تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۶ آبان ۱۴۰۰

دردسر بزرگ یحیی؛ تصمیمی تاریخی که برانکو و کالدرون نگرفتند!

یحیی باید روند قهرمانی‌های پرسپولیس را حفظ کند. او دلش نمی‌خواهد اسمش به عنوان کسی که نوار این موفقیت‌ها را قطع کرد، در تاریخ ثبت شود

یحیی گل محمدی

رویداد۲۴ یحیی گل‌محمدی در ۲ سال اخیر هرگز در چنین موقعیتی قرار نگرفته بود؛ جایی که ناچار شود پرسپولیس را از برزخ بیرون بکشد و جایگاه خودش را به عنوان بهترین سرمربی ایرانی موجود تثبیت کند. بله؛ او ۲ قهرمانی لیگی با این تیم به دست آورد و یک‌بار هم تیمش را به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند، اما کم نبودند کسانی که برانکو ایوانکوویچ و حتی گابریل کالدرون را در بخشی از این موفقیت‌ها سهیم می‌کردند.

حالا اما مدت زمان قابل‌توجهی از جدایی هر دو سرمربی گذشته و پرسپولیس در بخش جذب بازیکن و مسائل تاکتیکی و نوع بازی بیش از پیش رنگ و بوی یحیی را به خودش گرفته است. در چنین شرایطی کار در شروع فصل جدید کمی گره خورده است. حذف از آسیا با یک شکست بسیار بد برابر الهلال عربستان و سپس شروع نه‌چندان مقتدرانه لیگ بیست‌ویکم در فاز نتیجه‌گیری و سبک بازی، تردیدها را در مورد گل‌محمدی بیش از پیش کرده است. حالا فشار روی این مربی زیاد است و خودش هم به وضوح متوجه این ماجرا شده است. یحیی باید روند قهرمانی‌های پرسپولیس را حفظ کند. او دلش نمی‌خواهد اسمش به عنوان کسی که نوار این موفقیت‌ها را قطع کرد، در تاریخ ثبت شود؛ بنابراین کار بسیار سختی دارد.


بیشتر بخوانید: معاون احمدی نژاد مدیرعامل باشگاه پرسپولیس شد؟


تحول در سیستم، یک تصمیم تاریخی

شرایط در پرسپولیس طوری پیش رفته که یحیی گل‌محمدی برای نجات تیم، با توجه به ابزار موجود متوسل به دگرگونی سیستم شده است. تغییر چینش اولیه بازیکنان در زمین آنقدرها چیز عجیب و غریبی نیست و خیلی از مربیان در مسابقات زیادی این کار را انجام می‌دهند، اما اینکه شما مثلا سیستم پایه چهاردفاعه را به سیستم سه‌دفاعه تغییر بدهید، چیزی شبیه انقلاب است.

به هر حال پرسپولیس سال‌ها با این فرمت بازی کرد و موفق بود. برانکو و کالدرون در هیچ شرایطی چنین تغییر بزرگی را در تیم اعمال نکردند. مربی آرژانتینی حتی با وجود در اختیار داشتن همزمان جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان باز به سیستم سه‌دفاعه روی نیاورد و به طور گردشی از این سه مدافع میانی سود می‌برد. حالا یحیی با جلال مسن‌تر و دیگر مدافعان میانی که در سطح کنعانی و شجاع نیستند، چنین ایده‌ای در سر دارد.

او در بازی با گل‌گهر یک نیمه از این روش استفاده کرد و گویا در مسابقه تدارکاتی با پدیده هم بار دیگر آن را آزموده است. به هر حال باید دید پرسپولیس بعد از تعطیلات با چه شمایلی در میدان حاضر می‌شود و چه نتایجی می‌گیرد. هر چه هست اما حالا مسئولیت یحیی روی نیمکت بسیار پررنگ‌تر شده، چون این تیم تا حد زیادی با افکار و اندیشه‌های او به‌روز شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: یحیی گل محمدی
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان