تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

جمع اقتصاددانان و دلار ۳۰ هزار تومانی/ افزایش قیمت دلار، روحانی مقصر بود یا رئیسی؟

قیمت دلار همانند یک سال پیش باز هم مرز ۳۰ هزار تومان را رد کرد. با این تفاوت که حالا دیگر حسن روحانی رئیس جمهور نیست تا منتقدان همه کاسه و کوزه‌ها را بر سر دولت او بشکنند. چرا قیمت دلار در دولت رئیسی نیز افزایش پیدا کرد؟

حسن روحانی

رویداد۲۴ در روز‌های گذشته، قیمت دلار افزایش محسوسی داشت. این افزایش از ابتدای دولت رئیسی بی‌سابقه بود و برای اولین بار در سال جاری قیمت دلار از مرز روانی سی هزار تومان گذشت. این مسئله باعث انتقادات زیادی در فضای مجازی به ابراهیم رئیسی و دولت او شد که نتوانسته اند نوسانات بازار ارز را کنترل کنند. اما کاربران فضای مجازی، زمان افزایش قیمت ارز، چه دیدگاهی نسبت به دولت رئیسی و روحانی داشتند؟

وعده‌های قدیمی، عبدالملکی و ارزپاشی

افزایش قیمت دلار در دولت رئیسی در حالی است که اغلب قریب به اتفاق اعضای دولت سیزدهم را افرادی تشکیل می‌دهند که در دولت حسن روحانی و پیش از انتخابات ریاست جمهوری با رد سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم همواره طرح‌ها و پیشنهادات متعددی را برای حل بحران اقتصادی کشور و کاهش قیمت دلار مطرح می‌کردند.

محسن رضایی که امروز سمت معاون اقتصادی رئیس جمهور را برعهده دارد ید طولایی در طرح شعار‌های اقتصادی دارد و همواره در انتخابات‌های پیشین از مردم می‌خواست تا به او رای دهند تا اوضاع اقتصادی کشور را بهبود ببخشد. وی بیش از ۵۰ وعده اقتصادی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح کرده بود. ایجاد صندوق جبران مالباختگان در بورس، افزایش و تثبیت ارزش پول ملی، تبدیل پول ملی ایران به قوی‌ترین پول منطقه در کنار دلار و یورو، اختصاص ۳۰ درصد از سهام نفتی به مردم، پرداخت حقوق به زنان خانه دار تنها بخشی از وعده‌های اقتصادی محسن رضایی را تشکیل می‌دهد. وی که اکنون در دولت سیزدهم حضور دارد امروز که دلار مرز ۳۰ هزار تومان را رد کرده است چه پاسخی دارد؟


بیشتر بخوانید:واکنش محتاطانه بازار ارز به مذاکرات وین/ قیمت دلار بالا می‌رود


قاضی زاده هاشمی یکی دیگر از اعضای دولت سیزدهم است که پیشتر وعده داده بود در صورت آنکه مردم به او رای دهند سه روزه مشکل بورس را حل خواهد کرد و رئیس جمهور تنها با یک دستور می‌تواند مشکل بازار سرمایه را حل کند. بازار بورس امروز شنبه سیزدهم آذرماه ۵ هزار واحد سقوط کرد و به یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد رسید.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم پیش از انتخابات و در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در توییتی که در اکانت منتسب به وی منتشر شده است نوشته بود که «دولت با ارزپاشی به میزان ۳۰۰ میلیون دلار می‌تواند قیمت دلار را به کمتر از ۱۵ هزار تومان رسانده و دوماه در همان سطح نگه دارد، تامین این مبلغ برای بانک مرکزی از اب خوردن آسان‌تر است.» عبدالملکی که چنین ادعایی را مطرح کرده بود چرا امروز این پیشنهاد خود را به رئیس جمهور تکرار نمی‌کند؟ این ادعا را افراد زیادی به چالش کشیدند. کاربران به شوخی از عبدالملکی می‌خواهند حالا ارزپاشی کند. یکی از کاربران خطاب به وزیر کار نوشته «آقای عبدالملکی خسته نباشی. دلار ۳۰ تومان! حتما اینم تقصیر روحانی بود» بعضی کاربران هم ویدیویی از صحبت‌های رئیسی در سال ۹۷ را منتشر می‌کنند که قیمت دلار به ۱۲ هزار تومان رسیده بود. در این ویدیو، رئیسی به کنایه می‌گوید اگر رئیس جمهور شده بود، قیمت ارز به ۵ هزار تومان می‌رسید! کاربری هم خطاب به محسن رضایی نوشته است آقای رضایی (گند زدی) به اقتصاد مملکت-دلار رفت۳۰هزار--صدرحمت به روحانی و دولتش.

ابراهیم رئیسی که اکنون ریاست دولت سیزدهم را برعهده دارد نیز پیش و پس از انتخابات همواره عنوان می‌کرد که سفره مردم را به تحریم‌ها و مذاکرات گره نخواهد زد. ایشان اکنون و با شکست مذاکرات در نخستین دور با حضور تیم جدید ایران چگونه قرار است سفره مردم را از تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای تفکیک کند؟

هیچ تفاوتی میان روحانی و رئیسی نیست

بعضی کاربران فضای مجازی که منتقد سیاست‌های حکومت هستند، فرصتی پیدا کرده‌اند که بگویند هیچ تفاوتی بین دولت‌های مختلف در کشور در وجود ندارد. مثل مراد ویسی روزنامه نگار که نوشته است «دلار به سخنرانی‌های بی‌پایه رئیسی اعتنایی نکرد. همچنان که به سخنرانی‌های احساسی روحانی، احمدی‌نژاد، خاتمی، هاشمی و موسوی اعتنایی نکرد. دلار به معادلات سیاسی و اقتصادی نگاه می‌کند نه سخنرانی‌های بی‌پایه»

قیمت دلار چند بود؟

یکی از مباحثی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است این است که قیمت دلار در دولت رئیسی، چقدر افزایش یافته است. کاربران سامان یافته سعی می‌کنند با دست بردن در آمار و ارقام، به نفع جریان خود آمار سازی کنند. یکی از این کاربران نوشته خیلی سریع فوری انقلابی دلار ۲۳ تومنی روحانی را کردند ۳۳ تومن خدا را شکر اینجوری کسر بودجه دولت هم حل می‌شود...

در مقابل کاربر دیگری که از حامیان احمدی نژاد است می‌گوید هاشمی رفسنجانی دلار ۷ تومنی را ۱۷۵ تومن تحویل داد، خاتمی دلار ۱۷۵ تومنی را ۸۹۰ تومن تحویل داد، احمدی نژاد دلار ۹۰۰ تومنی را ۳۲۰۰ تحویل داد، روحانی دلار ۳۲۰۰ را ۲۶۰۰۰ تومن تحویل داد! رئیسی در صد روز اول دلار ۲۶ تومنی را ۳۰ تومنی تحویل داد!، بعد همه‌ی فحش‌ها برای احمدی نژاد است.

آماری که هر دوی این افراد به آن استناد می‌کنند مستند نیست. قیمت دلار در سال ۶۸، ۱۲۰ تومان نه ۷ تومان، و در سال ۷۶، ۴۷۰ تومان بوده است.

چرا ساکت شدید؟

کاربران حامی روحانی و رئیسی، طرف مقابل را به سکوت مقابل ناکارآمدی و فساد اطرافیان محکوم می‌کنند. مثل کاربری که نوشته دلار رو ۲۵۳۰۰ از روحانی تحویل گرفت الان ۳۲۰۰۰ تومن هست تو عرض ۵ ماه، چرا (سکوت کردند) روزماله‌ها و خبرنگارها؟ کاربر دیگری نوشته دلم برای ارزشی‌های می‌سوزد که قبلا با بالا رفتن دلار روحانی را مورد انتقاد قرار می‌دادند الان چه کار می‌کنند؟ فرد دیگری هم گفته چه زود رسیدیم به حسنک کجایی؟ کاربر دیگری هم نوشته «من طرفدار روحانی و دولت نیستم، ولی از کار تیم مذاکره کننده‌اش دفاع می‌کنم، گلابی برجام همان بود دلار ۳۵۰۰ به مدت پنج سال بود، گرچه خانه از پای بست ویران است» مصطفی تاجزاده هم نوشته در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری رئیسی: دلار ۱۲٪، سکه طلا ۱۱٪، قیمت مسکن ۵٪، اجاره مسکن ۲۱٪ و پراید ۱۷٪ رشد داشته‌اند» اگر دولت جوان/مومن/انقلابی نتواند سریعا به تحریم‌ها و خودتحریمی‌ها پایان دهد، زودتر از آنچه تصور می‌کنند، حکومت یکدست اقلیت زمین‌گیر می‌شود.

کاربر اصولگرایی هم نوشته چه نفعی بردید از مذاکره و برجام؟ چه نفتی صادر کردید؟ چه گرهی باز شد؟ دلار ۳ هزار تومن رو روحانی و برجام کرد ۳۰ هزار تومن! سکوت کنید! سکوت مطلق لطفا! در عمل شما رو مردم دیدند!

بعضی کاربران هم به سفر ۴۰ نفری تیم باقری به وین انتقاد کرده‌اند. مثل کاربری که نوشته است چهل نفری رفتند و برای ملت از وین دلار سی تومانی کادو آوردند! دلار ۵۰ هزار تومانی و سکه ۲۰ میلیون تومانی هدیه دولت رئیسی به ملت خواهد بود. اندکی صبر، ورشکستگی اقتصادی به تمام معنا نزدیک است. البته کاربران اصولگرا معتقدند این ۴۰ نفر کارشناسانی بوده‌اند که جایشان در تیم قبلی مذاکره کننده خالی بوده است.

در نظرسنجی توییتری کاربران رویداد‌۲۴، آن‌ها معتقدند افزایش قیمت دلار ادامه دار خواهد بود. به نظر می‌رسد مردم امید چندانی به تغییرات مثبت در دولت ابراهیم رئیسی ندارند. باید دید فضا به چه سمتی پیش می‌رود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
4
قابل تحمل نیست ..... پاسخ کوبنده دولت سیزدهم به رکود اقتصادی و افزایش دلار و قیمتها و ....
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
1
یک مشت بیسواد بر مسند امور اجرایی کشور هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
0
0
وقتی اقتصاد دان افرادی مثل آقای رضایی که با رابطه در راس کار قرار گرفته دلار و تورم بیداد خواهد کرد فقط دلم به حال ملتی باید بسوزد وبسازد تآسف میخورم
نظرات شما
پیشخوان