تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۴ آذر ۱۴۰۰
دردسرهای تمام‌نشدنی انتقال آب در ایران؛

ادامه اعتراضات در شهرکرد/ معترضان در چهارمحال بختیاری چه می‌گویند؟

تجمع کشاورزان اصفهانی تمام نشده، در استان همجوار آن نیز کشاورزان چهارمحال و بختیاری تجمع گسترده‌ای را در شهر کرد برپا کردند. معترضان خواهان توقف پروژه‌های انتقال آب و گرفتن حق آبه خود از دولت هستند و تاکید می‌کنند هیچ اختلافی با کشاورزان اصفهانی ندارند و بحث، بحث قومیتی نیست.

اعتراض شهرکرد و چهارمحال بختیاری

رویداد۲۴ در روز‌های گذشته بستر خشک رودخانه زاینده رود شاهد تجمع گسترده کشاورزان اصفهانی در اعتراض به نبود حق‌آبه زاینده رود بوده است. این تجمعات در حالی ادامه دارد که حدود ۳۰ هزار نفر از کشاورزان چهارمحال و بختیاری نیز روز گذشته در شهر کرد تجمعی مشابه را به راه‌انداختند.

ریشه اعتراضات به بی آبی

یوسف فرهادی بابادی، مدیر کمپین زاگرس مهربان که از جمله فعالان محیط زیستی سرشناس چهار محال و بختیاری است، در گفتگو با جامعه ۲۴ در رابطه با این تجمع، گفت: مطالبه مردم خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان یک مطالبه دارند، توقف پروژه‌های انتقال آب است. این پروژه‌ها ابتدایی‌ترین مستندات قانونی را ندارند.

وی افزود: اینکه در برخی رسانه‌ها گفته می‌شود، مردم چهار محال و بختیاری مخالف آب‌رسانی به اصفهان هستند اصلا درست نیست، بلکه مردم این استان مخالف طرح‌هایی است که مجوز محیط زیست، میراث فرهنگی، امور عشایر و جهاد کشاورزی را ندارند. صاحبان این پروژه‌ها ۲۰ سال است که در این منطقه کار می‌کنند حتی در طی این ۲۰ سال هم اراضی مردم را تملک نکرده و حاضر نیستند که مردم امکانات بدهند.

فرهادی بابادی با بیان اینکه مردم چهار محال و بختیاری با مجموعه‌ای از مشکلات روبه‌رو هستند، اظهار کرد: از یک سو کارفرما‌های این پروژه‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و از سوی دیگر آبی برای انتقال وجود ندارد.

این فعال محیطی زیستی در ادامه با بیان اینکه مطالعات این پروژه‌ها در زمانی صورت گرفته است که دبی آب رودخانه‌ها بسیار بالا بوده و خشکسالی وجود نداشته است، گفت:، اما در موقعیت کنونی با خشکسالی و تغییر اقلیم روبه‌رو هستیم، یعنی برای کشاورزی منطقه آبی وجود ندارد. وقتی چشمه‌ها در داخل منطقه خشک شدند از چه انتقال آبی صحبت می‌کنند؟ لذا این مردم معترض از حق‌آبه خودشان که در حال حاضر وجود ندارد صحبت می‌کنند.

سدسازی بدون مطالعه

وی در ادامه گفت: در این وضعیت بی‌آبی و خشکسالی در حال سد زدن هستند. پایین دست این سد شهر‌ها و روستا‌های زیادی هستند، اما در ارزیابی‌های آن آمده است که هیچ جمعیتی در پایین دست این سد که از آن به عنوان کوهرنگ ۳ یاد می‌شود زندگی نمی‌کنند یا در مطالعات آن برای خروجی سد ۵ میلیون متر مکعب آب در سال عنوان شده است که این مقدار عملا مقدار کمی است و نمی‌تواند حق‌آبه این کشاورزان باشد.

فرهادی یادآور شد: از سوی دیگر این مطالعات فنی اشتباه بوده و برای اینکه آب روی تونل انتقال آب سوار شود تاج سد را بالاتر برده‌اند. از سوی دیگر مخزن سد امکان نگهداری آب را ندارد و این باعث ایجاد فروچاله‌هایی در مخزن سد شده است. این مشکلات توسط کارشناس رسمی دادگستری به قوه قضاییه ارائه شده است. وقتی هم این در خواست ارائه شده آب منطقه‌ای اصفهان باید اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهد و دادستان استان اصفهان موظف بوده که این اطلاعات را از این مسئولان بگیرد، اما نه تنها چنین اتفاقی رخ نداده بلکه به مراجعی شکایت کرده است.

وی تأکید کرد: یک کشاورز چهارمحالی با کشاورز اصفهانی هیچ مشکلی ندارد، بلکه تمام این مردم حق آبه خود را از دولت می‌خواهند؛ کشاورز خوزستانی هم حق آبه خود را دولت می‌خواهد. اگر طرف مردم چهار محال و بختیاری، کشاورز اصفهانی بود از مردم اصفهان شکایت می‌کردند، نه مدیران وزارت نیرو و مدیران استانی آن، بنابر این باز هم تأکید می‌کنم که این مردم هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند و تضاد‌های قومی هم وجود ندارد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان