تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰

اهمیت حفاظت از زنبور‌های عسل

زنبور‌های عسل وحشی در بی تفاوتی مطلق سازمان حفاظت محیط زیست کماکان و با شدت تمام، مورد تاخت و تاز قرار می‌گیرند. به جرات زنبور‌های عسل وحشی از کلیدی‌ترین گونه‌های طبیعت ایران بخصوص در نیمه‌ی غربی و جنوبی کشور هستند. اما چرا حفاظت از زنبور‌های عسل بسیار مهم است؟.

رویداد۲۴ زنبور‌های عسل مستقیما در تولید بیش از یک سوم غذای بشر نقش دارند. آن‌ها بعنوان گونه‌ی کلیدی در علم بوم شناسی در نظر گرفته می‌شوند، گونه‌ی کلیدی، گونه‌ای است که تاثیر بسیاری بر اکوسیستم و دیگر گونه‌ها دارد.

برداشت بی رویه، تخریب زیستگاه، استفاده از سموم کشاورزی، اثر انگلی سایر گونه‌ها بر روی کندوها، تغییرات آب و هوایی، دو رگه شدن با زنبور‌های عسل پرورشی و... نسل زنبور‌های عسل را در کل دنیا به شدت به خطر انداخته است. به صورتی که از طرف اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، بعضی از گونه‌های زنبور عسل، اکنون در شمار گونه‌های در خطر انقراض قرار داده شدند.

متاسفانه امروز شاهد هستیم عسل وحشی به شدت از طرف مردم، طبعیت دوستان، کوهنوردان و حتی برخی از محیط بانان برداشت می‌شوند، که این به معنی عدم آگاهی کافی ما، از اهمیت فوق العاده این گونه در اکوسیستم است.

سازمان حفاظت از محیط زیست می‌بایست هرچه سریعتر زنبور عسل را در زمره‌ی گونه‌های حمایت شده قرار دهد، نسبت به برداشت آن اعلام جرم کند و در مراحل بعد برای تعیین رده‌ی حفاظتی آن اقدام کند.

ما نیز عنوان مصرف کننده‌ی اصلی عسل وحشی، باید از خرید آن خودداری کرده و با خرید عسل پرورشی نقش مهم خود را در حفظ طبیعت وطن به درستی ایفا کنیم.

منبع: irainian endangered animals

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان