تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰

تست پی سی آر سویه‌های جدید کرونا را کشف نمی‌کند

ویروس شناسان معتقدند، ممکن است نتوانیم برخی سویه‌های جدید کرونا را با آزمایش‌های استاندارد پی سی آر تشخیص دهیم.

تست ویروس کرونا

رویداد۲۴ به نقل از «news medical»، متخصصان هشدار دادند برخی از سویه های کرونا را نمی توان با آزمایش‌های استاندارد «پی سی آر» مشخص کرد. برخی از جهش های جدید و سویه های جدید این بیماری با آزمایشهای استاندارد و پرکاربرد تک ژنی پی سی آر قابل شناسایی نیست.

آزمایش خونی پی سی آر به عنوان استانداردی طلایی برای تشخیص ابتلا به کرونا در نظر گرفته می شود. این در حالی است که دکتر « کوینتون فیولمن» (Quinton Fivelman) از متخصصان ارشد در زمینه تست کرونا درانگلیس اعلام کرده است برخی از سویه های ویروس به شکلی تکامل می یابند که از تشخیص از سوی آزمایشهای استاندارد پی سی آر در امان هستند.

دکتر فیولمن، مدیر ارشد علمی آزمایشگاه پزشکی لندن می گوید: دانشمندان متوجه شده اند که برخی گونه های کرونا با تست های معمول پی سی آر شناسایی نمی شوند. تغییرات در ژنوم « SARS-CoV-2» ( ویروس عامل کرونا) از جمله در برخی از سویه ها که هم اکنون شیوع دارد، بدین معنی است که ژن های کلیدی ویروس به قدری تغییر کرده اند که سبب به هم ریختن تست های پی سی آر شده و این تست ها نتایجی اشتباه را اراده دهند.


بیشتر بخوانید: گونه جدید کرونای دلتا علامت ندارد!


محققانی در فرانسه و فنلاند در ابتدای سال جای میلادی متوجه شدند برخی جهش‌های کرونا خود را از شناسایی پنهان می‌کنند و حالا که گونه های جدیدی از کرونا که در انگلیس پیدا شده است، با آزمایش‌های سنتی قابل شناسایی نیستند. تست های استاندارد پی سی آر تنها یک ژن خاص را هدف قرار می دهد و اگر این ژن اندکی تغییر کرده باشد، ممکن است برخی از سویه های کرونا را تشخیص ندهد.

اکنون نگرانی فزآینده ای وجود دارد که آزمایش‌های تک ژنی پی سی آر که بسیاری از بیمارستان‌ها برای تشخیص کرونا از آن استفاده می‌کنند، سبب شده باشد تا برخی موارد ابتلا را شناسایی نکرده باشد و همین مسئله نیز سبب افزایش شیوع و موارد ابتلای افراد و نیز حضور مبتلایانی شود که برای مدتی طولانی درمان نشده اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان