تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰

افسردگی پرستاران در دوران کرونا/ روایت‌های مختلف از آمار شهدای مدافع سلامت

از روزهای سیاه کرونایی آنچه در ذهن بسیاری از ما می‌ماند، تلاش بی‌وقفه کادر درمان است. در این میان تعدادی از پرستاران نیز در راه مداوای بیماران کرونایی جان خود را از دست دادند.

تعداد شهدای مدافع سلامت

رویداد۲۴ چیزی نمانده تا دوره کرونا دو ساله شود. هر بار سویه جدیدی جولان داد و جان بسیاری را گرفت. روزهایی بود که قربانیان کرونا در کشور تا حدود ۴۰۰ نفر در روز هم رسیده بود. تعدادی از کادر درمان نیز در خط مقدم درمان جان باختند که بخشی از آنها پرستار بودند.

نرجس خانعلی، پرستار گیلانی اولین شهید مدافع سلامت بود که در ۶ اسفند ۹۸ جان خود را از دست داد. پدرش به خبرگزاری مهر گفته بود: «او عاشق پرستاری بود و در راه خدمت به مردمش از هیچ کاری دریغ نمی‌کرد.»

اما او تنها پرستاری نبود که در راه مداوای بیماران کرونایی جان خود را از دست داد. تعدادشان به طور دقیق مشخص نیست زیرا روایت‌های مقامات بهداشتی در این مورد متفاوت است.

روایت‌های مختلف از تعداد پرستاران فوتی کرونا

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفته: «در دوران همه‌گیری ویروس کرونا ۲۰۵ نفر از مدافعان سلامت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که نیمی از شهدای مدافع سلامت از جامعه پرستاری است.» 

اما عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در یک نشست خبری گفت: «آماری که به شکل قطعی از شهدای پرستاری در کمیته ۳ نفره تعیین مصداق شدند تعداد ۶۶ نفر پرونده شهادتشان قطعی شده است‌.»

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری هم در ارتباط زنده از خرم آباد با استودیو گفتگوی ویژه خبری گفت: «تعداد ۱۵۰ نفر از پرستاران جامعه پرستاری و کادر درمان به عنوان ۱۵۰ شهید جامعه پرستاری به ثبت رسیده‌اند و تا این لحظه ۶۵ تن از این آمار مورد تایید قرار گرفته‌اند.»


بیشتربخوانید: خودکشی پرستاران/ دلایل افزایش خودکشی کادر درمان نسبت به مشاغل دیگر


فشارهای روانی و افسردگی پرستاران

روزهایی بود که تعداد مبتلایان کرونا زیاد می‌شد و بیمارستان‌ها هم مملو از بیماران کرونایی. کادر درمان در چنین روزهایی کنار مردم ماندند. اما تنها جان آنها نبود که در خطر بود. ساعت‌ها کار در بیمارستان، دیدن صحنه‌های مرگ برخی افراد و… فشار روانی زیادی به آنها وارد می‌کند.

در همین مورد عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفته: «سال ۹۳ یک مطالعه‌ای انجام شد که هموطنانی که نیاز به خدمات روانشناسی داشتند ۲۳ درصد بودند و این عدد در دوره کووید افزایش یافت و به ۲۹ درصد رسید. مطالعه طرح بر کارکنان سلامت و پرستاران نشان داد که پرستاران ۷ تا ۸ درصد بیش از میانگین جامعه نیاز به خدمات روانشناسی دارند و این شاهدی برای سختی کار همکاران ما است.»

پیش از این نیز محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری کشور به تجارت‌نیوز گفته بود: «حجم کار پرستاران بسیار بیشتر شده است. ۱۸ ماه است که تحت فشارهای روانی هستند و افسرده شدند. چون با بیماران در حال احتضار و شیون آنها و همراهانشان مدام در مواجهه هستند. تنها پرستاران نیستند که در این موضوع خسارت می‌بینند بلکه مردم نیز در چنین وضعیتی خسارت می‌بینند.

هنوز کرونا در ایران و کشورهای دیگر جولان می‌دهد. سویه‌های جدید کرونا هم از راه می‌رسد و همه را غافلگیر می‌کند. در این راه اما کادر درمان و مشخصا پرستاران چیزی از خدمتگزاری دریغ نکردند و در روزهای سیاه کرونایی کنار مردم ماندند. روزهایی که مردم زحمات شبانه‌روزی پرستاران را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از یاد نمی‌برند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پرستاران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان