تاریخ انتشار: ۱۹:۱۳ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰

ابتکار فرانسه و عربستان برای حل بحران روابط ریاض و بیروت

خبرگزاری فرانسه، شامگاه امروز (شنبه)، اعلام کرد که «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور این کشور از ابتکاری مشترک با عربستان سعودی به منظور حل بحران روابط بیروت و ریاض خبر داده است. رئیس جمهور فرانسه بیان کرد: «پرونده هسته‌ای ایران را بدون حل پرونده ثبات منطقه نمی‌توان حل و فصل کرد».

حل بحران روابط ریاض و بیروت

رویداد۲۴ همزمان با این گزارش، شبکه لبنانی «الجدید» گزارش داد که رئیس‌جمهور فرانسه در جده اعلام کرده است که او و «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان تلفنی گفتگو کرده‌اند.

بنابر این گزارش، رئیس‌جمهور فرانسه اظهار داشت: «پاریس و ریاض به کمک به مردم لبنان متعهد هستند».


بیشتر بخوانید: سفر منطقه‌ای بن سلمان با دستور کار ایران


شبکه «الجزیره» نیز بخش دیگری از اظهارات ماکرون را پوشش داد و به نقل از او نوشت: «ما در کنار عربستان سعودی متعهد شده‌ایم که از اصلاحات لبنان و خارج کردن این کشور از بحران و حفظ حاکمیت آن حمایت کنیم».

بر اساس گزارش شبکه سعودی «العربیه»، رئیس جمهور فرانسه بیان کرد: «پرونده هسته‌ای ایران را بدون حل پرونده ثبات منطقه نمی‌توان حل و فصل کرد».

رئیس‌جمهور فرانسه اضافه کرد: «پیشنهاد سهیم کردن متحدانمان از جمله عربستا سعودی در گفتگو‌هایی منطقه‌ای را مطرح کردیم».

رئیس جمهور فرانسه که روز گذشته در صدر هیأتی بلندپایه وارد منطقه شد، پس از سفر به امارات، امروز (شنبه)، به عربستان سعودی سفر کرد و با محمد بن سلمان، ولی عهد این کشور دیدار و گفتگو کرد.

تنش اخیر میان لبنان و کشور‌های حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به عنوان وزیر است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفته بود: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».


منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عربستان سعودی
نظرات شما
پیشخوان