تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۱۹ آذر ۱۴۰۰

اقدامی خطرناک که منجر به آلودگی بیشتر هوا می‌شود!

یکی از شرکت‌های خودروسازی، کاتالیزور استانداردی که توسط یک شرکت دانش بنیان و با استفاده از فناوری‌های بومی تولید می‌شد را کنار گذاشته و به جای آن به تولید کاتالیزور توسط یکی از شرکت‌های زیر مجموعه خود با کیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتر اقدام کرده است!

آلودگی هوای تهران

رویداد۲۴ بر اساس اعلام رئیس سازمان محیط زیست, 80 درصد آلاینده‌های ایجاد شده در کلان‌شهرها مربوط به وسایل نقلیه است که از این حجم عظیم آلاینده‌ها بخش زیادی مربوط به فرسوده بودن و استاندارد نبودن خودروهاست.

بر اساس گزارشی که در سال 2016 تهیه شده است, میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خودروهای ایرانی 60 درصد بالاتر از کشورهای اتحادیه اروپاست. آمارها نشان می‌دهد که در حالی که میزان انتشار آلاینده‌ها در خودروهای اروپایی 130 گرم بر کیلومتر است این آمار برای خودروهای ایرانی به 210 گرم به ازای هر کیلومتر جا‌به‌جایی می‌رسد!

بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر کرده, دو دلیل برای انتشار این حجم از آلاینده‌ها برای در خودروهای داخلی ذکر شده است:

دلیل اول عدم استفاده از فناوری‌های بهینه سازی موتور و دلیل دوم عدم استفاده از فناوری‌های کاهش اتلاف انرژی حین انجام کار(برای انتقال حداکثری توان تولید شده به چرخ‌های محرک ) است. هر دو عمل ذکر شده نشان دهنده عدم رعایت استانداردها در تولید محصول و کیفیت پایین خودروهای داخلی است.

بیشتر تولیدات خودروسازان داخلی شامل موتورهایی است که از نظر فناوری بسیار قدیمی هستند و اندک توسعه‌هایی که بر روی این موتورها انجام شده است نیز کارساز نبوده است. این موتورها به فناوری‌های لازم جهت گذراندن آزمون‌های آلایندگی هوا مجهز نیستند و حتی از موتورهای 16 سوپاپ نیز آلاینده بیشتری تولید می‌کنند.

بر اساس قانونی که در کشور ما وجود دارد تمام خودروها چه داخلی و چه وارداتی باید استاندارد یورو 5 را دریافت کنند اما در بسیاری از موارد شرکت‌های ایران خودرو و سایپا رعات استاندارد یورو 5 را دور زده‌اند و خودروها را بدون دریافت مجوز از سازمان محیط زیست و بدون گذراندن تست‌های آلودگی هوا به بازار عرضه کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: مرگ زودرس ۴ هزار تهرانی


به گفته‌ی رئیس پلیس راهور ناجا شرط پلاک شدن خودروها در سال 1399 دارا بودن استاندارد یورو 5 بوده است و تولیدات خودروسازان داخلی قبل از سال 99 دارای استاندارد یورو 4 بوده است و به این دلیل این خودروها نمی‌توانسته اند پلاک شوند اما خودروسازان خودروهای تولید سال 1398 و 97 را به عنوان خودرو تولید سال 99 تغییر مشخصات دادند و به عنوان خودرو سال 1399 که استاندارد یورو 5 را دارد به بازار عرضه کردند. این روش دور زدن استاندارد یورو 5 یکی از دلایلی بوده است که خودرو با تاخیر چند ماهه تا یک ساله به مردم تحویل داده شده است.

بر اساس یکی از مصوبات قانون هوای پاک که در سال 1396 تصویب شده خودروسازان موظف شدند تا با نصب کاتالیزور (فیلتر دوده) در خودرو های تولیدی, انتشار میزان آلاینده‌ها در خودروهای خود را کاهش دهند اما به گفته‌ی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی, یکی از شرکت‌های خودروسازی به تازگی کاتالیزور استانداردی که توسط یک شرکت دانش بنیان و با استفاده از فناوری‌های بومی تولید می‌شد را کنار گذاشته و به جای آن به تولید کاتالیزور توسط یکی از شرکت‌های زیر مجموعه خود اقدام کرده است که این کاتالیزورها نه تنها کیفیت و کارایی محصول قبلی را ندارند بلکه نسبت به محصول شرکت دانش بنیان قیمت تمام شده بالاتری نیز دارند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که انحصار بازار خودرو ایران در دست دو شرکت "سایپا" و "ایران‌خودرو" باشد نمی‌توان انتظار افزایش کیفیت خودروها و کاهش سهم وسایل حمل و نقل در کاهش آلودگی کلانشهرها را داشت.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آلودگی هوا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان