تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

همه ابهامات دوز بوستر/ چه کسانی باید دوز سوم واکسن کرونا را بزنند؟

جهان مدتی است که تزریق دوز بوستر را آغاز کرده است؛ در ایران نیز دریافت دوز سوم واکسن کرونا آغاز شده است. چه کسانی مشمول دریافت دوز سوم هستند و دوز بوستر اساسا چقدر ضرورت دارد؟

دوز بوستر
رویداد۲۴ تاکنون بیش از ۱۰۴ میلیون دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و به گفته مقام‌های بهداشتی بیش از ۸۰ درصد گروه هدف دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده که تا کنون ۵۷ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۱۲ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۳۰۸ نفر دُز دوم و ۹۰۲ هزار و ۹۰۹ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. اولین اثرات تزریق گسترده واکسن در کشور را می‌توان با دو رقمی شدن تعداد قربانیان روزانه ناشی از ابتلا به ویروس کرونا مشاهده کرد؛ برای نخستین بار پس از بیش از ۱۲ ماه بالاخره آمار قربانیان روزانه کرونا در کشور به زیر ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرد.

پس از تزریق گسترده واکسن کرونا در کشور و سایر کشور‌های جهان، اکنون دنیا در حال استفاه از دز سوم یا بوستر است. آیا همه باید دز سوم را دریافت کنند؟ چه زمانی پس از دریافت دز دوم، دز سوم باید دریافت شود؟


بیشتر بخوانید: دعوای خانوادگی در وزارت بهداشت بر سر دلار ۴۲۰۰ تومانی / منافع ارز دولتی به جیب چه کسانی می‌رود؟


روابط عمومی علوم پزشکی اعلام کرده است که براساس سند کشوری گسترش واکسیناسیون، همه افرادی که در فاز اول واکسیناسیون قرار داشتند، اکنون مشمول دریافت نوبت سوم (بوستر) هستند. به این ترتیب، دریافت دوز سوم اکنون در کشور محدودیت سنتی و شغلی دارد و همه کسانی که در فاز نخست دو دوز واکسن دریافت کردند، می‌توانند دز سوم را نیز دریافت کنند.

بر این اساس، این گروه‌ها شامل کارکنان سیستم بهداشت و درمان، افراد با ریسک بالای ساکن در مراکز نگهداری، افراد ساکن در خانه‌های سالمندان، جانبازان ساکن در مراکزنگهداری و پرسنل این مراکز، افراد کم توان ذهنی ساکن در مراکز نگهداری جمعی و پرسنل این مراکز، جانبازان بالای ۵۰ درصد و شیمیایی تنفسی می‌شوند.

با این حال، یک شرط مهم برای تزریق دز سوم اعلام شده است. به گفته محققان شرط تزریق نوبت سوم واکسن کرونا به افراد این گروه‌ها گذشتن مدت ۶ ماه از تزریق دومین نوبت واکسن کرونا است.

براساس این اعلام، همچنین افراد با ضعف سیستم ایمنی یعنی مبتلایان به بیماری‌های خاص و افراد دریافت کننده عضو پیوندی، دریافت کنندگان دارو‌های مقابله با ضعف سیستم ایمنی و ... که دو نوبت واکسن دریافت کرده‌اند را جزو کسانی دانست که به شرط گذشتن ۶ ماه از زمان تزریق نوبت دوم، امکان تزریق نوبت سوم را دارند.

افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت از واکسن‌های سینوفارم، بهارات و کووایران برکت استفاده کرده‌اند، برای نوبت سوم ترجیحا از همان نوع واکسن نوبت اول استفاده کنند و باید حداقل ۴ ماه از زمان تزریق نوبت دوم گذشته باشد. افراد بالای ۶۰ سال که نوبت اول و دوم اسپوتنیک یا آسترازنکا دریافت کرده‌اند، برای نوبت سوم می‌توانند واکسن‌های آسترازنکا یا پاستوکوک را دریافت کنند، البته باید حداقل ۶ ماه از تزریق نوبت دوم گذشته باشد.

برای دز سوم هر واکسنی را می‌توان تزریق کرد؟

برای کادر درمان و گروه‌های پرخطر در صورت تزریق واکسن‌های غیر فعال از جمله سینوفارم، بهارات و برکت در دوز سوم همان واکسن‌ها یا آسترازنکا و سوبرانا پلاس تزریق خواهد شد.

کسانی که دوز اول و دوم، واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک وی تزریق کرده‌اند، می‌توانند آسترازنکا یا سوبراناپلاس دریافت کنند. البته این افراد می‌توانند بدون در نظر گرفتن نوع واکسن تزریق‌شده در نوبت اول و دوم، واکسن بوستر را انتخاب کنند.

سالمندان هم همان واکسن‌هایی را دریافت می‌کنند که در دوز اول برایشان تزریق شده است. البته سالمندانی که سایر پلتفرم‌های واکسن از جمله پروتئین نوترکیب و آدنوویروس (آسترازنکا، اسپوتنیک‌وی و پاستوکووک) را دریافت کرده باشند، فعلا نیازی به تزریق دوز سوم ندارند.

مسافران مشمول دز سوم می‌شوند؟

افرادی که برای سفر به خارج از کشور با مشکلی از جمله مورد تایید نبودن واکسن تزریق‌شده در کشور مقصد مواجه باشند می‌توانند با مراجعه به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا اقدام کنند. تزریق واکسن یادآور برای این افراد پس از گرفتن رضایت در خصوص عوارض احتمالی آن، صورت خواهد گرفت.

تزریق دز سوم چقدر ضروری است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد بالای ۶۰ سال که چهار ماه از تزریق نوبت دوم آن‌ها با واکسن سینوفارم گذشته است، دوز سوم یا بوستر را برای افزایش ایمنی دریافت کنند.

کارشناسان می‌گویند میزان پادتن‌های موجود در همه واکسن‌ها پس از بازه زمانی چند ماهه کاهش پیدا می‌کند، اما افت سطح ایمنی در مورد واکسن‌های تولید چین و افراد بالای ۶۰ سال بیشتر است.

تزریق دز بوستر در دنیا

بسیاری از کشور‌های جهان تزریق دوز سوم واکسن را آغاز کرده‌اند و تا نیمه آبان ماه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جهان دوز یادآور یا بوستر را زده‌اند. استرالیا، برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ترکیه، سنگاپور و امارات از جمله کشور‌هایی هستند که تزریق دوز سوم واکسن به مردم کشورشان را آغاز کرده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان