تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۷ دی ۱۴۰۰

غرضی: ریشه فسادهای جامعه در زیرمجموعه‌های همین قوای سه‌گانه است

یک فعال سیاسی با بیان اینکه اگر قوای سه‌گانه به دنبال مبارزه با فساد هستند باید تعارفات، مصلحت‌ها و فرق‌ قائل‌شدن‌ها را کنار بگذارند، اظهار کرد: اگر اینگونه باشد می‌توان با فساد مبارزه کرد وگرنه ما برخورد با فساد را در همه دولت‌ها مشاهده کرده‌ایم، اما برخورد با اجرای تبعیض‌آمیز قوانین را نه.

محمد غرضی
رویداد۲۴ محمد غرضی در ارزیابی از روند مبارزه با فساد در قوای سه‌گانه، اظهار کرد: من سابقه حضوری ۲۸ساله در دولت دارم و باید بگویم ریشه فسادهای جامعه در زیرمجموعه‌های همین قوای سه‌گانه است که البته برای رفع آن راه‌حل‌هایی هم وجود دارد، اما پیش از آن باید علل بروز فساد و گسترش آن در یک‌دهه اخیر را بررسی کرد که شاید بتوان آن را با این مثل قدیمی توضیح داد که می‌گفتند با سیاست «یک شهر و دو نرخ» نمی‌توان انتظار درهم‌ریختگی بازار را نداشت.

وی افزود: از آن روزی که مجلس تصویب کرد ارز رایج در مملکت ۲ یا ۳ نرخ داشته باشد، فساد وارد زیرمجموعه‌های قوای مختلف کشور شد که تبعات آن به بازار ارز هم محدود نماند و به حوزه‌های دیگر کشیده شد و شرایط امروز شکل گرفت. حالا خروج از این وضعیت هم صرفاً با سامان‌دهی به بازار ارز میسر نمی‌شود؛ چراکه ریشه‌های فساد به سایر بازارها و به دیگر روندهای پولی و مالی کشور هم رسیده است.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه تمامی تاثیرات فساد بر پیکره اقتصادی کشور ناشی از وجود تبعیض است، یادآور شد: چه اجرای تبعیض‌آمیز قوانین و چه اجرای قواعد تبعیض‌آمیز هر دو منجر به گسترش فساد و رشد و نمو آن در ساختار بخش اجرایی کشور شده است. پس از دولت فعلی که به دنبال مبارزه با فساد است انتظار می‌رود این قوانین تبعیض‌آمیز یا اجرای تبعیض‌آمیز آن را از صحنه تصمیم‌گیری‌ها حذف کند و به چپ و راست نگاهی یکسان داشته باشد.


بیشتر بخوانید: حسین مرعشی: مردم عصبانی را عصبانی‌تر نکنیم


غرضی تصریح کرد: اگر جز این باشد بسنده کردن به اقدامات فعلی و به یک چشم ندیدن مسائل، در نهایت بازهم منجر به تکرار تجربه‌های گذشته می‌شود و بازهم عده‌ای وام‌ها و اعتبارات مالی را با ۲ درصد سود دریافت می‌کنند و ضمن تزریق آن به جامعه، همان‌ را با ۲۰ درصد سود از جیب مردم برمی‌دارند. علت بسیاری از مشکلات همین دریافت کم‌سود سرمایه از بانک‌ها و موسسات مالی توسط عده‌ای و سودآوری فراوان این روش برای آنها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر قوای سه‌گانه به دنبال مبارزه با فساد هستند باید تعارفات، مصلحت‌ها و فرق‌قائل‌شدن‌ها را کنار بگذارند، ادامه داد: اگر اینگونه باشد می‌توان با فساد مبارزه کرد وگرنه ما برخورد با فساد را در همه دولت‌ها مشاهده کرده‌ایم، اما برخورد با اجرای تبعیض‌آمیز قوانین را نه. هر دولتی آمده به طرفداران خودش فضای مناسبی از لحاظ اقتصادی و سیاسی بخشیده است و بعد هم که دوره‌اش به سر آمده، بعدی‌ها از برخوردش شاکی و گله‌مند شدند اما کمتر پیش آمده که واقعا تغییری در روندها ایجاد شده باشد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه مواضع رییس قوه قضاییه در قبال برخورد با فساد قابل‌قبول است، اظهار کرد: در عین حال تاکنون قوه قضائیه با وجود همه تلاش‌ها تنها با عوامل فساد برخورد کرده است و هنوز دستش به آمران نرسیده است که امیدوارم این روند با موفقیت به برخورد با آمران هم برسد.

غرضی در پایان خطاب به سران قوای سه‌گانه، گفت: برای روسای جمهوری، مجلس و قوه قضائیه پیامی دارم و آن هم این است که عدالت‌ورزی و ارزشهای انقلاب اسلامی ایجاب می‌کند که بار مشکلات را از دوش فقرا برداریم و دولت، مجلس و دستگاه قضائی را هم برای کشیدن بار مشکلات با مردم همراه سازیم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمد غرضی
نظرات شما
پیشخوان