تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۹ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

زنان؛ خطر بزرگ‌تر برای فوتبال ایران!

مسئولان فوتبال در ایران هنوز نتوانسته‌اند مجوز حضور زنان در ورزشگاه را به دلایلی که توضیح می‌دهیم اخذ کنند.

حضور زنان ایرانی در ورزشگاه

رویداد۲۴ «در» برای فوتبال ایران دیگر روی همان «پاشنه» همیشگی نمی‌چرخد؛ اگر تا همین چند سال اخیر می‌شد با شیوه‌های قدیمی و لابی‌های داخلی و خارجی، تهدیداتی را که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا می‌شد، حل‌وفصل کرد، دیگر این فرمول جوابی نمی‌دهد و «سیاست وعده»، شبیه به حنایی شده که رنگش را برای این دو نهاد و مرجع فوتبالی از دست داده است.

برای بررسی چنین رخدادی نیاز به واکاوی زیادی در زمان نیست و کافی است به تازه‌ترین تصمیمی که کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه تیم‌های استقلال و پرسپولیس گرفته و این دو را از لیگ قهرمانان 2022 اخراج کرد، رجوع کرد. در واقع کنفدراسیون فوتبال آسیا پیام روشنی فرستاده که از وعده‌های پوچ مسئولان فوتبال ایران جان به لب شده و حاضر به مماشات بیشتر نیست. در اولین اقدام، فعلا تیم‌های پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته‌ شدند و حالا خطر مهم‌تری هم در راه است که اگر ثابت شود در این مسیر، مسئولان ورزش ایران برای صدور مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه پرونده‌سازی کرده‌اند، باید منتظر عواقب سخت‌تری هم بود.

با وجود این به نظر می‌رسد رفتاری که AFC با فوتبال ایران کرده، در مقایسه با رفتاری که ممکن است فیفا در روزهای آتی با فوتبال ایران کند، ناچیز است! ماجرا مستقیم به موضوع حضور زنان در ورزشگاه برمی‌گردد که فیفا تا به حال به اندازه کافی فرصت به مسئولان ایرانی داده و از طرفی تعهدات لازم را هم گرفته است. از این مورد مهم‌تر اینکه جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، شخصا با حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، دیدار کرده و از او قول گرفته که درهای ورزشگاه به روی زنان باز شود. حسن روحانی تا زمانی که امور دولتی را در دست داشت، یک بار موفق به انجام چنین کاری شد.

او درهای ورزشگاه را به روی زنان برای بازی تیم ملی ایران با کامبوج گشود تا به فیفا نشان دهد در مسیری که وعده‌اش را داده، موفق ظاهر شده است. با این حال، فیفا به همان تک بازی بسنده نکرده و با گرفتن تعهد از محمدرضا داورزنی، معاون وقت قهرمانی وزارت ورزش و رئیس وقت فدراسیون فوتبال، مبنی بر حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه، اتمام حجت کرده است.


بیشتر بخوانید: طرح ورود زنان به ورزشگاه در انتظار رای مجلس


جالب اینکه فیفا پیش‌تر نامه‌ای هم به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده (این نامه در روزنامه «شرق» و با تیتر نامه‌ای از سوئیس منتشر شد) و در آن تأکید کرده که مسئولان ورزش ایران تعهد داده‌اند نه‌تنها درهای ورزشگاه در بازی‌های ملی، بلکه باید در تمام بازی‌های لیگ هم به روی زنان گشوده شود تا از این به بعد، زنان هم مثل مردان بتوانند با خرید بلیت، راهی ورزشگاه شوند و بازی‌های فوتبال را از نزدیک ببینند.

حالا مهلت تمام شده و فیفا اتمام حجت هم کرده است؛ پس از این بهانه‌ای در کار نخواهد بود و اگر مسئولان ورزش ایران بخواهند به دلایل غیرمنطقی مانع از ورود زنان به ورزشگاه شوند باید منتظر عواقب تندوتیزی که فیفا می‌تواند برای فوتبال ایران بتراشد، باشند.

در این بین دو اتفاق رخ داده که نمی‌تواند چندان کمک‌حال فوتبال ایران باشد؛ اولی، تغییرات در رأس دولت و آمدن ابراهیم رئیسی است. او پیش‌تر به وضوح درباره ورود زنان به ورزشگاه حرف زده و گفته که دغدغه اصلی زنان، این مورد نیست. بسیاری از چهره‌های نزدیک به او در دولت هم چنین نظری دارند. از این موارد گذشته، چندین نماینده مجلس هم به صورت علنی مخالفتشان درباره حضور زنان در ورزشگاه را بیان کرده‌اند. مواردی که بازتابش در رسانه‌ها، کاری کرده تا حساسیت‌های فیفا در این مورد بیشتر شود.

در کنار این اظهارنظرات، مسئولان فوتبال در ایران هنوز نتوانسته‌اند مجوز حضور زنان در ورزشگاه را به دلایلی که در بالا عنوان شد اخذ کنند. آنها هم به بهانه شیوع ویروس کرونا، آن‌هم در شرایطی که بسیاری از مراسم‌های مذهبی و فرهنگی در فضاهای پوشیده در حال برگزاری است، مانع از ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها شدند. البته واضح است دلیل اصلی بدون تماشاگر شدن بازی‌ها در فوتبال ایران به مسئله حضور زنان مرتبط می‌شود چون فیفا دیگر به هیچ شکل و سیاقی قانع نمی‌شود که تماشاگران در فوتبال ایران فقط مرد باشند. البته این حربه بدون تماشاگر بودن هم فقط تا مدت کوتاهی جواب می‌دهد چون قرار است روز هفتم بهمن، جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، یک بار دیگر به ایران سفر کند و بازی تیم ملی برابر عراق در مرحله انتخابی جام جهانی را از نزدیک تماشا کند.

مشخصا بهانه حضور او در ایران برای این بازی، رصد ماجرای ورود زنان به ورزشگاه است. اینجاست که دیگر نمی‌شود به سادگی ماجرای عدم ورود تماشاگران را توجیه کرد و باید به فکر حل دائمی این موضوع بود. در واقع حالا که کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌عنوان نهادی کوچک‌تر، به‌راحتی دو تیم مطرح ایرانی را به دلیل عمل‌نکردن به وعده‌های داده‌شده، از آسیا کنار گذاشته، چه تضمینی وجود دارد که فیفا به‌عنوان نهادی مقتدرتر، در برخورد با فوتبال و مسئولان فوتبال در ایران اغماض کند و به روی خودش نیاورد که وعده و وعیدی در‌ این ‌بین رخ داده است؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
عاصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
0
0
مرگ یکبار شیون هم یکبار. یا قبول می کنیم مدل انسانی و مدرن رفتار کنیم یا می خواهیم بر ارکان های سران حکومت و بخشی رادیکال پافشاری کنیم که تاوانش را متاسفانه همگی با هم خواهیم داد
نظرات شما
پیشخوان