تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

هشدار به وزیر خارجه/ حسین امیرعبداللهیان گزینه جدید انتقاد اصولگرایان شد!

تا این لحظه احسان خاندوزی، عبدالملکی، فاطمی امین و عین اللهی بیشترین نقدها را متحمل شده‌اند. از این هفته گویا امیر عبداللهیان هم به این لیست اضافه شده است و اصولگرایان انتقادهایی به او مطرح کرده‌اند. هر چند فعلا او غیرمحتمل‌ترین گزینه برای سوال و تذکر است، اما هشدارهایی که به او داده شده، یک پیام روشن برای اظهار نظر و موضع‌گیری‌‌های آتی او دارد.

حسین امیرعبداللهیان

رویداد۲۴  اختلاف نظر اصولگرایان در مورد چینش کابینه ابراهیم رئیسی، دیگر موضوعی نیست که از دید افکار عمومی مخفی باشد. گروهی از اصولگرایان برای بیرون کردن احسان خاندوزی و حجت عبدالملکی، به شکل شبانه روز فعالیت می‌کنند. این مسئله احتمالا تنها وجه اشتراک اصلاح طلبان و اصولگرایان باشد؛ چه آنکه عمده جناح‌های سیاسی معتقدند چهره‌هایی همچون عبدالملکی و خاندوزی و فاطمی امین حتی در قواره یک مدیر میانی استانی هم نیستند چه رسد به آنکه نبض اقتصادی یک کشور در اختیار آنها باشد.

روز چهارشنبه گفته شد محمدباقر قالیباف اجازه استیضاح وزیران رئیسی را تا عید نمی‌دهد و کانال‌های تلگرامی نوشتند «رئیس مجلس شورای اسلامی استیضاح وزرا را به صلاح ندانسته و گفته که تا فرارسیدن سال جدید هیچ استیضاحی را اعلام وصول نمی‌کنم.» اما رئیس مجلس چند ساعت بعد مجبور شد همین خبر را تکذیب کند. سایت خانه ملت نوشت «روابط عمومی مجلس ضمن تکذیب چنین نقل قولی از آقای دکتر قالیباف به استحضار می‌رساند مواضع رسمی رئیس مجلس تنها از تریبون‌های عمومی و حساب‌های کاربری رسمی ایشان، به اطلاع و سمع و نظر مردم می‌رسد.»

همین تکذیب دو پیام داشت؛ اولا احتمال استیضاح بسیار بالاست و دوم اینکه قالیباف هم حاضر نیست پیشمرگ وزیران ناکارآمد کابینه رئیسی شود. از طرفی رسانه‌های دولتی هم به شدت از وزیران رئیسی دفاع می‌کنند و استیضاح‌کنندگان را نمایندگانی معرفی می‌کنند که به دنبال منافع فردی هستند. مثل خبرگزاری ایرنا که از قول یکی از نمایندگان مجلس نوشته است: «هر زمان که منافع مالی فرد یا گروهی به خطر می‌افتد برای مقابله با افرادی که این منافع را به خطر انداختند دست به اقداماتی می‌زنند و شاید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز منافع فرد یا گروهی به خطر افتاده باشد.»

اما دایره اختلافات فقط درباره دو سه وزیر اقتصادی نیست. بقیه وزیران رئیسی هم به شکلی زیر نگاه منتقدان اصولگرا قرار گرفته‌اند. از راهرو‌های پارلمان خبر می‌رسد وضعیت در وزارت صمت، اقتصاد و بهداشت و کار و تعاون و نفت اصلا خوب نیست. درباره استیضاح وزیر اقتصاد هم صحبت‌هایی میان نمایندگان هست به خصوص در روز‌های اخیر که سقوط شاخص بورس، بار دیگر زمینه‌ساز اعتراضات مردم شده است. اما تا به امروز بحث اسیضاح خاندوزی کلید نخورده است.

این هفته هم نوبت حسین امیر عبدالهیان شد تا فهرست وزیران در معرض استیضاح باز هم طولانی‌تر شود. خبرگزاری تسینم که تا اینجا از همه وزیران کابینه، حتی همین وزیران اقتصادی جز تعریف و تمجید، مطلبی منتشر نکرده بود، چراغ اول انتقاد را با نقد وزیر خارجه آغاز کرد و نوشته «عبدالهیان نباید در مصاحبه با شبکه الجزیره، درباره رابطه با غرب صحبت می‌کرد.»

عبدالهیان به الجزیره گفته بود «قصد ایران و روسیه مبنی بر امضای یک توافق راهبردی بلندمدت بود.» او در همین مصاحبه گفته «ما در سیاست خارجی متوازن رابطه با غرب و شرق را همزمان دیده‌ایم، این‌که برخی ما را متهم می‌کنند که شما فقط به‌دنبال رابطه با روسیه و چین هستید و رابطه با غرب را نمی‌خواهید، یک اتهام و حرف نادرستی است، ما سیاست خارجی متوازن با همه بخش‌های جهان و شرق و غرب عالم را می‌خواهیم»

تسنیم با نقد تند سخنان وزیر امور خارجه نوشته جملات جناب وزیر امور خارجه بیش از هر چیز احتمالاً نشانه عدم دقت نظر کافی در معنای کامل سیاست راهبردی نگاه به شرق است. این سخنان وزیر امور خارجه غیر از «محتوا»‌ی نادقیق، ناخواسته می‌تواند «کارکرد» نامناسبی هم داشته باشد. روس‌ها و چینی‌ها بعد از سال‌ها از طرح این بحث و پیگیری آن در عالی‌ترین سطوح جمهوری اسلامی می‌دانند که سیاست نگاه به شرق یک موضع راهبردی جدّی برای جمهوری اسلامی در جهت منافع مشترک، حفظ استقلال و احترام متقابل است و ایران برای عملیاتی کردن آن مصمم است. سفر مهم رئیس‌جمهور به روسیه و برنامه‌های ویژه‌ای که برای این ملاقات تدارک دیده شد نیز نشانه مهمی بر همین عزم است.»

مطلب منتشر شده در خبرگزاری تسنیم در حالی بود که در هفته گذشته، سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس به عراق رفته بود و با مقتدی صدر دیدار کرده بود؛ وظیفه‌ای که ذاتا در دایره اختیارات وزارت خارجه است، اما به خاطر اختلاف نظر اصولگرایان با وزیر خارجه روحانی، در دولت قبل هم به کرات این اتفاق رخ داده بود.


بیشتر بخوانید: وزیرانی که نگران استیضاح هستند/ محمد مخبر تیم اقتصادی را ترمیم می‌کند؟


پیش‌بینی می‌شد در دولت جدید، وظیفه ارتباط دیپلملتیک با کشور‌های همسایه به وزارت خارجه بازگردد، اما همزمان با انتشار انتقاد تسنیم از وزیر امور خارجه، فرمانده سپاه قدس به عراق سفر کرده است. این سفر و این یادداشت، بعید نیست به منزله یک کارت زرد برای امیرعبدالهیان باشد که خودش بهتر از هر کسی، جایگاه بالای علی باقری را در کابینه احساس می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ هنوز مجلس در مقابل امیر عبداللهیان موضعی نگرفته است و ظاهرا انها تصمیم دارند تا موضوع سفر رئیسی به روسیه و دستاوردهای آن در جریان است، با اظهارنظر درباره وزیر خارجه، این سفر را به چالش نکشند اما احتمالا در روزهای آینده اگر امیرعبداللهیان همچنان بر نظر خود ثابت بماند، اختلاف نظرات بیشتر شود.

تا این لحظه احسان خاندوزی به خاطر مشکلات بورسی و بانکی و وضعیت وخیم اقتصادی، حجت عبدالملکی به خاطر سوءمدیریت و انتصاب‌های پرحاشیه، فاطمی امین به خاطر عدم کنترل بازار خودرو و سوءمدیریت در حوزه معدن و همچنین جواد اوجی به خاطر انتصاب علی عسگری بیشترین نقدها را از مجلس متحمل شده‌اند. در مواردی هم نقدهای تندی علیه بهرام عین اللهی مطرح شده است. از این هفته گویا امیر عبداللهیان هم به این لیست اضافه شوند؛ هر چند فعلا او غیرمحتمل‌ترین گزینه برای سوال و تذکر است، اما هشدارهایی که به او داده شده، یک پیام روشن برای اظهار نظر و موضع‌گیری‌‌های آتی او دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
0
1
احتمالا از سفارت روسیه در تهران به روسوفیلها پیام داده شده که علیه وزیر خارجه کار کنند تا دیگر اسمی از سیاست مستقل نه شرقی و نه غربی در روابط خارجی نزند!
نظرات شما
پیشخوان