تاریخ انتشار: ۰۰:۴۷ - ۳۰ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

فروش زمین و آسمان برای کسب درآمد‌ شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ / امانی: ارقام واقعی نیست

درآمد‌های حوزه شهرسازی در حالی در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری افزایش پیدا کرده که اندک کورسویی هم برای تحقق این بودجه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و در چارچوب طرح تفصیلی، پیش‌بینی نمی‌شود.

بودجه شهرداری تهران چقدر است

رویداد۲۴ علیرضا زاکانی هنگام ارائه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران به شورا خبر از افزایش ۷۳ درصدی درآمد‌های حوزه شهرسازی در سال آینده داد. او خبر از تحول در قفلی که گذشتگان بر ساخت و ساز زده‌اند، داد: «از سال ۹۱ حدود ۳۱ هزار پرونده در سال صادر می‌کردیم، اما امروز ۴۷۰۰ پرونده داریم و این عدد قابل مقایسه نیست. با وجود ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده، امکان ساخت و ساز در شهر وجود ندارد و خودمان با دست خودمان به ساخت وساز شهر قفل زدیم و دلمان خوش است که شهر را اداره می‌کنیم. باید دست به دست هم دهیم و قفل‌ها را از شهر برداریم. ما به دنبال تراکم‌فروشی نیستیم!»

افزایش ۷۳ درصدی در حالی در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده که افزایش ۶۰ درصدی درآمد‌های حوزه شهرسازی در بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته آن محقق نشد و شهرداری لایحه کاهش سقف بودجه را به صحن شورا ارائه کرد. مطابق با بررسی‌ها سال ۱۳۹۹ بودجه حوزه شهرسازی ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و سال ۱۴۰۰ با افزایش ۶۰ درصدی به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید که امکان تحقق آن وجود نداشت و به همین خاطر در اصلاحیه به ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. حالا زاکانی در بودجه ۱۴۰۱ درآمد ۲۸ هزار میلیارد تومانی برای این حوزه پیش‌بینی کرده است! موضوعی که به گفته برخی کارشناسان یا از روی بی‌تجربگی مطرح شده یا قرار است تراکم‌فروشی خلاف طی سال آینده شدت بگیرد.

بودجه شهرداری تهران

افزایش ۷۳ درصدی بودجه در چارچوب طرح تفصیلی امکان‌پذیر نیست!

زهرا نژاد بهرام عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای پنجم در گفتگو با رویداد۲۴ معتقد است این افزایش نجومی آن هم در شرایطی که سال گذشته افزایش ۶۰ درصدی محقق نشده، قطعا از روی بی‌تجربگی نیست بلکه ظرفیت‌های خارج از چارچوبی در تهران وجود دارد که شورای پنجم جلوی ساخت و ساز در آن‌ها را گرفت. اینکه این افراد افزایش ۷۳ درصدی اعمال کردند یعنی می‌خواهند از چارچوب طرح تفصیلی فاصله بگیرند اگرنه من چنین ظرفیتی در چارچوب طرح نمی‌بینم که بشود در آن افزایش ۷۳ درصدی را محقق کرد.

او ادامه می‌دهد: ما زمان بودجه‌ریزی باید ببینیم که آیا بودجه ۱۴۰۰ ما محقق شده یا نه. اگر برای مثال ۵۰ درصد آن محقق شده، نباید برای سال آینده آن را چند برابر کنیم. باید تحقق‌پذیری دیده شود. مگر اینکه برای حوزه شهرسازی برنامه خاصی داشته باشند و این موضوع نگران‌کننده است.

تعداد پروانه‌های ساخت و ساز شهرداری تهران می‌تواند ۱۰ برابر شود

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تصمیم شهردار دفاع می‌کند و به رویداد۲۴ می‌گوید که تعداد پروانه‌های صادره ما می‌تواند ده برابر هم بشود. او توضیح می‌دهد: تعداد پروانه‌های صادر شده ما در حال حاضر حدود ۴۳۰۰ مورد است و این امکان که تا حدود ۱۰ برابر بشود، وجود دارد.

صارمی اضافه می‌کند: برای این کار سال آینده شهر را به پنج پهنه تقسیم کردیم؛ پهنه‌های کاملا برخوردار، پهنه‌های برخوردار، پهنه‌های نیمه‌برخوردار، پهنه‌های نسبتا برخوردار و پهنه‌های کم‌برخوردار. در پهنه‌های کم برخوردار عوارض را اصلا افزایش ندادیم و در پهنه‌های کاملا برخوردار بیشتر افزایش دادیم، میانگین افزایش ۱۵ درصد است. برای ۱۶ قشر مشوق گذاشتیم که هم آن‌ها بتوانند بسازند و هم رونق بگیرد؛ مثل زنان سرپرست خانوار، خانواده‌های شهدای مدافع سلامت، خانواده شهدای آتش نشان، نخبگان علمی و غیره؛ این گروه‌ها مشمول تخفیف می‌شوند.

او ادعا می‌کند: چنین حرکتی ضمن این که نوسازی شهری و یک رونق تولیدی ایجاد می‎کند؛ بر روی افزایش صدور پروانه و درآمد‌های شهرداری اثر می‌گذارد و آن را افزایش می‌دهد.

افزایش ۷۳ درصدی بودجه شهرداری تهران خوشبینانه است

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای ششم شهر تهران اما معتقد است که چنین بودجه‌ای خوشبینانه است؛ آنهم در حالیکه آقای زاکانی محکم گفته که تراکم‌فروشی نمی‌کند. او به رویداد ۲۴ می‌گوید: آقای زاکانی بسیار محکم گفته به هیچ عنوان خارج از ضوابط و مقررات قانونی که برای‌مان تعیین شده نمی‌خواهیم عمل کنیم. به نظرم، اما شهرداری کمی خوشبینانه موضوع را برآورد کرده است. شهرداری می‌گوید طرح‌هایی در مورد رونق حوزه شهرسازی در دست اقدام و رسیدگی دارند که در قالب چهار لایحه است. ما هنوز ندیدیم اما احتمالا در کمیسیون شهرسازی شورا در حال بررسی باشد و به هنوز به بقیه کمیسیون‌ها ارجاع نشده است. باید بیاید تا ببینیم این لوایح چیست و آیا این لوایح در حدی هست که بتواند منابع مالی شهرداری را به این میزان تامین بکند.

امانی ادامه می‌دهد: خیلی بعید می‌دانم؛ یعنی حتی اگر مشوق‌ها و تسهیلگری هم در حوزه صدور پروانه و دادن مجوز در شهرداری اتفاق بیفتد بازار مسکن در کشور در حال رکود است و با این کار نمی‌توانیم رکود را از مسکن تهران برداریم، لذا رسیدن به این اعداد خیلی سخت است و به همین دلیل می‌گویم این ۷۳ درصد را خیلی خوشبینانه برآورد کردند.

ساخت و ساز در بافت فرسوده جوابگوی تحقق بودجه شهرداری نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که شهردار تهران بنا دارد با ورود به حوزه مسکن، در این حوزه رونق ایجاد کند و آیا امکان‌پذیر است، برخلاف اظهارات صارمی، توضیح می‌دهد: جایی که ایشان می‌خواهد وارد شود، نهضت ملی مسکن است و پیشنهادشان این است که در بافت فرسوده، دولت به جای این که خارج از شهر تهران زمین بگییرد و تولید انبوه مسکن کند، از ظرفیت بافت فرسوده استفاده کنند. یعنی سهم تهران نهضت ملی مسکن سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار است و این سهم را از بافت فرسوده استفاده کند.

او ادامه می‌دهد: ما در شهرداری تهران چند دوره تجربه این کار را داریم. آنجا یک پیوست اجتماعی پیچیده‌ای دارد و به این راحتی نیست و فکر نکنید که اگر همه ساز و کار‌های آن فراهم شد شهرداری به راحتی می‌تواند ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در بافت فرسوده بسازد. ما چند بلوک در یک منطقه تهران ساختیم هنوز گرفتا آن هستیم و نتوانستیم تبعات اجتماعی آن را حل کنیم؛ لذا این هم به معنای رونق شهرسازی و رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده تلقی نخواهد شد.

تحقق بودجه ۱۴۰۱ دور از انتظار نیست!

اما همزمان مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نظر متفاوتی دارد، او معتقد است عدد پیش‌بینی شده زاکانی، درو از انتظارت نیست، اما با شرایطی. او به رویداد۲۴ می‌گوید: بودجه افزایش ۵۰ درصدی داشته و خواه ناخواه درآمد‌های حوزه شهرسازی نیز افزایش دارند. ۲۳ درصد مابقی هم که پیش‌بینی کردند احتمالا بر مبنای رونق ساخت و ساز بوده است، در اثر تسهیل و رفع موانع صدور پروانه. در این صورت تحقق دور از انتظار نیست. در کل تحقق بودجه پیش‌بینی شده دور از انتظار نیست!

به گزارش رویداد۲۴ آنطور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند طی سال آینده قرار نیست در حوزه اقتصادی و ساخت و ساز، متاثر از شرایط کلی کشور رونق ویژه‌ای اتفاق بیفتد و برعکس احتمال بروز اوضاعی وخیم‌تر نیز پیش‌بینی می‌شود آن هم با افزایش دوباره سقف قیمت دلار. اگر زاکانی بخواهد در چارچوب طرح تفصیلی قدم بردارد احتمالا پایان سال ۱۴۰۱ بار دیگر اصلاحیه برای کاهش سقف بودجه پیش‌بینی شده ارائه کند، در غیر این صورت به جز فروش آسمان و زمین راهکار دیگری برای افزایش ۷۳ درصدی نمی‌ماند!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
1
شهرداری ها عامل اصلی گرانی خانه هستند چون درآمد شهردار از باج گرفتن از مردم است
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
و با حمایت گرسنگان بیت المال
نظرات شما
پیشخوان