تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۳۰ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
معاون شهرداری تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ساماندهی سگ‌های بی‌پناه به سازمان پسماند داده شده است/ NGO‌ها مانع می‌شوند

جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط‌ زیست شهرداری تهران خبر داده که اولین کاری که در این مدت انجام دادیم این بود که ماموریت ساماندهی سگ‌های ولگرد را به سازمان پسماند بدهیم. او گفته مأموریت سازمان پسماند رفت و روب و پسماند شهر است و موضوع سگ و موش هم با این کار سنخیت دارد؛ یعنی اگر در قرارداد رفت و روب و جمع‌آوری زباله این وظیفه را اضافه کنیم یکدستی مدیریتی برای کنترل این معضل به وجود می‌آید.

جلال بهرامی شهرداری تهران

رویداد۲۴ یکی از صدها مشکل شهری در ایران، کنترل و ساماندهی حیوانات بی‌پناه و ولگرد است که استانداردهای آن در ایران با جهان بسیار متفاوت است. البته این تفاوت استاندارد بسیار طبیعی است؛ وقتی استاندارد زندگی شهروندان با استانداردهای دنیا سال‌های نوری تفاوت دارد، طبیعی است در سایر سطوح هم تفاوتی وجود نداشته باشد.

با تعییر مدیریت شهری در تهران حالا شهرداری تهران به راهکار جدیدی رسیده است تا با پدیده حیوانات ولگرد مقابله شود. ظاهرا شهرداری تصمیم گرفته حیوانات را همچون آشغال کنار خیابان ببینید؛ چه انکه در تصمیمی عجیب مدیریت ساماندهی این حیوانات به «سازمان پسماند» سپرده شده است! این مسئله را معاون شهردار تهران نیز تایید کرده است. جلال بهرامی معاون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران درباره اقدامات این معاونت برای کنترل و ساماندهی سگ‌های ولگرد رویداد۲۴ می‌گوید: وجود یک عدد موش و یک سگ ولگرد هم در شهر زیاد است. اینکه از قبل تعداد آن‌ها زیاده بوده و در این مدت موضوع برجسته‌ای شده، به این موضوع کاری ندارم. در حال حاضر یک معضل داریم که باید آن را حل کنیم. یکی از معضلات ما در این حوزه این بود که ساختار این کار در معاونت خدمات شهری به شرکت سامان‌دهی صنایع و مشاغل واگذار شده در حالی که مسئولیت این کار در اساسنامه با سازمان پسماند است. اولین کاری که در این مدت انجام دادیم این بود که ماموریت فوق را به سازمان پسماند بدهیم. مأموریت سازمان پسماند رفت و روب و پسماند شهر است و موضوع سگ و موش هم با این کار سنخیت دارد؛ یعنی اگر در قرارداد رفت و روب و جمع‌آوری زباله این وظیفه را اضافه کنیم یکدستی مدیریتی برای کنترل این معضل به وجود می‌آید.


بیشتر بخوانید: کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها با تزریق سم و اسید! +فیلم‌ دلخراش


معاون خدمات شهری و محیط‌ زیست با بیان اینکه در حوزه مقابله با سگ‌های ولگرد NGO‌ها مانع کار می‌شوند، ادامه می‌دهد: این گروه‌ها نظراتشان محترم است، اما نباید مانع کار شوند. از آن‌ها خواستم و چندبار فراخوان روزنامه‌ای دادم که برای نگهداشت و حمایت از سگ‌های ولگرد و سگ‎‌هایی که به مردم حمله کردند مرکزی درست کرده و آن‌ها در نگهداشت، نگهداری و مدیریت مشارکت کنند. حتما مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی‌شان درست است، اما دعوت می‌کنیم که حتما در میدان عمل هم بیایند و ما نیز فضا را برای ورودشان مهیا می‌کنیم.

بهرامی اضافه می‌کند: ما به‌خاطر مسائل اعتقادی و فرهنگی که داریم قطعا کشتن سگ‌ها را درست نمی‌دانیم، اما نباید اجازه ازدیاد نسلشان را بدهیم. یکی از دلایل ازدیاد سگ‌ها این است که مردم گاهی سگی را می‌خرند و بعد از مدتی به هر دلیلی آن را رها می‌کنند. البته برای مقابله با این اتفاق یکسری موانع قانونی وجود دارد، اما برای مثال معتقدیم باید خرید و فروش سگ را ممنوع کنند. نباید بازار غیر رسمی خرید و فروش سگ در تهران ایجاد شود؛ یعنی باید تجارت سگ را ممنوع کنند. تجارت پرنده ممنوع نیست و اشکالی ندارد، ولی تجارت سگ به زیستگاه شهری و زیستگاه جانوری و اکوسیستم و پارک‌های جنگلی آسیب می‌زند و ازدیاد آن‌ها کاری می‌کند که حیوانات شمال هم تحت تاثیر قرار گرفته و ببر و شیر را بدرند. ما برای نگهداشت یک ببر بسیار هزینه می‌کنیم که نسل آن از بین نرود. محبت به حیوانات اصلا چیز بدی نیست، اما اینکه محبتی کنیم که یک آسیب در پی داشته باشد اصلا کار خوبی نیست. ما مأموریتمان را روی این موضوع گذاشتیم که از ازدیاد نسل آن‌ها جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: در موضوع سگ یک بی‌قانونی یا کم قانونی هست و باید یک قانون تعریف شود. ما در فرهنگ خود چنین چیزی نداریم که سگ را بکشیم، اما ذیل این تفکر می‌توانیم چند قانون تعریف کنیم که مثلا اگر کسی ورود کرد و گفت چرا سگ را جمع‌آوری می‌کنید، آمپول ضد هاری می‌زنید و جلوی نسل‌شان را می‌گیرید، بگوییم قانون است و بر اساس قانون کار می‌کنیم.

معاون خدمات شهری و محیط‌ زیست اضافه می‌کند: در کشور‌های اروپایی اجازه ورود سگ به پارک و معابر عمومی را نمی‌دهند و این طور نیست که هر جا یا محلی بروند و مثلا اگر سگ فردی از شیشه سرش را بیرون آورده باشد جریمه می‌شود، اما در اینجا به عنوان یک اتفاق خوب نگاه می‌کنند. درست است ما سگ را نجس می‌دانیم، اما آن را حیوان محترمی می‌دانیم که جان دارد و اجازه زندگی کردن، اما اینکه عده‌ای از روی محبت، سبب زیاد شدن آن‌ها می‌شوند، اکوسیستم را دچار مشکل می‌کنند. مردم محبت‌شان را کم کنند تا مأموریت‌مان را بهتر انجام دهیم!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شهرداری تهران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
1
لحن کلام ایشون بیشتر مبنی تمایل به کشتار سگ های آواره است... فقط اسلام دست شونو بسته... بعدشم ادعای مسلمونی شونم میشه...
نظرات شما
پیشخوان