تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰
اولیانوف:

افشای علت اصلی ترور محسن فخری‌زاده/ موضوع پروتکل الحاقی باید طی مذاکرات وین بررسی شود

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: «همکاران در شورای حکام، ایران را به ازسرگیری اجرای مفاد پروتکل الحاقی وابسته به توافق با آژانس فرا می‌خوانند.

مذاکرات احیای برجام در وین

رویداد۲۴ به گزارش اسپوتنیک، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که کشورش انتظار دارد که ایران اجرای پروتکل الحاقی توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی را ازسربگیرد.

وی افزود که موضوع اجرای پروتکل الحاقی موافقت‌نامه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در مذاکرات وین بررسی شود.

این مقام روس ادامه داد: «همکاران در شورای حکام، ایران را به ازسرگیری اجرای مفاد پروتکل الحاقی وابسته به توافق با آژانس فرا می‌خوانند. سیاست فشار حداکثری در رابطه با تهران و ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران، دلیل اول خودداری از اجرای پروتکل الحاقی که شامل گسترش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران بود، عنوان می‌شود».

اولیانوف افزود که به طور کلی نباید این موضوع فراموش شود که موضوع پروتکل الحاقی باید طی مذاکرات وین در باره برجام، بررسی شود که مؤثرتر و سازنده‌تر خواهد بود.

محسن فخری زاده که بود؟

محسن فخری‌زاده مهابادی معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او در حالی که ریاست سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی را برعهده داشت، در ۷ آذر ۱۳۹۹ ترور شد و در پی شدت جراحات در بیمارستان به شهادت رسید.

سناریوهای مختلفی درباره نحوه شهادت او مطرح می شود؛ با این حال به گفته مقام های ایرانی استفاده از سیستم های پیشرفته پهپادی و کنترل از راه دور در روند ترور دانشمند هسته ای ایران محرز است.

فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی است که نامش در فهرست ۵۰۰ نفرهٔ قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریهٔ آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود، قید شد. در قطعنامهٔ ۱۷۴۷ شورای امنیت که در ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، نام او جزو افراد تحریم شده قرار داده شد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات شما
پیشخوان