تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰

روش‌های طبیعی برای پاکسازی ریه‌ها

تنفس هوای آلوده، دود سیگار و سایر سموم می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و حتی باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود. حفظ سلامت ریه‌ها برای حفظ سلامت بقیه بدن ضروری است.

روش‌های طبیعی برای پاکسازی ریه‌ها

رویداد۲۴ تکنیک‌های پاکسازی ریه ممکن است برای افرادی که سیگار می‌کشند، افرادی که به طور منظم در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند و افرادی که دارای بیماری‌های مزمنی هستند که بر سیستم تنفسی تأثیر می‌گذارند، مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه و فیبروز کیستیک سودمند باشد.

تنفس هوای آلوده، دود سیگار و سایر سموم می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و حتی باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود. حفظ سلامت ریه‌ها برای حفظ سلامت بقیه بدن ضروری است.

در این مقاله روش‌هایی را بیان می‌کنیم که افراد می‌توانند بدون اجاره وسایل پزشکی برای پاکسازی ریه‌ های خود از آن‌ها استفاده کنند.

آیا می توان ریه های خود را پاک کرد؟

سلامت ریه برای سلامت کلی یک فرد حیاتی است. ریه‌ها اندام‌هایی هستند که به طور خودکار تمیز می‌شوند و وقتی قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها متوقف شود، برای مثال زمانی که فردی سیگار را ترک می‌کند، شروع به ترمیم خود می‌کنند.

راه های پاکسازی ریه ها

در ادامه، تمرینات تنفسی و تغییرات سبک زندگی را بررسی می‌کنیم که می‌تواند به حذف مخاط اضافی از ریه‌ها و بهبود تنفس کمک کند.

1.بخار درمانی

روش‌های طبیعی برای پاکسازی ریه‌ها

بخار درمانی یا استنشاق بخار شامل استنشاق بخار آب برای باز کردن مجاری تنفسی و کمک به ریه‌ها در تخلیه مخاط است.

افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی ممکن است متوجه تشدید علائم خود در هوای سرد یا خشک شوند. این موضوع می‌تواند غشاهای مخاطی راه‌های هوایی را خشک کرده و جریان خون را محدود کند.

برعکس، بخار به هوا گرما و رطوبت می‌افزاید که ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به شل شدن مخاط داخل راه‌های هوایی و ریه‌ها کمک کند. استنشاق بخار آب می‌تواند تسکین فوری ایجاد کند و به افراد کمک کند راحت‌تر نفس بکشند.

یک مطالعه کوچک شامل ۱۶ مرد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، یک بیماری ریوی که تنفس را سخت‌تر می‌کند، نشان داد که درمان با ماسک بخار منجر به کاهش قابل توجهی ضربان قلب و تعداد تنفس نسبت به ماسک درمانی بدون بخار می‌شود. با این حال، شرکت کنندگان بهبود پایدار در عملکرد تنفسی خود را گزارش نکردند.

2.سرفه کنترل شده

سرفه روشی است که بدن برای دفع طبیعی سموم استفاده می‌کند. سرفه کنترل شده باعث شل شدن مخاط اضافی در ریه‌ها می‌شود و آن را از طریق مجاری تنفسی به بالا می‌فرستد.

پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به COPD این تمرین را برای کمک به پاکسازی ریه‌ ها انجام دهند.

افراد می‌توانند مراحل زیر را برای پاکسازی ریه ‌ها از مخاط اضافی دنبال کنند:

  • روی صندلی بنشینید و شانه‌ها را شل کنید و هر دو پا را صاف روی زمین نگه دارید.
  • دست‌ها را روی شکم جمع کنید.
  • به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.
  • به آرامی در حالی که به جلو خم شده‌اید بازدم کنید و بازوها را به سمت شکم فشار دهید.
  • 2 یا 3 بار در حین بازدم سرفه کنید و دهان را کمی باز نگه دارید.
  • به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.
  • استراحت کنید و در صورت لزوم تکرار کنید.

3.مخاط را از ریه ها تخلیه کنید

این نوع تخلیه وضعیتی شامل دراز کشیدن در موقعیت‌های مختلف برای استفاده از جاذبه برای حذف مخاط از ریه‌ها است. این عمل ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به درمان یا پیشگیری از عفونت ریه کمک کند. این تکنیک‌ها وضعیتی بسته به موقعیت متفاوت است:

  • به پشت:
  1. روی زمین یا روی تخت دراز بکشید.
  2. بالش‌هایی را زیر باسن قرار دهید تا مطمئن شوید که قفسه سینه پایین‌تر از باسن است.
  3. به آرامی از طریق بینی دم و بازدم را از طریق دهان انجام دهید. هر بازدم باید دو برابر دم طول بکشد که به آن تنفس ۱:۲ می‌گویند.
  4. این کار را چند دقیقه ادامه دهید.
  • به کنار یا بغل:
  1. به یک طرف دراز بکشید، سر را روی بازو یا بالش بگذارید.
  2. بالش‌ها را زیر باسن قرار دهید.
  3. الگوی تنفس 1:2 را تمرین کنید.
  4. این کار را چند دقیقه ادامه دهید.
  5. در طرف دیگر تکرار کنید.
  • روی شکم:
  1. دسته‌ای از بالش‌ها را روی زمین قرار دهید.
  2. با شکم روی بالش دراز بکشید. به یاد داشته باشید که باسن را بالای سینه نگه دارید.
  3. برای حمایت، بازوها را زیر سر تا کنید.
  4. الگوی تنفس 1:2 را تمرین کنید.
  5. این کار را چند دقیقه ادامه دهید.

4.ورزش کنید

روش‌های طبیعی برای پاکسازی ریه‌ها

ورزش منظم می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته مغزی و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

ورزش ماهیچه‌ها را مجبور می‌کند تا سخت‌تر کار کنند و باعث افزایش سرعت تنفس بدن می‌شود و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها می‌رسد. همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد و بدن را در از بین بردن دی اکسید کربن اضافی کارآمدتر می‌کند که بدن هنگام ورزش تولید می‌کند.

بدن شروع به انطباق با نیازهای ورزش منظم می‌کند. ماهیچه‌ها یاد می‌گیرند که از اکسیژن به طور موثرتری استفاده کنند و دی اکسید کربن کمتری تولید کنند.

اگرچه ممکن است ورزش برای افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی دشوارتر باشد اما این افراد می‌توانند از ورزش منظم نیز بهره‌مند شوند. افرادی که COPD، عفونت ریه یا آسم دارند باید قبل از شروع یک رژیم ورزشی جدید با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

5.چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های زیادی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است بافت ریه را از اثرات مضر استنشاق دود محافظت کنند و شاهد پاکسازی ریه ‌ها باشیم.

6.غذاهای ضد التهابی

التهاب راه‌های هوایی می‌تواند تنفس را دشوار کرده و باعث شود قفسه سینه احساس سنگینی و احتقان کند. خوردن غذاهای ضد التهابی می‌تواند التهاب را برای تسکین این علائم کاهش دهد. غذاهایی که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند عبارتند از:

  • زردچوبه
  • سبزیجات
  • گیلاس
  • بلوبری
  • زیتون
  • گردو
  • لوبیا
  • عدس

7.کوبه قفسه سینه

کوبه‌ای یکی دیگر از راه‌های موثر برای حذف مخاط اضافی از ریه‌ها و پاکسازی ریه‌ ها است. یک متخصص تنفسی از یک دست جمع شده برای ضربه زدن ریتمیک به دیواره قفسه سینه استفاده می‌کند تا مخاط به دام افتاده در ریه‌ها خارج شود. ترکیب ضربه قفسه سینه و درناژ وضعیتی می‌تواند به پاکسازی مجاری هوایی از مخاط اضافی کمک کند.

برای پاکسازی ریه ها چه کنیم؟

سموم ناشی از دود سیگار یا آلودگی هوا که وارد ریه‌ها می‌شود، می‌تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این سموم در نهایت در داخل مخاط به دام می‌افتند.

سلامت تنفسی به این بستگی دارد که آیا بدن به طور موثر مخاط را از ریه‌ها و مجاری تنفسی خارج می‌کند یا خیر.

تکنیک‌های پاکسازی ریه؛ از جمله ضربه به قفسه سینه، تمرینات تنفسی، می‌توانند به خارج کردن مخاط از ریه‌ها و مجاری تنفسی کمک کنند. بخار درمانی ممکن است برای افرادی که از احتقان یا شرایط مزمن تنفسی رنج می‌برند، تسکین موقتی ایجاد کند. البته گاهی اوقات بیمار نیاز به استراحت در خانه و خرید و اجاره تخت بیمار نیز پیدا می‌کند.

ورزش منظم، نوشیدن چای سبز و خوردن غذاهای ضد التهابی تغییراتی در سبک زندگی است که ممکن است سلامت ریه را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد.

به طور کلی ما باید همواره مواظب سلامت ریه‌ها خود باشیم و از راه‌های پاکسازی ریه‌ ها اطلاع داشته باشیم. مخصوصا در این چند وقت که ویروس کرونا بدجور برای ریه‌های ما کمین کرده است.

برچسب ها: سلامت
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: