تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰

سرپیچی مدارس از دستور وزارت آموزش و پرورش

یکی از موضوعاتی که خانواده‌ها همواره نسبت به آن گلایه دارند، موضوع اخذ اجباری وجه است؛ بحثی که از سوی مسؤولان آموزش و پرورش ممنوع اعلام می‌شود اما کم و بیش در برخی مدارس مشاهده می‌شود.

شرایط بازگشایی مدارس

رویداد۲۴ در سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰، وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی ستاد کرونا مصمم است که مدارس کشور بازگشایی شود و این امکان فراهم شود تا حتی یک روز دانش‌آموزان به مدرسه بروند.

به گفته مسؤولان آموزش و پرورش، آسیب‌های در خانه ماندن دانش‌آموزان به حدی زیاد است که باید برای بازگشایی مدارس، چاره اندیشید؛ به ویژه اینکه هیچ مدل آموزشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد.

    در کنار اهمیت آموزش حضوری، قرار گرفتن دانش‌آموزان در فضای مدرسه و در کنار همسالان نیز نکته مهمی است که اکنون ۲۱ ماه است، دانش‌آموزان از آن بی بهره هستند و همه این موارد باعث می‌شود تا به اهمیت بازگشایی مدرسه بیش از پیش فکر کرد.

    * باز هم بازگشایی مدرسه و باز هم موضوع اخذ اجباری وجه

    یکی از موضوعاتی که خانواده‌ها همواره نسبت به آن گلایه دارند، موضوع اخذ اجباری وجه است؛ بحثی که از سوی مسؤولان آموزش و پرورش ممنوع اعلام می‌شود اما کم و بیش در برخی مدارس مشاهده می‌شود.

    آقای اکبری پدر یک دانش‌آموز دبستانی گفت: کرونا به اقتصاد خانواده فشار زیادی وارد کرده و کسب و کارها دچار آسیب شده است اما حالا که قرار است مدارس باز شود، باز هم موضوع اخذ وجه مطرح است

    وی ادامه داد: در حال حاضر مدرسه فرزندم اجبار کرده است که باید سیصد هزار تومان به عنوان کمک به مدرسه برای خرید لوازم بهداشتی بدهیم. نکته مهم این است که این مبلغ حداقل کمک است یعنی هیچ فردی نباید کمتر از این میزان کمک کند.

    مادر یک دانش‌آموز دوره متوسطه اول نیز با گلایه از اینکه مدرسه فرزندش درخواست کمک پانصد هزار تومان البته به شکل قسطی کرده است، اظهار کرد: از یک طرف می‌گویند کمک سرانه بهداشتی به مدارس واریز کردند و از سوی دیگر مدارس می‌گویند که هیچ پولی ندارند. واقعا ما کدام را باید باور کنیم.

    وی اضافه کرد: برای بازگشایی یک روز در هفته مدارس، چرا باید انقدر مبلغ بالا به عنوان کمک به مدرسه درخواست کنند و اصلا چرا کمک به مدرسه اجباری هنوز وجود دارد؟


    بیشتر بخوانید: تردید در بازگشت دانش‌آموزان به مدارس پس از یک سال و ۹ ماه


    کمک‌های مردمی تحت هر عنوانی اجباری نیست

    حسن محمدی معاون سلامت و تندرستی آموزش و پرورش شهر تهران در این خصوص گفت: بحث گرفتن پول، یک موضوع قدیمی و یک معضل است. فرق نمی‌کند که به چه اسمی گرفته می‌شود.

    وی ادامه داد: کمک‌هایی که در مدارس گرفته می‌شود، اسمش مشارکت‌های مردمی است و اینکه چه استفاده‌ای می‌شود با نظارت انجمن اولیا و مربیان مدرسه است.

    محمدی با بیان اینکه این کمک‌ها اجباری نیست، اظهار کرد: مدرسه نیازمند مشارکت مردم است و این موضوع را اعلام می‌کند اما نباید اجباری در اخذ آن وجود داشته باشد.

    علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: این کار مبنای قانونی ندارد و درست نیست؛ دریافت هرگونه وجه اجباری برای تهیه اقلام بهداشتی در مدارس قانونی نیست و خانواده‌ها نیز می‌توانند مشارکت نکنند.

    وی اضافه کرد: دفاتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش و سامانه شکایت آموزش و پرورش به آدرس shekayat.medu.ir آماده پیگیری است. 

     بر این اساس خانواده‌هایی که نسبت به اخذ اجباری وجه در مدارس گلایه‌مند هستند می توانند در سامانه ثبت شکایت آموزش و پرورش که مسیرهای مختلفی را برای پیگیری شکایات پیش‌بینی کرده است، ثبت کنند.

    در سامانه پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش آمده است: مدت زمان بررسی اولیه شکایت و تشخیص قبول آن ۴۸ ساعت کاری خواهد بود. پس از قبول شکایت و وصول آن؛ تا هفت روز کاری موضوع پیگیری و به شاکی پاسخ داده خواهد شد.‌ 

    در صورت نیاز به فرصت بیشتر برای پیگیری و ارائه پاسخ، مراتب از طریق سامانه به اطلاع شاکی خواهد رسید.‌ شاکی در هر مرحله از بررسی، امکان انصراف از شکایت خود را خواهد داشت و مهلت اعتراض به پاسخ شکایت از زمان ارسال پاسخ ۲۰روز است و به اعتراض های بعد از مهلت مذکور رسیدگی نخواهد شد.

    منبع: فارس
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: آموزش و پرورش
    نظرات شما
    پیشخوان