تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر

اعتراض عجیب سفارت آذربایجان به شهرداری تهران

سروری گفت: «چون امروز در جلسه مطرح شد، فکر می‌کنم در شورای قبل این موضوع مصوب شده بود. چرا که شورای شهر فعلی دو یا سه جلسه درباره نام‌گذاری جلسه داشته است و هیچکدام از این موضوعات مطرح نبوده. احتمال قوی در شورای پنجم این موضوع مصوب شده و مورد اعتراض باکو قرار گرفته است و تماسی با شورای شهر داشتند که از نظر شورا این مقبول نیست و باید روند پروتکلی آن طی شود.»

اعتراض آذربایجان به شهرداری تهرانرویداد۲۴ نایب رئیس شورای شهر تهران گفت که جمهوری آذربایجان خواستار تغییر نام‌های ایرانی شهر‌های قفقاز بر خیابان‌های تهران شده است.

پرویز سروری درباره برخی مطالب منتشر شده مبنی بر اینکه سفارت جمهوری باکو در تهران، شورای شهر تهران را تحت فشار قرار داده است تا نام‌های ایرانی شهر‌های قفقاز بر خیابان‌های تهران را تغییر دهد، گفت: «این مطلب بوده، ولی رئیس شورای شهر در جلسه‌ای که امروز داشتیم اعلام کردند که این موضوعات باید توسط سفارتخانه، به طور مستقیم به وزرات خارجه گفته شود و از طریق وزارت خارجه به ما عنوان کنند.»

وی افزود: «اینکه یک سفارتخانه‌ای بخواهد با یک تلفن و تماس با شورای شهر موضوعی را حل کند، امکان‌پذیر نیست و باید در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی تعریف شود که مرجع آن هم وزارت خارجه است. این وزارتخانه باید بررسی کند و اگر تایید کردند باید با شورای شهر وارد مذاکره شود.»


بیشتر بخوانید: لغو حکم داماد زاکانی، نباید موجب عدم رسیدگی به تخلف شهردار تهران شود


سروری در پاسخ به این پرسش که بحث نام شهر‌های قفقاز از چه زمانی مطرح بوده است، عنوان کرد: «چون امروز در جلسه مطرح شد، فکر می‌کنم در شورای قبل این موضوع مصوب شده بود. چرا که شورای شهر فعلی دو یا سه جلسه درباره نام‌گذاری جلسه داشته است و هیچکدام از این موضوعات مطرح نبوده. احتمال قوی در شورای پنجم این موضوع مصوب شده و مورد اعتراض باکو قرار گرفته است و تماسی با شورای شهر داشتند که از نظر شورا این مقبول نیست و باید روند پروتکلی آن طی شود.»

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در جلسه امروز شورا هم این موضوع مطرح شده است، در صورت طی کردن روند قانونی خود، نظر شورای شهر در این مورد مثبت است یا خیر، گفت: «شورا ۲۱ نفر عضو دارد و نمی‌توانم از الان بگویم. در جلسه امروز هم تنها خبرش عنوان شد که چنین مطلبی بوده و رئیس شورا هم پاسخ منطق دادند که باید از مجاری خود اقدام شود.»

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
4
6
دیگه به جای رسیدیم که باکو یکی از شهرهای محلی ما به ما بگویند نام خیابانها را چه باشد؟ باکو در تلاش است با حذف این نامها کم کم پیوند میان شهرهای قفقاز با ایران را از بین ببرد! این مسیری که باکو در آن افتاده سرانجامش تباهی است، چون می خواهد در برابر چند هزار سال فرهنگ و تمدن و پیشینه ایرانی قفقاز بیایستد!
پانترک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
5
2
اولا درست صحبت کنید جمهوری باکو دیگه چیه؟ پس بهتر است خلیج عربی بگیم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
3
4
باکو و کل قفقاز بخشی از خاک و فرهنگ و تمدن ایران است. هم از نظر نژادی و هم از نظر فرهنگی. زبان ترکی در دوره استعمار با پشتیبانی انگلیس در این منطقه گسترش یافت، کسانیکه نمی دانند چند نسل قبل پدرانشان را به خاطر اینکه ترکی صحبت کنند کشتند باید تاریخ بخوانند! چیزی تحت عنوان ترکیه در غرب ایران وجود ندارد، آنچه ترکیه نامیده می شود آناتولی است و ترک زبانها اقلیتی بودند که ترک هم نبودند فقط زبانشان ترکی شده بود، در آناتولی هم کردها و ارمنی ها در اکثریب بودند، مردم آذربایجان هم از تبریز تا دربند و باکو آذری بودند و زبان اصلی شان تاتی و هیچ ربطی به ترک ندارند. اگر کسانی دوست دارند پانترک باشند بهتر است به ترکستان در آسیای مرکزی بروند البته بعید است آنجا نیز آنها را راه بدهند، چون نژاد آنها ترکی نیست بلکه تا مغز استخوان ایرانی است. اگر هم راه بدهند تنها برای اینکه ابزار باشند نه اینکه عضوی از ملت ترک. بنابراین بهتر است به جای این تعصب های خام کمی فکر کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
وقتی شما در هند هم وجود نداشتید سومرها در ایران ترکی صحبت می کردند. منبع هومل باستان شناس و زبانشناس آلمانی
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
1
عجیب کار شورای شهر تهران بود که اسم شهر شوشای آذربایجان را شوشی به تلفط ارمنی روی خیابان شهر می‌گذارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
2
1
فعلا زبان رسمی جمعیت اکثریت ترک های ایران محقق شود
نظرات شما
پیشخوان