تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

چه پایانی در انتظار مذاکرات وین است؟

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که «مذاکرات در مسیر درست قرار گرفته، اما غم‌انگیز خواهد بود اگر نتوانیم به یک توافق و راه حل خوب برسیم.»

چه پایانی در انتظار مذاکرات وین است؟

رویداد۲۴ در بیستمین روز از نیمه دوم دور هشتم مذاکرات وین، فرآیند احیای برجام به نقطه‌ای رسیده که از سوی ناظران، با پایان دور ششم مشابهت‌سازی می‌شود، یعنی همان نقطه‌ای که سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد پیشین ایران در توصیف آن گفت: «ما از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم.»

خبرنگار وال استریت ژورنال روز گذشته در رشته توئیتی به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت که او معتقد است مذاکرات وین از نظر ماهیت، در مسیر درستی برای یک توافق نهایی قرار گرفته است، اما ترس او این است که مذاکرات بسیار کند پیش می‌رود.

لارنس نومن همچنین از قول این دیپلمات می‌نویسد: «فکر می‌کنم این بسیار بسیار، بسیار، بسیار، بسیار غم‌انگیز و اشتباهی باورنکردنی خواهد بود اگر به دلیل کند بودن مذاکرات نتوانیم به یک توافق و راه حل خوب برسیم.»

این مقام اتحادیه اروپا البته می‌افزاید که «با این حال، من فکر می‌کنم که در اینجا به توافق خواهیم رسید.»


بیشتر بخوانید: پیشنهاد توافق موقت هسته‌ای به ایران توسط روسیه


در همین راستا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت که برای پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات برجام، همچنان فرصت وجود دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که «مذاکرات برای بازگشت به فرمت برجام به نقطه تعیین‌کننده‌ای رسیده است. اکنون پنجره کوچکی برای اتمام موفقیت‌آمیز این مذاکرات وجود دارد تا پاسخگوی نگرانی‌های بسیاری از طرف‌ها باشد».

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز روز پنجشنبه و در نخستین سالگرد پیروزی خود در انتخابات گفت: «اکنون زمان ترک مذاکرات با ایران بر سر احیای برجام نیست چرا که پیشرفت‌هایی در حال رخ دادن است.»

در آخرین اخبار از وین، روز گذشته کشور‌های عضو برجام در غیاب ایران مجددا با ایالات متحده پای میز مذاکره نشسته و بار دیگر بر اهمیت زمان تاکید کردند، موضوعی که نماینده روسیه آن را این چنین مطرح کرد که: «همکاران غربی من همانطور که به صورت علنی هم عنوان می‌کنند، بر لزوم نهایی کردن مذاکرات در اسرع وقت تاکید داشتند. روسیه احساس فوریت دارد، اما مخالف ضرب‌الاجل‌های مصنوعی است.»

در این برهه، ایران معتقد است که بخش قابل توجهی از ابهامات متنی و نگارشی و شماری از اختلاف نظر‌ها در خصوص پرانتز‌های موجود در متون برطرف شده و موارد باقی‌مانده، موضوعات مهم و دشواری است که حل و فصل آن نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی طرف‌های مقابل خواهد بود. تهران همچنان بر موضوع تضمین و راستی‌آزمایی نیز تاکید داشته و معتقد است «توافق خوب» با عدم در نظر گرفته شدن این موارد به دست نخواهد آمد.

خواست ایران دقیقا همانی است که وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای مطرح کرد و گفت: «یکی از موارد درخواستی ایران در مذاکرات وین، ارائه تضمین توسط واشنگتن برای عدم خروج دوباره از برجام است، اما در نظام سیاسی ما، دولت نمی‌تواند چنین تضمین سریع و محکمی را بدهد.»

وال استریت ژورنال در گزارش روز چهارشنبه خود در خصوص اقدامات غرب برای رفع نگرانی تهران از تکرار آنچه در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ صورت گرفت، عنوان کرد که مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکایی به دنبال راه‌هایی برای کمک به کاهش نارضایتی ایران و ارائه سایر تعهدات بلندمدت هستند.

گره تا امروز کور «تضمین و راستی‌آزمایی» همانی است که با باز شدنش، کارکنان هتل کوبورگ سالن کنفرانس خود را برای نشست خبری اعلام دستیابی به توافق و احیای برجام، با پرچم‌های ایران و ۱+۵ مزین خواهند کرد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین ، برجام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Singapore
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
0
0
هر نتیجه ای حاصل شود موجب افتخار این تیم خواهد بود حتی اگر مفتضحانه تر از برجام باشد
در صحن مجلس از وزیر خارجه و تیمش قدردانی خواهد شد!!!
نظرات شما
پیشخوان