تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰

مذاکرات وین؛ شانس احیای برجام در بهترین حالت ۵۰ درصد است؟

رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا تاکید کرد: هیچ راهی به جز استفاده از دیپلماسی در مورد ایران برای بایدن وجود ندارد.

مذاکرات احیای برجام در وین

رویداد۲۴ باربارا اسلاوین، روزنامه نگار مشهور آموریکایی و تحلیل‌گر ارشد و رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک است. وی هم چنین با روزنامه واشنگتن‌پست همکاری دارد. وی در گفت‌و‌گویی با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد از سرگیری مذاکرات وین پرداخت.

امیدواریم در آینده، ایران با مذاکرات بیشتر موافقت کند

باربارا اسلاوین در ابتدا در مورد از سرگیری مذاکرات وین در تاریخ اعلام شده گفت: با توجه به لفاظی‌های سخت ایران، انتظارات من در مورد این نشست‌ها بسیار کم است. در حالی که ایران حق دارد از اقدامات دولت قبلی ایالات متحده شکایت کند، اما بدون تمایل به مصالحه در مورد اهداف حداکثری خود، به کاهش تحریم‌ها دست نخواهد یافت. جلسه اول مذاکرات وین احتمالا نتیجه زیاد ملموسی نخواهد داشت. امیدواریم که در آینده، ایران با مذاکرات بیشتر که واقع‌بینانه‌تر و مستلزم گفت‌وگوهای مستقیم با هیئت آمریکایی باشد، موافقت کند.

شانس در بهترین حالت برای احیای برجام ۵۰-۵۰ است

وی در مورد احتمال احیای برجام بعد از مذاکرات برجامی گفت: چیزی مشخص نیست شانس در بهترین حالت برای احیای برجام ۵۰-۵۰ است.


بیشتربخوانید: چرا ابراهیم رئیسی بیشتر از حسن روحانی به توافق با آمریکا نیازمند است؟


دولت فعلی آمریکا، نمی‌تواند تضمین دهد دولت آینده از برجام خارج نشود 

باربارا اسلاوین در مورد موانع موجود بر سر راه احیای برجام گفت: مذاکره‌کنندگان ایرانی خواستار امتیازاتی هستند که هیچ دولت آمریکایی نمی‌تواند ارائه دهد. برجام یک توافق سیاسی بود که شامل چشم‌پوشی کاخ سفید از برخی تحریم‌ها علیه ایران می‌شد، مشروط بر اینکه ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند و اجازه نظارت سرزده را بدهد. دولت بایدن نمی‌تواند قول دهد که دولت آینده دیگر از این توافق کنار نخواهد رفت، فقط همانطور که راب مالی در این باره گفت، این دولت دوباره به دلایل دروغین این توافق را ترک نخواهد کرد. همچنین برخی تحریم‌ها علیه ایران به دلیل فعالیت‌های غیرهسته‌ای مانند ادعای نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم مشمول برجام نمی‌شوند و باقی خواهند ماند.

بایدن می داند هیچ راهی جز دیپلماسی در مورد ایران ندارد 

این روزنامه نگار مشهور آمریکایی در ادامه اضافه کرد: در طرف ایالات متحده، عزم برای بازگشت به برجام وجود دارد در صورتی که ایران هم مجدداً به پایبندی خود ادامه دهد، دولت بایدن می‌داند که هیچ «طرح بی» قابل قبولی وجود ندارد و تنها دیپلماسی و رفع تحریم‌ها می‌تواند منجر به کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود و تنها راه برای حل موضوع ایران، دیپلماسی است.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان