تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰

روايت مداخله و فريب در شبكه‌های اجتماعی/ انتشار يكی از مهم‌ترين كتابهای حوزه مطالعات اينترنت در ايران

انتشارات همشهري كتاب «دستكاري در رسانه‌هاي اجتماعي» نوشته محققان دانشگاه آكسفورد را با ترجمه عباس رضايي ثمرين، روزنامه‌نگار و رسول صفرآهنگ پژوهشگر علوم سياسي، منتشر كرد.

کتاب های حوزه مطالعات اینترنت در ایران

رویداد۲۴ انتشارات همشهري كتاب «دستكاري در رسانه‌هاي اجتماعي» نوشته محققان دانشگاه آكسفورد را با ترجمه عباس رضايي ثمرين، روزنامه‌نگار و رسول صفرآهنگ پژوهشگر علوم سياسي، منتشر كرد.

اين كتاب كه در سال 2019 در قالب يك پروژه تحقيقاتي فرامليتي در موسسه تحقيقات اينترنت دانشگاه آكسفورد نوشته شده، به يكي از مهم‌ترين مسائل مبتلابه جامعه امروز يعني دستكاري واقعيت در شبكه‌هاي اجتماعي از طريق به كارگيري فرايندهاي اتوماتيك و حسابهاي جعلي مي‌پردازد.

در اين پروژه، محققاني از كشورهاي مختلف، روند دستكاري در رسانه‌هاي اجتماعي را در 9 كشور مختلف بررسي كرده و مقاله‌هاي مجزايي را درباره هر يك از كشورها نوشته‌اند. در هر يك از اين مقالات، فضاي كلي رسانه‌هاي اجتماعي، گروه‌هاي ذي‌نفع و فعال، جريان‌سازي‌هاي دروغين و نهايتا تاثير اين جريان‌سازي‌ها در رويدادهاي سياسي و اجتماعي كشورهاي هدف مطالعه به دقت بررسي شده است.

روسيه، اوكراين، كانادا، لهستان، تايوان، برزيل، آلمان، آمريكا و چين كشورهايي هستند كه در اين كتاب، روند «پروپاگانداي رايانشي» در آنها از طريق پايش فضاي رسانه‌هاي اجتماعي و بررسي رويدادهاي خاص سياسي و اجتماعي مورد مطالعه قرار گرفته است. پروپاگاندای رایانشی اصطلاحی است که در اين كتاب دستکاری افکار عمومی در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را توضیح می‌دهد.

این نوع پروپاگاندا به عنوان یک روش ارتباطی، به استفاده از الگوریتم‌ها، فرایندهای اتوماتیک و عوامل انسانی برای مدیریت فضای کلی رسانه‌های اجتماعی یا توزیع اطلاعات گمراه‌کننده از طریق این پلتفرم‌ها اطلاق می‌شود. به عنوان بخشی از این فرایند، نرم‌افزارهای خودکار مثل روبات‌ها به منظور دستکاری افکار عمومی در طیف متنوعی از پلتفرم‌ها و شبکه‌های درون اینترنت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. این نرم‌افزارها با شركت در گفت‌وگوهاي آنلاين يا پاسخ دادن به كاربران ديگر، در حقيقت رفتار كاربران واقعي را تقليد مي‌كنند. با این روش از آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی به منظور تقویت یا سرکوب پیام‌های سیاسی خاص استفاده می‌شود.

در اين كتاب كه يكي از مهم‌ترين كتاب‌ها در حوزه مطالعات رسانه‌هاي اجتماعي در جهان به شمار مي‌آيد ، روند مداخلات قدرت‌هاي داخلي و خارجي از طريق پروپاگانداي رايانشي در رويدادهاي سياسي مهمي همچون انتخابات سال 2016 آمريكا، انقلاب يوروميدانِ اوكراين، پرونده فساد دولتي بزرگ در برزيل موسوم به «فساد كارواش» و موارد متعدد ديگر مورد كاوش و بررسي قرار گرفته است.

سرپرست نويسندگان كتاب دستكاري در رسانه‌هاي اجتماعي، «ساموئل سي.وولي» و «فيليپ ان.هاوارد« از محققان برجسته حوزه مطالعات اينترنت و هوش مصنوعي هستند كه پيش از اين مقالات و كتاب‌هاي متعددي را در اين زمينه منتشر كرده‌اند. مترجمان اين كتاب نيز عباس رضايي ثمرين، روزنامه‌نگار و پژوهشگر رسانه و رسول صفرآهنگ، پژوهشگر علوم سياسي هستند. رضايي ثمرين پيش از اين دو كتاب « چگونه با خبرنگاران مصاحبه كنيم» و «ارتباطات بحران در رسانه‌هاي اجتماعي» را نيز ترجمه كرده كه از سوي انتشارات ثانيه به چاپ رسيده است.
كتاب «دستكاري در رسانه‌هاي اجتماعي» را انتشارات همشهري در 366 صفحه، شمارگان 300 نسخه و با قيمت 75 هزار تومان، روانه پيشخوان كتاب‌فروشي‌ها كرده است.

برچسب ها: معرفی کتاب
نظرات شما
پیشخوان