تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰

بازنگری جدی در نحوه اجرای طرح ترافیک/ طرح جدید چه زمانی رونمایی می‌شود؟

ترافیک در پایتخت افزایش یافته است.برخی از شورای شهری‌ها می‌گویند، ضمانت اجرایی طرح ترافیک به دلیل مصوبات قبلی مخدوش شده است و معاون شهردار تهران هم می‌ گوید؛ در تلاش هستیم با ایده‌ای خلاقانه از طرح جدید ترافیک رونمایی کنیم.

طرح ترافیک

رویداد۲۴  ترافیک یکی از معضلات اصلی کلان‌شهر تهران است و روزانه تعداد زیادی از شهروندان گرفتار این موضوع می‌شوند. کمبود حمل و نقل عمومی و فرسودگی این ناوگان از یک سو و شیوع کرونا از سوی دیگر سبب شده میل به استفاده از خودروهای شخصی در پایتخت افزایش یابد.

اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا یکی از راهکارهایی است که برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران اجرا شده ولی این موضوع هم با مشکلات زیادی در اجرا طی سال‌های گذشته مواجه بوده به صورتی که در شرایط شیوع کرونا برای مدتی و چندین دوره لغو شد و اکنون هم که دوباره اجرایی شده ساعات آن نسبت به قبل از شیوع کرونا کمتر است.البته از ۱۰ آبان امسال، ساعت شروع طرح ترافیک از ۸:۳۰ به ساعت ۷:۳۰ صبح اصلاح  و ساعت پایان طرح ترافیک از 16 به 17 منتقل شد.

 ضمانت اجرایی طرح ترافیک مخدوش شده است

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اخیرا درباره موضوع طرح ترافیک گفت: مصوبات قبلی راجع به طرح ترافیک به صورتی بوده است که ضمانت اجرای آن را مخدوش کرده است. 

قانون متخلفان را جریمه کند/ شهرداری ابزار وصول مطالبات و اخطار به متخلفان را ندارد

وی ادامه داد: براساس قانون کسانی که از مقررات راهنمایی و رانندگی تخلف می‌کنند باید توسط پلیس جریمه شود. اما در مصوبات قبلی شورای شهر گفته شده است کسانی که وارد طرح ترافیک می‌شوند اگر بدون اجازه وارد شوند، به عنوان عوارض در پرونده خودروی آن‌ها ثبت می‌شود و این باعث می‌شود به این دلیل که شهرداری ابزار لازم را برای وصول مطالبات و همچنین اخطار به متخلفان ندارد، بدون این ملاحظات ورود غیرمجاز داشته باشیم. 

باید به فوریت این مصوبه تغییر کند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: به نظر می‌رسد باید به فوریت این مصوبه تغییر کند و به گونه‌ای تغییر ایجاد شود که پلیس در مقابل کسانی که مقررات را نادیده می‌گیرند، اعمال قانون کند و بتواند صاحبان خودرو را جریمه کند. 

تشکری هاشمی با اشاره به ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک گفت: الان تعداد زیادی ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک داریم که اگر پلیس به این مساله ورود کند و اعمال قانون کند، حتما اثربخش خواهد بود و جلوی ورود غیرقانونی به طرح ترافیک گرفته خواهد شد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر لزوم تغییر مصوبات مربوط به طرح ترافیک گفت: باید مصوبه تغییر پیدا کند و پلیس در مقابل تخلفات اعمال قانون کند و همچنین شهرداری نیز از تنبیه موازی خودداری کند. 

جریمه ورود به طرح به غیر از اخذ عوارض همیشه با نظر موافقان و مخالفان همراه بود

درباره این موضوع به سراغ مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران رفتیم. وی درباره این موضوع به فارس، گفت: قبلا این چنین بود که متخلفان ورود به طرح ترافیک هم توسط پلیس جریمه می‌شدند و هم شهرداری از آنها عوارض می‌گرفت و این موضوع همیشه با نظر موافقان و مخالفان همراه بود.


بیشتر بخوانید: درآمد ۴۵۰ میلیاردی دولت از محدودیت‌های کرونایی


چمران: نظرم منوط به بررسی همه دیدگاه‌ها است

وی افزود: اکنون من نظر مثبت یا منفی نسبت به این موضوع ندارم باید کامل نظر موافقین و مخالفان را بشنوم و سپس آن را مورد بررسی کارشناسی قرار دهیم و سرانجام تصمیم بگیریم که چه برنامه‌ای اجرا شود تا به نفع شهروندان باشد و ترافیک کاهش یابد.

چمران اضافه کرد: نخریدن واگن در مدیریت شهری گذشته سبب شده که وضعیت حمل و نقل عمومی نه تنها بهبود نیابد، بلکه بدتر هم بشود. اخیرا 110 دستگاه اتوبوس برای تهران تامین شد ولی این میزان جوابگو و پاسخ نیازهای تهران  نیست و برای تغییر جدی و موثر در حمل و نقل عمومی دست کم به 1000 اتوبوس جدید و 500 واگن مترو نیاز داریم.

بازنگری در طرح ترافیک تهران یک نیاز اصلی و در دستور کار شهرداری است

درباره این موضوع به سراغ سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رفتیم. وی درباره این موضوع گفت: به طور کلی بازنگری در طرح ترافیک تهران یک نیاز اصلی و در دستور کار شهرداری است، چراکه اجرای این طرح به شکل کنونی دیگر جوابگوی شرایط پایتخت نیست. معتقدم که باید بازنگری جدی در نحوه اجرای طرح ترافیک ایجاد شود و در این دوره از مدیریت شهری با کار کارشناسی تلاش داریم این طرح بازنگری شود.

 ضرورت دارد که طرح ترافیک با شکل جدیدی اجرا شود

وی تاکید کرد: ضرورت دارد که طرح ترافیک با شکل جدیدی اجرا شود و ان شالله با همکاری شورای شهر برنامه‌هایی در این راستا آغاز خواهد شد.

شفیعی بیان داشت: البته ناگفته نماند که همزمان توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت هم مد نظر است و گام‌های خوبی در جهت افزایش تعداد اتوبوس‌های تهران برداشته شده و ان شالله با برنامه‌ریزی‌ها شاهد بهبود هر چه بهتر شرایط حمل و نقل عمومی خواهیم بود.

 توجه ویژه  مدیریت شهری به بهبود حمل و نقل عمومی

وی اعلام کرد:  در کنار موضوع توجه به حمل و نقل عمومی در تلاش هستیم با طرح کارشناسانه و ایده ای خلاقانه از طرح جدید ترافیک در تهران رونمایی کنیم و در این مسیر با تمام تلاش وارد شدیم و به نظر در مسئله حمل و نقل و ترافیک باید فکری جدید به این سیستم تزریق شود  چراکه دیگر این روش ها جوابگوی کلانشهر تهران نیست.

تغییر در طرح قدیمی ترافیک

موضوع طرح ترافیک یکی از مسائل پرچالش در تهران است که همیشه نظرات مخالف و موافق زیادی در مورد اجرا و نحوه اجرای آن وجود داشته است و حالا با شرایط کرونا و افزایش مسافران حمل و نقل عمومی همزمان با لغو محدودیت های مربوط به کرونا و بازگشایی تدریجی مدارس و ... دوباره موضوع طرح ترافیک مورد بحث شده است و حالا باید دید تصمیم مدیریت شهری جدید در این زمینه چگونه خواهد بود و جزئیات تغییر در طرح ترافیک به چه صورت خواهد بود.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان