تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
غلامرضا نوری در گفتگو با رویداد۲۴:

اقتصاد کشور به مذاکرات هسته‌ای گره خورده است/ نگرانیم که مذاکره‌کنندگان نظرات شخصی خودشان را اعمال کنند

نماینده بستان آباد گفت: یک نگرانی نسبت به تیم مذاکره‌کننده ایران وجود دارد و آن اینکه این افراد روزی که کار دستشان نبوده صحبت یا اظهارنظر‌هایی در رابطه با برجام کردند که با رویه امروزشان در تناقض است.

غلامرضا نوری

رویداد۲۴ محمد آیتی: چند روز پیش، دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی در اولین تجربه خود تصمیم گرفت با تیم مذاکره‌کننده‌ای در حدود ۴۰ نفر وارد وین شود تا شاید بتواند با رویکردی جدید این کلاف پیچیده سال‌های اخیر را باز کند، اما دور هفتم مذاکرات ایران با ۱+۴ خیلی زود و بدون خروجی خاصی پایان پذیرفت تا جایی که برخی از آن به عنوان «پایان زودهنگام» مذاکرات یاد کردند.

اینکه طرف‌های برجام در آینده روی به انعطاف می‌آورند یا مذاکرات به روال سال‌های گذشته فرسایشی خواهد شد، پرسشی است که شاید در ماه‌های آتی جوابش بر همگان روشن شود.

غلامرضا نوری نماینده بستان آباد می‌گوید که مجلس یازدهم از تیم مذاکره کننده دفاع می‌کند اما می‌گوید افرادی در تیم مذاکره کننده ایران حضور دارند که روزی که کار دستشان نبود علیه برجام بودند و مذاکرات را تخطئه می‌کردند اما حالا خود در همان مسیر هستند.


بیشتر بخوانید:واکنش محتاطانه بازار ارز به مذاکرات وین/ قیمت دلار بالا می‌رود


او در این باره به رویداد۲۴ گفت: من در دوره نهم هم نماینده مجلس بودم و در آن زمان هم از تیم‌های مذاکره‌کننده دولت‌های آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی حمایت کردم، اما برخی فکر می‌کردند ما وابستگی فکری به دولت آقای روحانی داریم و حمایت‌مان از آن دولت در خصوص مذاکرات هسته‌ای خاص بود، اما خوب است که همه نمایندگان توجه داشته باشند که این موضوع به هیچ وجه شخصی نیست که از تیم مذاکره‌کننده یک دولت حمایت کنیم، ولی چون دولت دیگری با ما زاویه فکری دارد در این مسیر همراهش نباشیم.

عزم و اراده نظام بر به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: ما در داخل کشور نباید رویه‌ای را دنبال کنیم که اگر دولت و نفرات مذاکره‌کننده تغییر پیدا کردند در ماهیت گفتگو‌ها تغییر جهت رخ دهد. یکصدا بودن همه در داخل، اولین و کمترین وظیفه همه ماست.

نوری اظهار داشت: اکنون عزم و اراده نظام بر به ثمر رسیدن مذاکرات است، زیرا باید این چالش را حل کرد تا با فراغ بال به دیگر چالش‌ها هم که مخصوصاً حوزه‌های اقتصادی و معیشتی مردم را در بر می‌گیرد پرداخته شود. باید قبول کنیم که روند اقتصاد کشور تا حد قابل ملاحظه‌ای به نتیجه این مذاکرات گره خورده است. حتی اگر تاثیر اجرایی شدن برجام بر اقتصاد ۳۰ درصد هم باشد خیلی بالاست، چون برخی کشور‌ها با یک یا دو درصد تغییر، اقتصادشان زیر و رو می‌شود.

نماینده بستان آباد در ادامه عنوان کرد: من یک نگرانی نسبت به تیم مذاکره‌کننده ایران دارم؛ اینکه این افراد روزی که کار دستشان نبوده صحبت یا اظهارنظر‌هایی در رابطه با برجام کردند که با رویه امروزشان در تناقض است. یعنی فردی روزی مذاکرات و شکل کار را تخطئه کرده و حالا خودش در همان مسیر است. نگرانم که این افراد در رودربایسی قرار بگیرند و نظرات شخصی خود را اعمال کنند. به هر حال امیدوارم هیچ‌کدام از ما در جایی که مصالح کشور و مردم مطرح است، نظر شخصی خودمان را اولویت ندهیم.

فضای مثبت و پیشرونده‌ای در مذاکرات وین به چشم نمی‌آید

نوری افزود: از طرفی، لحن همه طرف‌های برجام در روز‌ها و هفته‌های گذشته دوستانه نبوده و به نظر می‌رسد همه افراد، مطالبی را شنیدند که نگاه‌شان تا حدی به هم منفی شده است. هرچند قضاوت، هم در خصوص تیم ایرانی و هم در خصوص طرف‌های مقابل زود است، اما فعلاً فضای مثبت و پیشرونده‌ای به چشم نمی‌آید که امیدوارم به مرور شرایط بهتر شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا تیم مذاکره‌کننده ایرانی با جمعیت زیادی وارد وین شد و آیا شفاف‌سازی در این رابطه ضرورت دارد؟ گفت: اینکه از دستگاه دیپلماسی کشور بخواهیم که این موضوع را شفاف به اطلاع عموم برساند، خوب است و اعتماد اجتماعی ایجاد می‌کند. البته وقتی تیم مذاکره‌کننده با تعداد نفرات زیاد به کشور محل گفتگو وارد می‌شود، یعنی آن تشکیلات و نفرات اصلی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارند و شاید تسلط‌شان به کار کمتر است. به هر حال اینکه با تیم کوچک به مذاکرات رفت یا تیم بزرگ یا اینکه هزینه‌های سفر چقدر شده است، موضوع فرعی است و نمی‌شود گفت اتفاق خوبی بوده یا بدی، ولی شفاف کردن موضوع برای مردم می‌تواند ذهن‌ها را روشن‌تر کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
4
عزیزان من وقتی یک قشون ادم میبریدوین طرف دو ریالیش میفته میفهمه که چقدر برای رفع تحریمها عجله دارید بعدش همه طرفها براتون جفتک میندازند
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
0
وقتی سواد ندارن مجبورند مشاور ببرند، بعید است مشاورانشان هم سواد داشته باشند،وزارت خارجه مثل دکتر ظریف را باید در خواب ببیند
نظرات شما
پیشخوان