشنامه‌های ۳۵ و ۳۷ که کاهنده حقوق وراث بود، ابطال شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
0
0
چراحقوق نمایندگان هم زیاد باشد هم به موقع داده می شه کاری به تورم ندارند ولی تا که در باره حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی حرف می شود تورم می شود
جمشیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
0
0
همین حرفهای شما سبب شد کشور نابود وتجزیه بشود،اینقدر مال دنیا در عدالت جمهوری اسلامی متاسفانه مهم شده که الان نزدیک به 15 میلیون مجرد دختر وپسر از حد سن قانونی گذشته بی هدف زندگی میکنند.کشور ما الان در بدترین شرایط سخت اقتصادی زندگی قرار گرفته،حقوق ودستمزد باید 20 میلیون تومان در ماه باشد.تا تمام مراحل زندگی کردن شخص بتواند طی بکند.سوال اینجاست؟چرا اجناس کالا...خرید زمین ومسکن وماشین از چند برابری دستمزد فراتر است.قیمت مایتاج مردم لحظه به لحظه قیمت گذاری میشود ودستمزد وحقوق برای دوران دهه 1360 است.خوب مشخص است که کشور در پرتگاه اقتصادی قرار میگیرد.یک خانه نمیشه اجاره بکنی..چه برسد دستمزد.به نظر من ادم کار نکند بهتره..بخدا همین حقوق نگیرد بهتره..نام خودش را بدنامی حقوق بگیر نکند.شعار ووعده عملی اسمان تا زمین فرق دارد.نتیجه اینکه دزدی...سرقت خشن...فساد نادیدنی..جنگ داخلی روح وروان مردم...ازدواج نکردن...همه اینها به دلیل ریشه اقتصاد است.
نظرات شما
پیشخوان