تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰

معادله دومجهولی کرونا/ بازگشایی‌ها همزمان با افزایش شهرهای قرمز

شاید مهم‌ترین سؤال این روزهای اغلب کسانی که به شدت نگران تجربه پیک جدیدی هستند، بازگشایی‌ها باشد که همزمان با افزایش تعداد شهرهای قرمز صورت می‌گیرد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ تعداد شهرهای قرمز کرونایی در دو هفته اخیر سیر صعودی داشته و مدام در حال افزایش است و این، یعنی اینکه در مسیر رفتن به پیک ششم قرار گرفته‌ایم. این در حالی است که بازگشایی مدارس از روز گذشته کلید خورد و از اول آذر نیز این روند تکمیل تر خواهد شد و دانشگاه‌ها نیز به جرگه بازگشایی‌ها پیوسته‌اند. به طور کلی شاهد عادی شدن شرایط کرونایی در کشور هستیم.

در مقابل، مرگ‌های روزانه کرونا هنوز ۳ رقمی است، در صورتی که پیش بینی شده بود آمار مرگ‌های روزانه کرونا در آبان ۱۴۰۰ به زیر ۵۰ فوتی برسد.

این وضعیت و شرایط کرونایی نشان می‌دهد که نباید در بازگشایی‌ها، عجولانه تصمیم گرفت. زیرا، هنوز شاهد ترکش‌های پیک پنجم کرونا هستیم و هنوز روزانه در حدود ۱۰ هزار بیمار جدید شناسایی می‌شوند و تقریباً بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر نیز فوت می‌کنند.

با نگاهی به نمودارهای وزارت بهداشت، می‌توان به راحتی متوجه نگرانی کسانی شد که پروتکل‌ها را سفت و سخت رعایت می‌کنند، واکسن زده‌اند و از رفت و آمدهای غیر ضروری نیز خودداری می‌کنند تا مبادا وارد پیک جدیدی شویم.

روند بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته دوم آبان، مصادف با هفته ۸۹ اپیدمی، در برخی استان‌ها افزایشی شده و حتی از متوسط کشور هم پیشی گرفته است، موضوعی که می‌تواند زنگ خطری برای ورود به پیک ششم کرونا باشد.

از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون واکسیناسیون علیه کرونا در کشور روی ریل افتاده و به سرعت پیش می‌رود. بر همین اساس تاکنون ۵۴ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۷۲۸ نفر دوز اول، ۳۸ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۹۷ نفر دوز دوم و ۱۴۹ هزار و ۵۹۲ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۳ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۶۱۷ دوز رسیده است.

البته با وجود واکسیناسیون سریع علیه پاندمی قرن در کشور، باز هم به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد افزایش شهرهای قرمز در کشور بوده‌ایم. به طوری که طبق تازه‌ترین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور که ۱۵ آبان منتشر شده است، در حال حاضر ۳۳ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهرستان کشور در وضعیت زرد قرار دارند و ۱۰۰ شهرستان نیز آبی هستند.


بیشتربخوانید: قربانیان پیک ششم کرونا چه کسانی خواهند بود؟


علی شریفی زارچی سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، با بیان اینکه مجموع میزان آمار بستری در سراسر کشور در ۶۰ روز گذشته روند نزولی دارد، گفت: برخی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، سمنان، قزوین و یزد به ویژه در دو هفته اخیر روند افزایشی و در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

وی افزود: اگر به موقع به داد شهرهای قرمز درگیر کرونا برسیم، وضعیت حادی را نخواهیم داشت.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، بررسی وضعیت موجود کرونا در کشور در هفته دوم آبان ۱۴۰۰ مصادف با هفته ۸۹ همه گیری، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور ۵۷۱۶۲ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۸۹۷۳ مورد و تعداد موارد فوتی جدید طی این هفته ۱۱۱۲ مورد بوده است.

در استان تهران در هفته دوم آبان ۱۴۰۰، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۲۸۲۵ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۱۱۳۲ مورد و تعداد موارد فوتی جدید ۱۶۹ نفر بوده است. همچنین در استان تهران در هفته اخیر، ایستایی موارد بستری و موارد فوت استان مشاهده می‌شود. بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر از متوسط کشور کمتر شده است.

پرشنگ ناظمی متخصص بیماری‌های عفونی، با عنوان این مطلب که در برخی از شهرها شاهد افزایش بیماران سرپایی، بستری و فوتی هستیم، ادامه داد: در حال ورود به پیک ششم کرونا هستیم، ولی هنوز با قله و روند افزایشی و شیب صعودی مواجه نشدیم.

وی گفت: ممکن است با بازگشایی مدارس آن هم به طور یکسان در تمام استان‌ها در پایان آبان وارد پیک ششم خواهیم شد. بنابراین، نباید آزموده‌های گذشته را تکرار کنیم.

به نظر می‌رسد گرفتار حل معادله دو مجهولی کرونا و بازگشایی‌ها شده‌ایم و همین موضوع می‌تواند ما را به سمت تکرار تجربه تلخ و دردناک پیک پنجم سوق دهد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان