تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

طارمی - اسکوچیچ؛ وضعیت هنوز قرمز است!

 برخلاف آنچه گفته می‌شود، مشکل طارمی و اسکوچیچ هنوز حل نشده و ممکن است او در بازی‌های بهمن‌ماه و جشن صعود هم غایب باشد.

دراگان اسکوچیچ

رویداد۲۴«دو پیروزی مهم تیم ملی برابر لبنان و سوریه، دراگان اسکوچیچ را در آستانه یک موفقیت بزرگ قرار داده است؛ صعود بی‌دردسر به جام جهانی. این موقعیت در حالی نصیب سرمربی کروات تیم‌ ملی شده که تیم او در دو بازی آخر، بدون بهره‌بردن از مهدی طارمی شش امتیاز باارزش گرفت تا برای بازی هفت بهمن برابر عراق، خودش را آماده جشن صعود در ورزشگاه آزادی کند. حالا تب اختلاف طارمی و اسکوچیچ و غیبت مهاجم پورتو در تیم ملی فروکش کرده ولی با گذر زمان و نزدیک‌شدن به بازی ایران و عراق دوباره این موضوع مهم‌ترین سوژه رسانه‌ها خواهد شد. بعد از اتمام بازی با سوریه برخی از عوامل تیم ملی از بازگشت قطعی طارمی خبر دادند که البته این موضوع به مذاق اسکوچیچ خوش نیامد.

بی‌جهت نبود که سخنگوی فدراسیون بعد از بازگشت تیم ملی به ایران به خبرنگاران گفت که آنها صحبتی در مورد قطعی‌شدن بازگشت طارمی نداشته‌اند و در این زمینه اسکوچیچ تصمیم خواهد گرفت. حالا مهم‌ترین مسئله تصمیمی است که سرمربی تیم ملی باید در این زمینه بگیرد ولی تا به امروز موضع اسکوچیچ در مورد دعوت‌نکردن از طارمی هیچ تغییری نکرده است.

پیامی که بدون جواب ماند
درباره این که طارمی جواب تلفن‌های اسکوچیچ و باقری را نداده در این هفته‌ها زیاد صحبت شده اما سوای این تماس‌ها گویا اسکوچیچ بعد از توییت طارمی یک پیام هم برای او فرستاده و در آن نوشته است: «تو متوجه هستی من در مورد چه موضوعی و چگونه صحبت کردم؟» طارمی حتی پیام دراگان را هم جواب نداده که این موضوع با ناراحتی شدید سرمربی تیم ملی مواجه شده است. در آن مقطع برخی در حال رایزنی با اسکوچیچ بودند و فدراسیون تلاش زیادی کرد تا این موضوع با کمترین ترکش‌ها به پایان برسد. حتی عزیزی‌خادم از میرشاد ماجدی درخواست کرد تا در مورد تبعات دعوت‌نکردن طارمی به تیم ملی با اسکوچیچ صحبت کند که البته با پاسخ صریح و محکم دراگان مواجه شد چون او تصمیمش را در مورد  طارمی گرفته بود.

اسکوچیچ منتظر واکنش طارمی
طارمی قبل و بعد از بازی با سوریه و لبنان توییت‌هایی در مورد موفقیت تیم ملی منتشر کرد. حتی اسکوچیچ هم قبل از بازی با لبنان در نشست خبری به این موضوع اشاره کرد که طارمی بازیکن مهمی است ولی اصول باید رعایت شود. این صحبت‌ها باعث شد تا خیلی‌ها بازگشت طارمی را در اردوی بعدی قطعی بدانند ولی این موضوع هنوز قطعی نیست. این خطر برای مهاجم ایرانی پورتو وجود دارد که بازی‌های بعدی را هم از دست بدهدِ چیزی که اسکوچیچ انتظارش را می‌کشد، یک واکنش صریح و روشن از سوی طارمی است.

در ۲-۳ هفته گذشته برخی رسانه‌ها به این موضوع اشاره کردند که اسکوچیچ منتظر عذرخواهی رسمی طارمی از طریق رسانه‌ها است ولی دراگان به نزدیکانش گفته که او در این ماجرا دنبال تسویه‌حساب شخصی یا عذرخواهی شخصی نیست. مسئله مهم اینجاست که طارمی تا به امروز در مورد ‌پاسخگونبودن به تماس اسکوچیچ و دیگر مربیان تیم ملی و حتی انتشار آن توییت، کوچک‌ترین صحبتی نکرده تا این فضای سنگین را کمی تلطیف کند و همین موضوع باعث شده تا موضع اسکوچیچ هم برای  ‌دعوت‌نکردن از طارمی تغییر نکند. در این مدت تماس‌های زیادی با طارمی گرفته شده و بسیاری از دوستان و همبازی‌های طارمی از او خواسته‌اند که هر چه سریع‌تر در این ماجرا پا پیش بگذارد تا اختلاف‌های اخیر از بین برود.

شاید یک حرکت کوچک از سوی طارمی این ماجرا را فیصله دهد. او ولی هنوز واکنشی نشان نداده تا حداقل به اسکوچیچ ثابت شود که این بازیکن قدم‌های مثبتی برای پایان‌دادن به این ماجرا برداشته است. جالب اینجاست که طارمی از موضع برخی رسانه‌ها که در این ماجرا حق را به اسکوچیچ دادند، ناراحت است. او در موقعیتی سخت و پیچیده قرار گرفته ولی یک عذرخواهی ساده می‌تواند این آتش را برای همیشه خاموش کند. ادامه این روند اما می‌تواند اتفاقاتی را رقم بزند که طبیعتا برای طارمی هم خوشایند نیست.


بیشتر بخوانید: آخرین تصمیم اسکوچیچ در مورد مهدی طارمی


ظلم «دوستانه» به طارمی
ماجرای کشمکش بین مهدی طارمی و دراگان اسکوچیچ، خوشبختانه بدون هزینه خاصی برای تیم ملی ایران به پایان رسید یا لااقل از فاز بحران گذشت. تیم ملی بدون بهترین ستاره‌اش هر دو بازی آبان را برد، خوب هم برد، مجموعا پنج گل زد و کلی موقعیت و شوت و کرنر دیگر هم داشت. خب البته استدلال یک عده این است که لبنان و سوریه تیم‌های چندان قدرتمندی نبودند؛ حرف‌شان بیراه نیست اما ما معمولا با همین تیم‌ها بازی می‌کنیم دیگر. مگر فوتبال ایران در تمام طول سال با پرتغال و اسپانیا و آلمان و آرژانتین مصاف می‌داده که حالا بردن لبنان و سوریه اهمیتی نداشته باشد؟

حتی در آسیا هم ما در طول یک‌دهه گذشته از بین سه تیم عربستان، ژاپن و استرالیا فقط یک‌ بار با ژاپن ملاقات کردیم که با سه گل شکست خوردیم. در نتیجه نباید دستاورد تیم ملی بدون طارمی را «تحقیر» کرد. این موفقیت حتی فرصت خوبی بود تا خود مهدی کمی بیشتر به فکر فرو برود و از تکرار اشتباهات بپرهیزد. با این حال گویا برخی در لباس دوست، قرار نیست این فرصت را به مهاجم ایرانی پورتو بدهند.

طارمی از روز اول بی‌انضباطی و خط‌خوردن از اردوی تیم ملی، داخل کشور مدافعان سرشناسی داشت؛ از علی دایی و خداداد عزیزی تا آنهایی که عقیده داشتند: «حالا یک حرفی زده و نباید سخت گرفت.» کادر فنی تیم ملی اما سر موضعش ماند و روسفید از این داستان بیرون آمد. با این حال عجیب است که همچنان شاهد ادامه برخی حمایت‌ها از این بازیکن هستیم. به‌ عنوان مثال حمید استیلی دوست‌داشتنی گفته: «نیازی به عذرخواهی رسمی طارمی نیست و نباید شخصیت او را خرد کنیم.»

اولا مگر شما مربی تیم ملی هستی که چارچوب تعیین می‌کنی؟ بعد هم اجازه بدهید طارمی از این تلنگر استفاده کند و به‌ خودش بیاید. شما با این پشتیبانی‌های بی‌دلیل به او کمک نمی‌کنید و صرفا هیجانات آنی و مخربش را افزایش می‌دهید. بازیکنی که در پورتو اجازه می‌دهد پسر سرمربی پشت ضربه پنالتی بایستد، حداقل وظیفه‌اش این است که در تیم ملی کشورش هم مطیع کادر فنی باشد و لااقل به سرمربی تیم طعنه و کنایه نزند. این کار را نکنید آقای استیلی! گرچه می‌دانیم نیت‌تان خیر است. خود طارمی بیشتر از همه سود می‌کند اگر یاد بگیرد از این به بعد در حوزه اختیارات و تکالیفش عمل کند.

کسی علیه مربی  پورتو حرف نمی‌زند؟
در هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، پورتو با دو گل برابر لیورپول شکست خورد تا یک بخت عالی را برای راهیابی به مرحله حذفی از دست بدهد. لیورپول صعودش را مسجل کرده بود و به همین دلیل یورگن کلوپ به تعدادی از بازیکنان اصلی‌اش استراحت داد. اگر پورتو این بازی را می‌برد، با هشت امتیاز به مرحله بعد صعود می‌کرد اما سرنوشت این تیم به بازی روز آخر برابر اتلتیکو مادرید کشیده شده است. مهدی طارمی، مهاجم ایرانی پورتو اما در این بازی شب خوبی نداشت.

او اواخر نیمه اول یک فرصت عالی گلزنی را از دست داد. طارمی در شرایطی که بخت خوبی برای ضربه زدن داشت، ترجیح داد یک پاس چشم‌بسته بدهد. به این ترتیب فرصت خوب تیم پرتغالی سوخت تا سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو کنار زمین به شدیدترین شکل ممکن اعتراض خودش را نشان بدهد. داد و فریادهای این مربی در کنار زمین بسیار عجیب بود و شاید در اثر همین خشم، کونسیسائو در میانه‌های نیمه دوم طارمی را تعویض کرد.

آن چه خشم‌گرفتن کونسیسائو علیه طارمی را شگفت‌انگیزتر می‌کند، این است که مهدی در دو فصل اخیر بهترین و مؤثرترین بازیکن پورتو بوده و بارها کار را برای این تیم درآورده است. به علاوه همین هفته گذشته در مسابقه جام حذفی ستاره ایرانی پنالتی اتفاق افتاده روی خودش را به پسر سرمربی تیم داد تا او گل کند و اشک مادرش در جایگاه ویژه دربیاید. در این شرایط واقعا عجیب است که کونسیسائو گاه و بیگاه نسبت به طارمی بغض نشان می‌دهد. جالب است که حتی وقتی مهدی برای تیمش هت‌تریک کرده بود، سرمربی پورتو در واکنش به سؤالی در این مورد گفته بود: «او اینجاست که همین کار را انجام بدهد. مهدی وظیفه‌اش را انجام داده است. همین.»

زمانی که در داستان آن توییت معروف شاهد کشمکش بین مهدی طارمی و دراگان اسکوچیچ بودیم، ده‌ها پیشکسوت گرامی با مصاحبه‌های تند و آتشین علیه سرمربی تیم ملی موضع گرفتند و او را متهم کردند که شخصیت بهترین فوتبالیست ایران را خرد می‌کند! آیا الان کسی حرفی در مورد کونسیسائو ندارد؟ شما اسکو را به‌ خاطر سوءبرداشت خودتان از یک مصاحبه ساده به خاک و خون کشیدید، اما حالا یک جمله در مورد کونسیسائو حرف نمی‌زنید. چرا؟ چون او یک مربی شاغل در فوتبال اروپاست و لابد هر کاری انجام بدهد، به‌ نظرتان درست و منطقی می‌رسد. کاش در بحث تیم ملی هم شاهد همین احترام به جایگاه‌ها بودیم!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان