تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

موتور آسانسور و هر آنچه باید در مورد آن بدانیم

‌می‌توان از موتور آسانسور به عنوان یکی از اجزای مهم (قلب مجموعه) در کل ساختمان اشاره کرد. انتخاب موتور مناسب باید با توجه به کیفیت و تنوع آن صورت  می‌گیرد.

موتور آسانسور و هر آنچه باید در مورد آن بدانیم

رویداد۲۴ به یکی از اجزای تشکیل دهنده آسانسور ، که توسط سیم های بکسل ، وظیفه حرکت کابین و قاب وزنه  را بر عهده دارد موتور آسانسور گفته می شود. این محصول هر چقدر کیفیت بهتری داشته باشد، از نظر سیستم حرکتی کارایی مطلوب تری را ارائه خواهد داد و همچنین از عمر و دوام بیشتری برخوردار خواهد بود. و در زمان بروز خطرات احتمالی ، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

موتور آسانسور و نحوه ی کار کردن آن :

می توان از موتور آسانسور به عنوان یکی از اجزای مهم ( قلب مجموعه) در کل ساختمان اشاره کرد. انتخاب موتور مناسب باید با توجه به کیفیت و تنوع آن صورت  می گیرد. در این انتخاب باید به فاکتور هایی توجه کرد. از این فاکتور ها می توان به :

  • ظرفیت آسانسور
  • مقدار برق مصرفی بر اساس قدرت موتور
  • سرعت موتور بر اساس سرعت مورد نیاز
  • میزان ترافیک ساختمان اشاره کرد.

البته فاکتورهای دیگری نیز در انتخاب درست موتور آسانسور دخالت دارد ، که آن گیربکس یا گیرلس محصول است.

نحوه عملکرد موتور آسانسور با استفاده از برق سه فاز صورت می گیرد. در صورت نبود حتی یک فاز کار نمی کند. بر روی موتور، سیستم ترمز تعبیه شده است که در صورت باز بودن سیستم های ترمز ، موتور اجازه راه اندازی و حرکت آسانسور را دارد . اما با بسته بودن این سیستم ها، موتور و کابین آسانسور به حالت قفل در می آیند. این عملیات باز و بسته بودن سیستم ترمز توسط تابلو فرمان آسانسور تنظیم می گردد. موتور از اجزا و بخش های مختلفی تشکیل شده است . از این بخش ها می توان به :

  • فلکه
  • گیربکس
  • دنده و بلبرینگ
  • ماردون اشاره کرد.

موتور آسانسور و هر آنچه باید در مورد آن بدانیم

انواع موتور آسانسور و بررسی آن ها:

از مهمترین بخش های هر وسیله مکانیکی، موتور آن وسیله است که با لقب قلب وسایل مکانیکی  نیز می توان از آن ها یاد کرد. موتور آسانسور نیز جزو گرانبها ترین و مهمترین اجزای آن محسوب می شود. به این صورت که جا به جایی کابین آسانسور با نیروی تولید شده توسط موتور انجام می شود. از انواع موتور آسانسور میتوان به :

  • گیربکس
  • گیرلس
  • پنوماتیک
  • هیدرولیک اشاره کرد.

موتور آسانسور هیدرولیک:

نحوه عملکرد این نوع موتور با استفاده از فشار روغن و برطبق قانون پاسکال صورت می گیرد.

نیروی محرکه مورد نیاز کل سیستم توسط موتور تولید می شود. این نوع موتور به دو دسته :

  • موتور هیدرولیکی غرق در روغن
  • موتور هیدرولیکی خشک – هوا خشک تقسیم بندی می شوند.

موتور آسانسور و هر آنچه باید در مورد آن بدانیم

موتور آسانسور پنوماتیک:

این نوع موتور ها از ساختار متفاوت تری نسبت به سایر محصولات برخوردار هستند. نحوه کار آن ها با فشرده سازی هوا و ایجاد خلاء صورت می گیرد. از این نوع موتور ها معمولا در آسانسور منازل دوبلکس  استفاده می شود. عملکرد این نوع موتور به این صورت است که ، با استفاده از پیستون انرژی تولید شده در اثر فشرده سازی هوا را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. و در آخر این کار سبب جا به جایی آسانسور می شود.

موتور آسانسور گیرلس:

در این نوع محصول انتقال نیروی مکانیکی موتور مستقیما به قرقره کششی آن است. در این حالت می گویند موتور آسانسور فاقد گیربکس است.  از مزیت های استفاده از این محصول می توان به کار کردن آن با هر ولتاژ و فرکانسی اشاره کرد و بهترین گزینه برای آسانسور های سریع و آسانسور هایی با ترافیک بالا محسوب می شوند.

موتور آسانسور گیربکس:

این نوع موتور خود به دو دسته تک سرعته و دو سرعته تقسیم بندی می شوند. سرعت حرکت در موتور گیربکس تک سرعته تنها در یک حالت است ، به این صورت که سرعت حرکت آسانسور در تمام مدت جا به جایی یکنواخت است و کاهش سرعت در زمان رسیدن به طبقات توسط ترمز انجام می شود. سیستم موتور گیربکس دو سرعته از دو سیم پیچ و دو سرعت برای حرکت آسانسور تشکیل شده است. و عملکرد حرکتی آن به این صورت است که ، در شروع حرکت دور سرعت آن تند و با رسیدن به cm 30 تراز طبقه، دور سرعت آن کند و در نهایت در تراز طبقه متوقف می شود. در این نوع موتور چرخ فلزی سنگین و بزرگی به نام فلایویل تعبیه شده است که در جهت دفع شتاب منفی ناشی از توقف آسانسور و دفع ضربات ناشی از شتاب اولیه استفاده می شود.

بهترین موتور های آسانسور در ایران:

انتخاب موتور مرغوب و با کیفیت و البته مقرون به صرفه جزوی از دغدغه های اصلی پیمانکاران ساختمان و شرکت های نصب آسانسور محسوب می شود. چرا که انتخاب درست آن  نقش مهمی در کارایی کل سیستم و قیمت تمام شده آسانسور دارد. در بازار امروزی انواع مختلفی از برند های موتور آسانسور ( داخلی و خارجی) موجود است. همان طور که گفته شد در بازار برندهای مختلفی از این محصول موجود است که از نظر قیمت و کیفیت با هم در حال رقابت هستند. مجموعه بلولایت ایران عرضه کننده انواع موتور آسانسور خارجی و ایرانی می باشد که بهترین برندهای موتور آسانسور را با قیمت روز و مناسب، همراه با گارانتی به خریداران خود عرضه می کند. و این امکان را به مشتریان می دهد که با بررسی تخصصی و مقایسه قیمت، محصول مناسب خود را انتخاب کنند.

قیمت موتور آسانسور:

تغییرات قیمتی ارز در بازار بورس باعث تغییر و افزایش ناگهانی قیمت بعضی از قطعات و موتور آسانسور می شود. در این هنگام برخی افراد سودجو با استفاده از شرایط به وجود آمده در صدد جذب مردم به سمت محصولات تقلبی هستند. تا بتوانند در بازار های کشور فضای بیشتری را در اختیار بگیرند. هنگام خرید قطعات آسانسور باید از اصل یا تقلبی بودن آن آگاه باشید. قیمت نمونه وارداتی نسبت به نمونه تولید داخلی ، با توجه به تغییرات قیمت ارز و هزینه های گمرکی کمی بیشتر است. البته دلایل دیگری هم بر قیمت این محصول تاثیر گذار است از جمله این دلایل ظرفیت و توان آن است.

برچسب ها: آسانسور
نظرات شما
پیشخوان