تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۶ آبان ۱۴۰۰

پرداخت یارانه جدید به متقاضیان مسکن +شرایط

وزیر راه و شهرسازی از پرداخت یارانه به دهک‌های پایین متقاضی مسکن خبر داده است. این یارانه چطور پرداخت می‌شود و مشمولان چه کسانی هستند؟

پیش‌بینی قیمت مسکن

رویداد۲۴ وزیر راه و شهرسازی پس از جلسه دیروز شورای عالی مسکن از شروع ساخت ۷۰۰ هزار واحد خبر داد و گفت که زمین دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین شده است.

اما از زمانی که بحث مالیات‌ گیری از خانه‌های خالی شروع شد، از تشکیل صندوقی نیز خبر آمد که قرار شد پول‌های حاصل از گرفتن مالیات در صندوق ملی مسکن جمع آوری شود. وزیر راه نیز در اظهارات روز گذشته خود به این صندوق اشاره کرده که قرار است اقساط مسکن مهر نیز به این صندوق ریخته شود.

    اما موضوع جدیدی که رستم قاسمی به آن اشاره کرده پرداخت یارانه از منابع این صندوق است.

    او گفته است: در قانون ملی مسکن تشکیل صندوق ملی مسکن دیده شده که در حال شکل گیری است و منابع آن نیز از درآمدهای وزارت راه و شهرسازی و منابع مسکن مهر و بازگشت اقساط مسکن مهر خواهد بود تا بتوانیم به دهک‌های پایین متقاضی مسکن یارانه پرداخت کنیم در این زمینه نیز باید با سازمان برنامه و بودجه مبلغ پرداخت یارانه نهایی شود.


    بیشتر بخوانید: حذف قطعی یارانه این افراد کلید خورد


    یارانه مسکن چیست؟

    یارانه مسکن به دو صورت می‌تواند پرداخت شود، اولی به صورت نقدی و مستقیم است. یعنی مثل یارانه نقدی و معیشتی بنزین که با فاصله ۱۰ روز در هر ماه پرداخت می‌شود.

    در واقع در این روش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به کمک وزارت راه بیاید و خانواده‌های مشمول را معرفی کند. سپس براساس تعداد اعضای هر خانوار یارانه‌ای به کارت بانکی سرپرست خانوار واریز شود.

    اما این روش پرداخت یارانه در بخش مسکن کمی بعید به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد منظور رستم قاسمی پرداخت بخشی از هزینه‌های ساخت یا اجاره خانوارهاست.

    چرا که در طرح جهش مسکن نیز مدیران وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بودند که وام مسکن برای دهک‌های پایین جامعه با سود کمتری پرداخت می‌شود. به طور مثال مقرر شده بانک مسکن به روستاییان وام ساخت و خرید مسکن با سود پنج درصد پرداخت کند که ۱۳ درصد کمتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.

    همچنین وزارت راه در توضیح جزئیات آورده هر متقاضی در طرح جهش مسکن اعلام کرد که آورده متقاضیان دهک چهار و پنج ۴۰ میلیون تومان است. اما اگر این متقاضی در دهک یک، دو و سه باشد باید نصف این مبلغ یعنی ۲۰ میلیون تومان را پرداخت کند.

    در واقع دولت ۲۰ میلیون دیگر را برای متقاضیان سه دهک اول پرداخت می‌کند. در مجموع پرداخت وام با نرخ بهره پایین و تامین بخشی از آورده مسکن در پروژه‌های ساخت احتمالا همان یارانه مسکن است.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: یارانه ، قیمت مسکن
    نظرات شما
    پیشخوان