تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

بحران کاهش ارزش لیر ترکیه در قبال دلار

با افت ارزش لیر به ۱۲ واحد در برابر هر دلار آمریکا حالا چشم ناظران به سقوط بیشتر ارزش لیر به ۱۵ واحد در برابر دلار آمریکا تا پایان سال جاری میلادی است.

لیر ترکیه

رویداد۲۴ نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه از مرز ۱۲ رد شد و به رقم‌های بالای ۱۲.۲۰ لیر در برابر هر دلار آمریکا رسید. در پی سخنرانی اخیر اردوغان و اعلام مخالفت دوباره او با افزایش نرخ بهره، لیر ترکیه شاهد افت بیشتر شد و مرز روانی ۱۲ واحد در برابر آمریکا را رد کرد.

هم اکنون قیمت لیر ترکیه در بازار امروز با %۱.۷ افزایش، ۲,۹۹۰ تومان اعلام شده است.

ناظران بازار ترکیه دخالت‌های دولت اردوغان در بانک مرکزی و مخالفت او با افزایش نرخ بهره را در کنار خلق پول بدون پشتوانه در دوره رکود اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا را از مهم‌ترین دلایل افت ارزش لیر می‌دانند.

ناظران پیش بینی می‌کردند تا پایان سال میلادی جاری لیر ترکیه شاهد افت به مرز ۱۲ واحد در برابر دلار آمریکا باشد، اما این پیش بینی بسیار زودتر از موعد امروز روی داده و حالا چشم ناظران به افت بیشتر ارزش لیر تا مرز ۱۵ واحد در برابر هر دلار آمریکا تا پایان سال جاری میلادی است.


بیشتر بخوانید: اقتصاد ترکیه در بحران/ در ترکیه چه خبر است؟


حداقل حقوق و دستمزد که نزدیک به نیمی از شاغلان و بازنشستگان ترکیه دریافت می‌کنند ماهانه ۲۸۲۵ لیر است. برخی بازنشستگان در ترکیه حتی کمتر از این رقم دریافت می‌کنند.

اعتراضات علیه اردوغان پس از سقوط لیر مقابل قیمت دلار

در حالی که در پایان داد و ستد‌های روز دوشنبه بازار جهانی ارز، هر دلار آمریکا در مقابل ۱۱.۴۲ لیر ترکیه مبادله می‌شد، این نرخ طی مبادلات روز گذشته به سطح بی‌سابقه ۱۳.۴۵ رسید.

فایل‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی حکایت از اعتراضات علیه اردوغان در واکنش به کاهش شدید نرخ لیر دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، در شبکه‌های اجتماعی ویدیو‌هایی دست به دست می‌شوند که مربوط به تظاهرات متعدد در استانبول هستند که علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه است.

این اعتراضات در پی سقوط لیر ترکیه مقابل دلار است. نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ درصد دیگر کاهش یافت.

در حالی که در پایان داد و ستد‌های روز دوشنبه بازار جهانی ارز، هر دلار آمریکا در مقابل ۱۱.۴۲ لیر ترکیه مبادله می‌شد، این نرخ طی مبادلات روز سه‌شنبه به سطح بی‌سابقه ۱۳.۴۵ رسید.

به این ترتیب لیر ترکیه روز سه‌شنبه بیشترین میزان کاهش ارزش خود را از روز ۱۰ اوت سال ۲۰۱۸ تاکنون تجربه کرد.

به گزارش یورونیوز، ادامه سقوط نرخ برابری لیر ترکیه پس از آن شتاب گرفت که رجب طیب اردوغان روز دوشنبه بار دیگر از سیاست کاهش نرخ بهره دفاع کرد.

بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر گذشته نرخ بهره در این کشور را با وجود افزایش مستمر نرخ تورم کاهش داده است. بانک مرکزی این کشور پنج شنبه گذشته نیز تحت فشار اردوغان نرخ بهره را به ۱۵ درصد رساند که پایین‌تر از نرخ تورم حدودا ۲۰ درصدی ترکیه است.

رئیس جمهوری ترکیه بر خلاف جریان مسلط اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ بهره تاثیری بر مهار نرخ تورم و کاهش نرخ برابری ارز ملی ندارد. او دوشنبه شب پس از جلسه دولت این کشور از «توطئه» علیه کشورش سخن گفت و تاکید کرد که در برابر فشار کسانی که به دنبال افزایش نرخ بهره هستند «مقاومت» خواهد کرد.

نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا طی سال جاری میلادی تاکنون ۵۸ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نیز این روز‌ها پس از ۱۹ سال زمامداری با پائین‌ترین میزان محبوبیتش در نظرسنجی‌ها روبرو است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
2
0
از ریال کشور خودمون بگو کاری به ترکیه نداشته باش
نوید
|
United States of America
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
1
رئیس جمهور قبلی افغانستان آب رو روی ایران بست و یهو افغانستان کن فیکون شد و لبخند روی لبش خشک شد ، جالبه اردوغان هم پز سد و بستن آب روی ایران و عراق رو میده و ما که نمیدونیم چرا لیرش یهو داره بی ارزش میشه و ترکیه رو کله پا میکنه ، احتمالا اتفاقی پیش اومده ، چه ابلهن که نمیفهمن توپ و پهباد و هواپیما یک درصد عوامل سر پا موندن و در امان موندن از دست دشمن هست و ۹۹ تا عامل دیگه رو تا نپاییدن نباید به عبای ایران پارس کنن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان