تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
یاداشت احمد گنجی برای رویداد۲۴

تلاش برای عادت کردن مردم به دلار ۳۰ هزار تومانی

آینده توافق هسته‌ای چه می‌شود و آیا بر فرض توافق در وین معیشت مردم تغییری خواهد کرد؟ احمد گنجی، کارشناس بازنشسته وزارت امورخارجه معتقد است دولت فعلی در روند مذاکرات به گونه‌ای در حال پیش روی است که تلاش می‌کند مردم به دلار بالای ۳۰ هزارتومان عادت کنند.

قیمت دلار

رویداد۲۴  احمد گنجی کارشناس بازنشسته وزارت امور خارجه در یادداشتی برای رویداد۲۴ اینگونه نوشته است: «چند هواپیماربای قاطع، هواپیمایی را می‌دزدند و برای گرفتن سوخت در فرودگاهی به زمین‌ می‌نشینند. درخواست سوخت و غذا کرده و تهدید می‌کنند در صورت عدم دریافیت سوخت و غذا هر ده دقیقه یک نفر از گروگان‌ها را خواهند کشت!

کشور میزبان که فکر می‌کرد این‌ها جدی نیستند، از دادن سوخت جلوگیری کرد. بعد از ده دقیقه صدای تیر شنیده شد و هواپیماربا‌ها جنازه یک نفر را به بیرون انداختند! مقامات میزبان دیدند این‌ها خیلی جدی هستند، دستور سوخت‌رسانی و اجازه پرواز را صادر کردند. بعد از چند دقیقه از دریافت سوخت متوجه شدند هواپیما قصدی برای پرواز ندارد! سوال کردند، چرا پرواز نمی‌کنید؟ گفتند: چون خلبان را کشتیم! مقامات میزبان گفتند حالا بدون حضور خلبان چکار می خواهید بکنید؟ گفتند با بقیه افراد باقیمانده، هواپیما را هل می‌دهیم!»


بیشتر بخوانید: نقش تیم سعید جلیلی در پشت برجام مذاکرات وین چیست؟/ از فایل صوتی ذوالنوری چه چیزهایی می‌توان فهمید


نخندید! این وضع امروز ما است. طرف ایرانی می‌گوید اگر تحریم‌ها را برندارید، ما به غنی‌سازی در سطح بالا ادامه می‌دهیم. می‌گویند بیایید با طرف تحریم‌کننده مذاکره کنید، جواب می‌دهند، خیر، ما با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم! با بقیه اعضای باقیمانده سامانه تحریم را هل می‌دهیم. ببخشید، تحریم‌ها را بر می‌داریم! خلاصه اینکه اگر مطلب بالا دیروز برای ما جوک بود متاسفانه امروز داستان زندگی و حکمرانی ما است و فردا خاطره‌ای در ذهنیت تاریخی این ملت خواهد بود! لذا مسئله خیلی ساده است، مسئله نه ۱+۴ است و نه ۱+۴ بلکه مسئله، یک با یک است، بنابراین راه حل در مذاکره یک با یک است.

البته این را هم اضافه کنم که یکی از دلایل اصلی عدم توفیق جمهوری اسلامی در تهدید غرب در پرونده هسته‌ای، پایه‌گذاری تهدید بر یک حرام شرعی است! از یک‌سو رهبری تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام اعلام می‌کند، از سوی دیگر برخی در داخل تهدید می‌کند که اگر به خواسته ما تن ندهید، ما درصد غنی سازی را از ۶۰ درصد هم بیشتر می‌کنیم! پیشنهاد این است که اول مثل «اوزون برون» حلالش کنید، بعد برای دستیابی به آن تلاش کنید تا برکت داشته باشد!

با همه توضیحات فوق همچنان خوشبینانه معتقدم توافق حاصل خواهد شد، اما خبر بد این است که این توافق گشایش قابل توجهی در معیشت مردم ایجاد نخواهد کرد، مثال قیمت دلار آن چنان پایین نخواهد آمد. دلیلش هم روشن است. حکومتی که درآمدش ارزی باشد و هزینه‌اش ریالی، طبعاً بالا بودن قیمیت دلار برایش بهتر است. اما ملت که درآمدش ریالی است، ولی هزینه اش مطابق قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، همچنان باید به دلار حدود ۳۰ هزار تومان عادت کند!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
1
4
بدبخت به این ملت که گیر چه آدم هایی افتادن
رضا
|
Germany
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
1
7
الانه که نوچه ها بیان و این متن حقیقتو بکوبند و بگن فلانی چهارماهه فلان کارو انجام داد ویرانه تحویل گرفت بهشت برین تحویل داد خلاصه گرد و خاکی به پا کنند که نگو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان