تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰

مراحل دادخواست تا اجرای انواع طلاق مانند طلاق توافقی، طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد

منظور از طلاق توافقی، طلاقی است که زوجین هر دو با تمایل و تفاهم با یکدیگر درخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارائه می دهند، که در این میان هر گونه توافقی که در میان زوجین برای نفقه، مهریه، حضانت فرزند صورت گرفته باشد دادگاه آن را می پذیرد.

شرایط طلاق توافقی

رویداد۲۴ شرایط و مراحل طلاق توافقی به چه صورت است؟
منظور از طلاق توافقی، طلاقی است که زوجین هر دو با تمایل و تفاهم با یکدیگر درخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارائه می دهند، که در این میان هر گونه توافقی که در میان زوجین برای نفقه، مهریه، حضانت فرزند صورت گرفته باشد دادگاه آن را می پذیرد.

به عنوان مثال زوجین با یکدیگر به توافق رسیده اند که حضانت فرزند را در برابر بخشودگی مهریه به زوجه واگذار شود، و یا این که بخشی از مهریه بخشیده و مابقی به زوجه پرداخت شود، تمامی مواردی که به توافق زوجین رسیده است در رای دادگاه به صورت دقیق و کامل قید شده و به اجرا در می آید.

آنچه که در طلاق توافقی بسیار مهم و حائز اهمیت است: 1- توافق میان زوجین برای اجرای طلاق توافقی است 2- توافقی است که میان آن ها برای مهریه- نفقه و حضانت و ملاقت فرزند اعلام و در دادگاه به ثبت رسیده است.
قبل از این که مراحل درخواست طلاق توافقی را مورد بررسی قرار دهیم لازم است که بدانید هیچ زن و شوهری بدون این که رای دادگاه رادریافت کرده باشند نمی توانند مستقیما به دفترخانه برای ثبت طلاق مراجعه کنند از سوی دیگر هیچ دفترخانه ای نیز بدون دریافت رای دادگاه مجاز به ثبت طلاق نخواهد بود.

مراحل طلاق توافقی
اولین مرحله ثبت دادخواست طلاق توافقی است، که بعد از آن دادگاه صالحه به منظور رسیدگی به این دادخواست مطابق با آدرس مشترکی که از زوجین در دست دارد تعیین می شود.
سپس بعد از این که دادگاه و شعبه مربوط به آن تعیین شد برای هر کدام از زوجین به صورت جداگانه پیامک ارسال می شود که در طی آن آدرس و تاریخ و ساعت جلسه دادرسی به آنان ابلاغ می شود.

در این جلسه بایستی زوجین هر دو در دادگاه حضور داشته باشند و خواسته خود را برای دادخواست طلاق توافقی زبانا نیز مطرح کنند، در نهایت این جلسه از طریق قاضی دادگاه به داوری محول می شود.

مراحل درخواست طلاق از طرف زن

در دستگاه قضایی خانواده یکی از مهم ترین و در عین حال شاید بتوان گفت سخت ترین پرونده ها مربوط به درخواست طلاق از طرف زوجه و یا به عبارت ساده تر طلاق از طرف زن است، همانگونه که همگی ما می دانیم براساس آنچه که در قانون مدنی و مقررات فقهی قید شده است حق کامل طلاق تنها در اختیار مرد است و زن در صورتی می تواند این دادخواست را به دادگاه ارائه دهد که دلیلی موجه و قابل اثبات برای این امر داشته باشد مگر این که طلاق توافقی از جانب زوجین باشد و یا این که زن حق طلاق را قبلا به صورت ثبتی از مرد گرفته باشد (که بحثی کاملا جداگانه است) توصیه می کنیم درخواست طلاق از طرف زن بدون وکیل و یا حداقل بدون مشورت با وکیل انجام نشود زیرا مراحل و دادخواست طلاق در این خصوص شرایط خاص مربوط به خود را دارد.
در اولین مرحله زوجه بایستی به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست خود را به ثبت برساند، سپس این دادخواست به دادگاه خانواده ارسال می شود.

مهم ترین دلایلی که زن با اثبات آن ها دادخواست طلاق ارائه شده از سوی او مورد قبول دادگاه خواهد بود به قرار ذیل است:
⦁ اعتیاد مضر شوهر
⦁ پردداخت نکردن نفقه به مدت 6 ماه
⦁ ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول
⦁ ترک زندگی توسط شوهر
⦁ مبتلا به مریضی های مقاربتی شوهر
⦁ دوری طولانی مدت زوجین از یکدیگر
⦁ مشکلات زناشویی به دلیل عیوب مرد
⦁ و...

مراحل دادخواست تا اجرای انواع طلاق مانند طلاق توافقی، طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد
در ادامه به صورت کاملا مختصر مراحل درخواست طلاق از طرف مرد را مورد بررسی قرار می دهیم:

⦁ براساس آنچه که در قانون مدنی در این باره ذکر شده است اختیار طلاق با مرد است و می تواند بدون این که دلیل، دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد.

⦁ ممکن است که این سوال برای هرکدام از شما پیش بیاید که عدم رضایت زن برای طلاق در نتیجه دادخواستی که مرد به دادگاه ارائه داده است تاثیری دارد؟
جواب این سوال خیر است، لازم است که بدانید عدم رضایت زوجه تنها مدت زمان صدور حکوم طلاق را طولانی می کند و نمی تواند در صدور رای نهایی طلاق تاثیری داشته باشد.

⦁ رای دادگاه برای دادخواست طلاق از طرف مرد گواهی عدم سازش نام دارد که در آن سه ماه به مرد فرصت داده می شود که که این رای را برای اجرا و ثبت به دفترخانه رسمی ارجاع دهد در صورتی که این کار انجام نشود رای صادر شده بعد از گذشت سه ماه دیگر معتبر نخواهد بود.

شرایط طلاق توافقی

⦁ دادخواست طلاق چه از طرف زوج ارائه شده باشد چه از طرف زوجه، در صورت اعتراض به پرونده ای سه مرحله ای تبدیل می شود به این معنا که دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور در صورت هر گونه اعتراض حتی غیرموجه، حکم طلاق را به مدت یک سال به تعویق خواهد انداخت، از این رو می توان گفت که مدت زمات طلاق در صورتی که از سوی مرد نیز ارائه شده باشد به اعتراض زوجه بستگی دارد که ممکن است ما بین 3 الی 1 سال به طول بیانجامد.

برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد انواع طلاق بدانید، می توانید به مقاله " انواع طلاق چیست و چالش های طلاق به صورت توافقی، از طرف زن و مرد در ایران به چه صورت است " مراجعه نمایید تا از بهترین راهکارها در مورد انواع طلاق اطلاعات کسب کنید.

برچسب ها: طلاق توافقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان