تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰

افزایش هزینه‌های درمان به دلیل کمبود پزشک

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم مخالف تعارض منافع و به دنبال احقاق عدالت و رفع رانت و فساد است و نخواهیم گذاشت در حوزه پزشکی فضای رقابتی جای خود را به انحصارطلبی دهد و استعدادهای بی شمار کشور سوخت شود.

کمبود پزشک در ایران

رویداد۲۴ محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس یازدهم گفت: با وجود این که به دلیل کمبود پزشک در کشور نیاز ضروری به افزایش ظرفیت پزشکی در کشور احساس می‌شود اما برخی ذی نفعان به بهانه‌های گوناگون به دنبال ثابت نگه داشتن ظرفیت پزشکی هستند.

زنگنه ادامه داد: به دلیل تعارض منافع در حوزه  پزشکی دچار تنزل خواهیم شد که مجلس یازدهم مخالف تعارض منافع و به دنبال احقاق عدالت و رفع رانت و فساد است.

وی با اشاره از بین رفتن استعدادها در کشور، افزود: در حال حاضر ظرفیت های عظیم پزشکی در کنار استعدادهای ناب انسانی، یک منظومه منسجم از ظرفیت داخلی برای توسعه و رشد پزشکی کشور است اما متاسفانه به دلیل ظرفیت محدود و تعرض منافع شاهد فرار استعدادها به خارج و تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا و طبابت در بهترین بیمارستان های دنیا هستیم.

وی اضافه کرد: تعداد زیادی از استعدادهای علمی کشور به دلیل تعارض منافع که در انتخاب دانشجو وجود داشته به خارج از کشور رفته‌اند و کمبود عرضه باعث فرار استعدادها، بالا رفتن هزینه درمان برای مردم و آسیب به حوزه گردشگری سلامت شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس یازدهم با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف علوم پزشکی بر اساس نیاز جامعه صورت نمی گیرد، گفت: وقتی ما استعدادهای بسیار فراوانی در کشور داریم و از آن طرف ظرفیت های علمی در حوزه پزشکی بسیار مطلوب است چرا نباید افزایش ظرفیت در ورودی پزشکی داشته باشیم؟


بیشتر بخوانید: تبعات مهاجرت پزشکان/ در آینده ناچاریم بیماران را برای ادامه درمان به کشور‌های دیگر بفرستیم


وی با اشاره به دلایل مخالفان افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی در کشور، گفت: متاسفانه برخی در توجیه وضع موجود در حوزه درمان می‌گویند ما زیرساخت‌های مناسب نداریم و ظرفیت پایینی در حوزه پزشکی داریم در صورتی که نسبت استاد به دانشجو بسیار مطلوب است و اساتید و هیات علمی های با دانشی در کشور وجود دارد و خوشبختانه حوزه پزشکی کشور در دنیا صاحب جایگاه است.

زنگنه ادامه داد: باید سقف پذیرش پزشکان متخصص و فوق‌تخصص را افزایش دهیم چرا اکثر پزشکان متخصص و فوق‌تخصص در تهران و کلانشهرها جمع شده‌اند در صورتی که در برخی از شهرستان ها تنها یک متخصص وجود دارد که این موضوع باعث افزایش هزینه درمان و مشکلات عدیده برای مردم شده است چرا که فضای انحصار جا خود را به فضای رقابت داده است.

وی با اشاره به اینکه دولت و وزارت علوم باید در این زمینه ورود کنند، تصریح کرد: لازم است تجدید نظر جدی در سیاست های وزارت بهداشت صورت گیرد و نظام مدیریتی و پزشکی کشور در این حوزه نیازمند تحول است و قبل از رای اعتماد مجلس به دکتر عین الهی از ایشان خواستیم در این مورد تجدید نظر کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: جمعیت کشور به سمت پیری در حال حرکت است و هر چقدر سن جامعه بالاتر برود، نیاز به خدمات پزشکی و سلامت نیز افزایش پیدا می‌کند و قطعا با سیاست های فعلی در آینده با مشکلات جدی در حوزه سلامت روبرو خواهیم شد و با توجه به امکانات موجود می‌بایست هر چه سریع‌تر وعده وزیر بهداشت مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی عملی شود تا معضل کمبود پزشک کشور هم رفع گردد.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان