تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰
حسین کنعانی زادگان:

دربی را با گزارش آنالیزور کروات الاهلی دیدم/ قطری‌ها منتظرند گل بزنم تا رقص معروفم را ببینند!

تساوی بدون گل دو تیم استقلال و پرسپولیس و نمایش نومید کننده این دو تیم در یک دربی اعصاب خُرد کن، انتقادات فراوانی را به دنبال داشت.

دربی را با گزارش آنالیزور کروات الاهلی دیدم/ قطری‌ها منتظرند گل بزنم تا رقص معروفم را ببینند!

رویداد۲۴  خیلی‌ها از خود پرسیدند که چرا؟ به راستی چرا دربی با این همه مهره اسمی و پرآوازه باید سطح نازلی داشته باشد؟ پیشکسوتان، کارشناسان و منتقدان بسیاری در این رابطه به صحبت پرداخته و نقطه نظرات خود را مطرح کرده اند. اما شاید بهترین کسی یا کسانی که بتوانند درخصوص این بازی حساس و سنگین صحبت کنند، آن‌هایی باشند که تجربه حضور در دربی را داشته اند.

یکی از این افراد محمد حسین کنعانی زادگان مدافع فصل گذشته پرسپولیس و ملی پوش کنونی الاهلی قطر است. با او در همین ارتباط و مسائل دیگر گپ و گفتی داشتیم که در زیر از نظرتان می‌گذرد.

دربی را زنده و مستقیم تماشا کردی و اگر این طور است همراه چه کسی بودی؟

حقیقت اش را بخواهید ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران و همزمان با دربی تمرین داشتیم، اما بعد از پایان تمرین وقتی به منزلم رفتم کامل نشستم و بازی را تماشا کردم.

نتیجه را که می‌دانستی؟

بله، آن قدر استرس داشتم که باورتان نمی‌شود به آنالیزور کروات الاهلی گفته بودم هر ۵ دقیقه یک بار به من گزارش لحظه به لحظه بازی را از کنار زمین تمرین و از روی لب تاپ خودش می‌داد!

(به شوخی) وسط دربی تو یا دوستت خمیازه نکشیدید؟!

نه، خواهش می‌کنم شما هم این حرف را نزنید! دربی شرایط خاصی دارد. من خودم آن را تجربه کردم و می‌دانم چقدر بازی سنگینی است و از طرفی سازماندهی دفاعی دو تیم عالی بود. بلوک دفاعی پرسپولیس و استقلال به قدری مستحکم بود که اجازه خلق موقعیت زیاد هم نداد و در مجموع معتقدم بازی فنی و تاکتیکی بود.

همان طور که گفتی یکی از بازیکنانی محسوب می‌شوی که تجربه دربی را داری. به نظرت دلیل اصلی کم گل شدن یا کیفیت پایین این دربی چه بود؟

کیفیت پایین را قبول ندارم، اما در دربی اول گل نخوردن مهم است. نکته دیگر رد و بدل شدن گل در نیمه اول یا شروع نیمه دوم است که اگر این اتفاق نیفتد هر چه از زمان مسابقه بگذرد، گل زدن برای هر دو تیم سخت‌تر خواهد شد. شاید اگر در نیمه اول یا شروع نیمه دوم همین دربی گلی رد و بدل می‌شد شاهد بازی پرگل و تماشاگرپسندتری بودیم.

به عنوان بازیکنی که در خط دفاع بازی می‌کنی به نظرت صحنه برخورد فرشاد فرجی و رودی ژستد پنالتی بود؟

شاید بهترین افرادی که بتوانند در این رابطه نظر بدهند خود فرشاد فرجی و آقای بنیادی فر داور مسابقه باشند، اما من می‌خواهم یک درخواستی از مسئولان داشته باشم. الان من در لیگ قطر بازی می‌کنم و تأثیر VAR را می‌بینم. داوران با خیال راحت‌تر سوت می‌زنند و مربیان، بازیکنان و تیم‌ها در آرامش بازی می‌کنند. لطفا و لطفا این تکنولوژی را به فوتبال ایران وارد کنید. حیف است تیم اول آسیا این حداقل‌ها را نداشته باشد.

عملکرد مدافعان دو تیم و به ویژه پرسپولیس را در دربی چطور دیدی؟

مدافعان هر دو تیم خیلی خوب بودند، اما دفاع در فوتبال امروز فقط مختص به مدافعان نیست و شامل همه تیم می‌شود. از خط حمله و هافبک بگیرید تا مدافعان و گلر‌ها که سازماندهی دفاعی یک تیم را تشکیل می‌دهند. من فکر می‌کنم مدافعان میانی هر دو تیم عالی بودند و سازماندهی دفاعی هم فوق العاده.

این دربی بازیکن شاخص داشت؟

سخت است که بخواهم اسمی بیاورم، اما دربی به قدری حساس و نفسگیر است که بازی درآن بسیار دشوار می‌شود. به شخصه بازیکنی که در این دربی شاخص‌تر از بقیه باشد را ندیدم.

بی تعارف وقتی دربی را تماشا می‌کردی دلت برای بازی در این دیدار تنگ نشد یا اینکه خودت را وسط استادیوم آزادی حس نکردی؟

باورکنید قلبم تند تند می‌زد. خودم را جزو ۱۱ بازیکن پرسپولیس در دربی و وسط استادیوم آزادی می‌دیدم و خیلی هم استرس داشتم. تازه متوجه شدم هواداران از دست ما بازیکنان زمان تماشای مسابقه چه می‌کشند؟ با همه احترامی هم که برای تیم استقلال قائلم دوست داشتم تیم خودم می‌برد، ولی می‌دانستم متأسفانه نتیجه صفر برصفر شده است!

هنوز هم هواداران پرسپولیس و کارشناسان جای تو را در دربی و تیم پرسپولیس خالی می‌دانند. خودت فکر می‌کنی جای چه کسی در دربی اخیر خالی بود؟

همیشه گفتم و باز هم می‌گویم اسم پرسپولیس از هر کسی بالاتر است. کارشناسان و هواداران همه لطف دارند، اما به نظرم بازیکنانی که جانشین من و احمد (نوراللهی) شده اند همگی بازیکنان خوبی هستند و باید به آن‌ها اعتماد کرد. پرسپولیس هم مطمئن باشید با همین بازیکنان خوب و جنگنده روز به روز بهتر خواهد شد.

جواب بخش دوم سئوال ما را ندادی؟

جای چه کسی خالی بود شامل بازیکنان امروزی می‌شود یا کل تاریخ پرسپولیس؟

کل تاریخ پرسپولیس؟

جای علی آقا کریمی خالی بود تا با دریبل هایش همه ما را به وجد بیاورد.

بیشتر از همه دلت برای چه کسی در پرسپولیس تنگ شده است؟

یکی دو تا نیستند. برای همه دلم تنگ شده، اما در جواب سئوال شما باید بگویم آقا سید، آقا یحیی، آقا حمید، آقا کریم و خیلی‌های دیگر... با آقا سید جلال که هر هفته در ارتباط هستم، اما بیشتر از هر کسی دلم برای محمد شریفی تنگ شده است. ما رابطه خوب و رفت و آمد خانوادگی با هم داریم. به شوخی همیشه به او می‌گویم مثل پسرم است و هوایش را داشته ام. خیلی فوتبالیست با اخلاق و آینده داری است.

راستی از شجاع خلیل زاده چه خبر؟ وقتی خبر عمل جراحی او را شنیدی چه احساسی پیدا کردی؟

اتفاقا همین دیروز با هم صحبت کردیم. خدا را شکر بهتر است و از یکی دو هفته دیگر استارت می‌زند.

پس به بازی ۷ بهمن با عراق خواهد رسید؟

شک نکنید!

اگر اشتباه نکنیم شما در رده ۱۰ جدول لیگ ستارگان قطر درحالی ایستاده اید که خط دفاع خوبی دارید. فقط ۱۰ گل خورده اید که ۴ گل کمتر از السد است. درست می‌گوییم؟ اما فقط ۵ گل زده اید که بدترین خط حمله لیگ است؟

ما خط دفاع خیلی خوبی داریم و در خط هافبک و حمله هم جوانگرایی کرده ایم. البته شنیدم در نیم فصل قرار است چند بازیکن خارجی به الاهلی اضافه شوند تا تیم تقویت شود و مطمئن باشید با یکی دو برد چند پله در جدول صعود خواهیم کرد.

رفتن ژاوی به بارسا چه بازتابی در قطر داشت. آیا السد بدون ژاوی هم قهرمان می‌شود؟

ژاوی یک چهره شاخص در دنیا و فوتبال قطر است که با توجه به اینکه از اینجا به تیم بزرگ بارسا رفت، این موضوع بازتاب زیادی داشت. السد هم فکر می‌کنم با وجود جدایی مربی مشهورش باز شانس اول قهرمانی باشد، چون ملی پوشان تیم قطر بیشتر از این تیم و الدحیل هستند. از آن گذشته السد ستاره‌های خارجی فوق العاده‌ای دارد که همین الان می‌توانند به راحتی در بهترین لیگ‌های اروپایی بازی کنند.

رسانه‌های قطری لقبی هم به تو داده اند؟

راستش را بخواهید (می خندد و ادامه می‌دهد) اینجا همه منتظرند گل بزنم و رقص معروفم را اجرا کنم!

جدا؟!

بله، فیلم بازی و گل‌ها به ویژه شادی‌های پس از گل من را همه دیده اند، اما در جواب سئوال شما باید بگویم یک گزارشگر قطری به من لقب "بُتن" داد!

جام جهانی اعراب در قطر را تعقیب می‌کنی؟

بله، اتفاقا بازی تیم‌های همگروه ایران را می‌بینم. به ویژه بازی تیم‌های امارات و عراق را تماشا و برای خودم آنالیز می‌کنم تا اگر انشالله به تیم ملی دعوت شدم یا اینکه جلوی این دو تیم بازی کردم بتوانم عملکرد بهتری داشته باشم.

تیم ملی قطر ۳ گل به عراق زد. نظری نداری؟

قطر قهرمان جام ملت‌های آسیاست که با ادامه همین روند می‌تواند قدرت اول قاره شود. من اینجا به چشم خودم می‌بینم که الاهلی ۴ زمین تمرین عالی در حد استادیوم آزادی دارد. به خدا حیف است و حسرت می‌خورم ایران با این همه استعداد فقط یک یا دو زمین چمن خوب داشته باشد. ما اگر بتوانیم از لحاظ سخت افزاری خودمان را تقویت کنیم شک نکنید فوتبال ایران می‌تواند در دنیا هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

بازی بعدی تیم ملی برابر عراق روز ۷ بهمن برگزار می‌شود. نوار شکست ناپذیری و برد‌های فوق العاده تیم کشورمان حفظ می‌شود؟

صددرصد همین طوراست، اما خواهش من از مسئولان فدراسیون این است که از همین الان به فکر برگزاری بازی در حضور تماشاگران باشند. هواداران تیم ملی یار دوازدهم ما هستند و حضور در استادیوم حق طبیعی آنهاست. دوست داریم جشن صعود را در کنار طرفداران و تماشاگران تیم ملی برگزار کنیم.

به شخصه دوست داری پس از صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ با کدام تیم مطرح دنیا همگروه شویم؟

تیم ملی فرانسه و آن هم فقط به خاطر امباپه است. فوتبالش را خیلی دوست دارم و حتی فکر می‌کنم او در حال حاضر و پس از پا به سن گذاشتن مسی و رونالدو بهترین بازیکن جهان است. سرعت و تکنیک وحشتناکی دارد و خیلی دوست دارم روبروی این مهاجم بزرگ و اسمی تیم ملی فرانسه بازی کنم. البته اول باید به جام جهانی صعود کنیم.

شوخی کریم باقری با خودت در برنامه اینترنتی یازده با اجرای خداداد عزیزی را دیدی؟ گفته‌ای دندانم را شکستی آقا کریم؟!

بله، دیدم و کلی هم خندیدم! آقا کریم عالی است و از شوخی هایش همیشه لذت برده و می‌برم. خوشحالم در پرسپولیس مربی من بود و در تیم ملی هم مربی ام است. من نگفتم که آقا کریم شما دندان من را شکستید که! (با خنده‌ای بلند) بازیکن حریف به صورتم ضربه زده و گفتم دندانم را شکست و آقا کریم شوخی می‌کرد. (به شوخی ادامه می‌دهد) البته آقا کریم تمام دندان‌های من را هم بشکند حرفی نخواهیم زد!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان