تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰

عراق برای گسترش روابط با عربستان، منتظرِ چراغ سبزِ ایران است؟

سفری که خالد بن سلمان به عراق داشت، شکل تازه‌ای از تحول در روابط نظامی دو کشور محسوب می‌شود. در جریان این سفر، نخست وزیر عراق بر بهبود روابط بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی، تاکید کرد.

عراق برای گسترش روابط با عربستان، منتظرِ چراغ سبزِ ایران است؟
رویداد۲۴ الخلیج آنلاین نوشت: پس از مدت کوتاهی از قطع کامل روابط بین عربستان و عراق در دسامبر ۲۰۱۵، این دو کشور به سمت بهبود روابط دو جانبه شان در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و نظامی حرکت می‌کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: طی یک مدت کوتاه، روابط نظامی بین عربستان و عراق، شاهد رشد خوبی بوده و هیئت‌های نظامی بلند پایه دو کشور دیدار‌هایی با یکدیگر داشته اند. به طور کلی، روابط ریاض و بغداد از زمان سفر عادل الجبیر به بغداد در تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۱۷ بهبود یافت و سفری که فرمانده نیرو‌های هوایی عراق، معن بن زید السعدی در ۱۳ اکتبر گذشته به عربستان داشت و دیدار وی با همتای سعودی اش، از مهمترین دیدار‌های نظامی بین مقامات دو کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر این، معاون وزیر دفاع عربستان، خالد بن سلمان نیز با وزیر دفاع عراق، روز چهارشنبه، دهم نوامبر گذشته، در زمینه همکاری‌های دفاعی و مسائل مشترک، به گفتگو نشستند.

در رابطه با این دیدارها، الناصر درید تاکید می‌کند مشکلاتی در این باره وجود دارد، که مهمترین آن‌ها به اعلام‌های رسمی مربوط است که به صورت مفصل از وجوه همکاری صحبتی به میان نمی‌آورد و مشخص نمی‌کند آیا این دیدار‌ها پروتکلی هستند یا از باب همکاری واقعی در زمینه نظامی.

درید در گفتگو با الخلیج آنلاین بعید دانست که روابط دو کشور به همکاری نظامی گرمی برسد، به چند دلیل، از جمله انکه طرف سعودی با توجه به شرایط روز‌های اخیر در عراق، در امضای توافق با آن تردید دارد. از این رو، همکاری نظامی بین عراق و عربستان، تنها در قالب دوره‌های آموزشی و پروتکلی دو کشور همسایه است.


بیشتر بخوانید: اعراب در پی نظم جدید منطقه ای/ اردن و امارات با رژیم اسراییل تفاهمنامه اقتصادی مشترکی امضا کردند


سفری که خالد بن سلمان به عراق داشت، شکل تازه‌ای از تحول در روابط نظامی دو کشور محسوب می‌شود. در جریان این سفر، نخست وزیر عراق بر بهبود روابط بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی، تاکید کرد. همانطور که طبق گفته الکاظمی، مرحله فعلی شاهد گام‌های مفیدی در روابط دو کشور است که می‌تواند در حوزه امنیت و استقرار منطقه نیز اثر گذار باشد.

نخست وزیر عراق در این خصوص تصریح کرد که به فرماندهان امنیتی در وزارت دفاع توصیه نموده تا با همتایان سعودی خود همکاری کنند. این در حالی است که شاهزاده خالد نیز بر ضرورت همکاری و گسترش روابط بین عراق و عربستان تاکید کرد.

درید معتقد است که همکاری نظامی بین عربستان و عراق، می‌تواند نوعی هماهنگی باشد که هرگز پیشرفت نمی‌کند و دلیل آن، اوضاع سیاسی و امنیتی متشنج در عراق به اضافه وابستگی تصمیمات سیاسی عراق به نفوذ ایران است.

این تحلیلگر سیاسی بر این باور است که نفوذ ایران در مسائل عراق یکی از دلایل گسترش نیافتن همکاری‌های واقعی این کشور عربی با هر دولتی از دولت‌های منطقه است، چرا که همکاری عراق با هر دولت دیگری باید چراغ سبز ایران را دریافت کند.

وی خاطر نشان می‌کند که روابط عراق و ترکیه از این جهت توسعه یافته است که موافقت ایران را با خود دارد، درست برخلاف همکاری بین عربستان و عراق، که از پرونده ترکیه بسیار پیچیده‌تر بوده و بهتر شدن آن، در گرو بهبود روابط عربستان و ایران است.

این در حالی است که در سطح امنیتی، عربستان و عراق پیشرفتی را حاصل کرده اند و در جریان سفر وزیر کشور عراق، عثمان الغانمی در فوریه گذشته به ریاض و نیز سفر وزیر خارجه عراق، فواد حسین، هماهنگی‌های امنیتی و سیاسی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین فیاض الرویلی، رئیس ستاد مشترک عربستان در مارس گذشته یک سفر رسمی به عراق داشت تا پرونده‌های امنیتی و نظامی بین دو کشور را مورد بحث قرار دهد.

به طور کلی درید در مورد همکاری امنیتی بین عراق و عربستان می‌گوید: این همکاری تنها به مسائل روتین برای حفظ امنیت مرز‌ها مربوط است، بویژه انکه برخی گروه‌ها می‌توانند برای امنیت عربستان تهدید باشند. گذشته از این، صحبت از ایجاد راه‌های تجاری است و این مساله نیاز به هماهنگی‌هایی دارد. با این حال، همکاری نظامی مشهودی در روابط دو کشور به چشم نمی‌خورد.

درید در مجموع معتقد است که روابط عراق و عربستان در حالت نوسان قرار دارد و دلیل آن، صاف نبودن روابط عربستان و ایران و نبود قدرت تصمیم گیری مستقل توسط عراق در مورد روابطش با کشور‌های خارجی است.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراق ، عربستان سعودی
نظرات شما
پیشخوان