تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰

هشدار؛ آلودگی هوا را جدی بگیرید

نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که اگرچه دود ناشی از آتش ‌سوزی‌ های جنگلی برای ریه‌ خطرناک است ،اما ذرات ریز دود نیز می‌توانند وارد مغز شما شده و باعث مشکلات عصبی مادام‌العمر شوند.

آلودگی هوا

رویداد۲۴ آلودگی هوا یکی از مشکلات اساسی و مهم کلان شهرهای جهان محسوب می شود و در این میان گاهی وقوع آتش سوزی در جنگل ها و منابع طبیعی، مزید بر علت می شود.

بررسی های پژوهشگران نشان می دهد ورود آلاینده های جوی به ریه ممکن است بر مغز نیز تاثیر داشته و زمانی که این اتفاق بیفتد، این ذرات ممکن است افراد را در معرض خطراتی مختلف همچون پیری زودرس و انواع مختلف مشکلات روانی همچون زوال عقل تا افسردگی و حتی روان پریشی قرار دهند.

به همین دلیل دکتر متیو کامپن، استاد کالج داروسازی دانشگاه نیومکزیکو، به همراه گروهی از محققین به بررسی دقیق این موضوع پرداختند. آنها در مطالعات خود دریافتند موش هایی که برای نزدیک به سه هفته در معرض هوای مملو از دود قرار گرفتند، تغییرات مرتبط با افزایش سن را در بافت مغزشان نشان دادند.


بیشتر بخوانید: مرگ زودرس ۴ هزار تهرانی


بر این اساس میکروپلاستیک ها و ذرات فلزی آهن، آلومینیوم و منیزیم موجود در دود آتش سوزی ها،  گاهی هزاران کیلومتر را طی کرده و همانطور که دود در اتمسفر بالاتر می رود، ذرات سنگین تر از آن خارج شده و ذرات ریز باقی می مانند.

کامپن در این رابطه می گوید:  این ذرات بسیار ریز و کوچک خیلی خطرناک تر هستند زیرا ذرات کوچک به عمق ریه شما نفوذ کرده و در نتیجه ریه شما کار سخت تری برای حذف آنها دارد.

این ذرات خود را در بافت ریه قرار داده  و باعث آزاد شدن مولکول های ایمنی التهابی در جریان خون می شوند که آنها را به مغز می بردمحققان دریافتند آنها شروع به تخریب سد خونی مغزی کرده و پاسخ ایمنی مغز را تحریک می کنند.

اعضای این تیم پژوهشی با بررسی شرایط موش های آزمایشگاهی دریافتند که نورون‌های مغزی در مواجهه با آلاینده های جوی تغییرات متابولیکی را بروز داده که نشان می ‌دهد قرار گرفتن در معرض دود آتش‌سوزی ممکن است بر مشکلات مربوط به تسریع روند پیری بیافزاید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آلودگی هوا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان