تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۴ آذر ۱۴۰۰

روایت عملیات نفسگیر برای انتقال جسد از مخوف‌ترین دره ایران در قله دماوند

جسد کوهنورد گم شده در قله دماوند بالاخره پیدا شد، اما هنوز معلوم نیست این جسد متعلق به کدام کوهنورد گم شده است؛ پیرمرد مفقود شده در تیر ماه امسال یا جوانی که در سال ۸۲ در ارتفاعات دماوند مفقود شد.

روایت عملیات نفسگیر برای انتقال جسد از مخوف‌ترین دره ایران در قله دماوند

رویداد۲۴ به گزارش سایت جامعه ۲۴  روز بیستم مهر ماه امسال کوهنورد و تیم‌های امدادی متوجه وجود یک جسد در ارتفاعات دماوند شدند و برای پایین آوردن جسد تلاش کردند، اما موفق نشدند جسد را به علت شرایط بد جوی و ریزش سنگ منتقل کنند. تیم‌های امدادی مختصات محل جسد را به نیرو‌های دیگر دادند تا اینکه سرانجام تیم امداد صبح روز ۲۹ آبان را برای پایین آوردن جسد مناسب دید و اقدام به صعود به قله برای پایین آوردن جسد کردند.

داوود لشگری، امدادگر و کوهنوردی که در عملیات پایین آوردن جسد کوهنورد حضور داشت در مورد این عملیات نفسگیر و خطرناک به جامعه ۲۴ گفت: روز ۲۰ آبان ماه از مسیر همیشگی به سمت خاک زر و از آنجا به سمت دره یخار و ارتفاع ۴ هزار و ۶۵۰ متری رفتیم. براساس مختصاتی که از تیم قبلی گرفته بودیم جستجو را آغاز کردیم.

به گفته این متخصص امداد کوهستان، مختصات قبلی به علت بارش برف پیدا نشد و جستجو در همان حوالی آغاز و با پیدا شدن یک حفره در مختصات اعلامی با اندکی جستجو جسد کوهنورد فوت شده پیدا شد.

به گفته لشگری براساس بررسی‌ها، این کوهنورد به علت ریزش بهمن از ارتفاع سقوط کرده و به خاطر ریزش سنگ آسیب دیده بود و قابل شناسایی نبود.


بیشتر بخوانید: پیدا شدن پیکر یک کوهنورد زیر خروارها برف در دماوند +فیلم


این امدادگر گفت: در روز جستجو خوشبختانه هوا ابری بود و خطر بهمن نبود برای همین موفق شدیم جسد را کشف کنیم. البته جسد کاملا متلاشی بود و برخی بقایای آن زیر یخ‌های بزرگ باقی مانده بود که امکان انتقالش به پایین وجود نداشت به همین خاطر بقایایی که امکان داشت جابه‌جا کنیم را به پایین منتقل کردیم.

لشگری در پاسخ به این سوال که جسد متعلق به چه کسی است؟ گفت: چند مفقود شده در ارتفاعات دماوند داریم که هنوز جسدشان پیدا نشده است. اما این جسد احتمالا باید متعلق به مرد ۶۲ ساله‌ای باشد که در تیرماه مفقود شده یا پسر جوانی که در سال ۸۲ در ارتفاعات دماوند جان خود را از دست داده است. البته جسد به پزشکی قانونی منتقل شده است تا با آزمایش "دی ان ای" هویت او مشخص شود.

وی در مورد دره یخار گفت: این دره به مخوف‌ترین دره ایران مشهور است و به علت ریزش سنگ از ارتفاع به پایین، امکان کار در آن به شدت اندک است، اما اینبار ما موفق شدیم جسد را خارج کنیم.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان