تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

نتیجه حمایت نسنجیده از بورس

یاسر فلاح: حمایت دولت از بازار سرمایه این گونه نیست که دولت، بورس را زیر پر و بال بگیرد. حمایت از بازارسرمایه یعنی باید تصمیمات اتخاذشده، قابل‌اتکا باشد.

پیش بینی بازار بورس

رویداد۲۴ در سال ۱۳۸۴ محمود احمدی‌نژاد پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات در دور اول اظهار کرده بود که بورس به دلیل کارهایی که در آن انجام می‌شود در حکم قماربازی است و باید برچیده شود. این نظریه را حاج منصور ارضی از مداحین هیات‌های مذهبی در یکی از زیارت‌های عاشورای محرم آن سال در حسینیه لباس فروشی‌ها بیان کرده بود. به اعتقاد وی مردم باید از خرید سهام در بورس اجتناب کنند چون در حکم قمار است. آن زمان گفته شد که ظاهرا احمدی‌ن‍ژاد با الهام از نظر ارضی این موضوع را بیان کرده است. اکنون دولت سیزدهم اگرچه مستقیم به این موضوع ( قمار بودن بورس) اشاره نکرده اما  شنیده‌ها حاکی از آن است که بعضی‌ها در جلسات خصوصی برگزارشده درباره این بازار  به بورس همچون قمار نگاه می‌کنند. در همین راستا با یکی از کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو نشستیم.

    ادبیات ناصحیح بورسی

    یاسر فلاح  اظهار کرد: این سخنان آقای احمدی‌نژاد در آن مقطع نیاز به اصلاحیه دارد.  به نظر می‌رسید که ایشان در ابتدای کار آشنایی چندانی با بازارسرمایه نداشته است به همین جهت یکسری اظهارنظرهای خاص داشت. اما وی بعدها آن نظرات را اصلاح و دیگر  بر آنها پافشاری نکرد. آن موقع بنا به چند دلیل این صحبت ها را انجام داد. آقای صالح‌آبادی در سال ۱۳۸۵ آمدند و به نوعی شکل و شمایل جدید بازار سرمایه را  طراحی کرد.

    وی در پاسخ به این سوال که همچنان  به بازار سرمایه به دید قمار نگاه می‌شود؟ اظهار کرد: این نوع دیدگاه یک نظر غیرکارشناسی است و بر نداشتن شناخت مبتنی است. چنین نظراتی وقتی بیان می‌شود که  براساس هیجانات و نگرش غیرکارشناسی به بازار سرمایه نگاه کنیم. این نوع نگرش؛ غیرعلمی به دور از کارشناسی و ادبیات آن فاقد ارزش است.


    بیشتر بخوانید: سایه سنگین چند ابهام بر سر بورس


    دولت خیال سرمایه گذاران را راحت کند

     به کرات گفته شده است که دولت باید از بازار حمایت کند اما حمایت چگونه باید باشد؟ مدیرکل پیشین روابط عمومی سازمان بورس در پاسخ به این سوال به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: حمایت دولت از بازار سرمایه این گونه نیست که دولت بیاید و به قول معروف زیر پر و بال بورس را بگیرد. حمایت از بازارسرمایه یعنی تصمیمات گرفته‌شده، قابل‌اتکا باشد. یعنی به‌گونه‌ای تصمیم گرفته نشود که بورس هر لحظه دچار تغییر و تحولات شود و سرمایه‌گذار نتواند سرمایه‌گذاری کند. ضمن اینکه باید اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر باشد. مشکلی که اکنون وجود دارد آن است که اقتصاد اصلا قابل پیش‌بینی نیست. ابهامات بسیار، فضای اقتصادی کشور را احاطه کرده است. دولت باید تلاش کند ابهامات را رفع و به سرمایه‌گذاران کمک کند در فضای روشنی سرمایه گذاری کنند. ناگفته نماند مشکلاتی هم در حوزه بین‌المللی وجود دارد و دولت باید سعی داشته باشد و این فضا را هم ترمیم و خیال سرمایه‌گذاران را  راحت کند.

    خوب و بد دخالت دولت

    موضوع دخالت دولت در بازارها از منظر کمیت و کیفیت همواره یکی از موضوعاتی بوده که بین اقتصاددانان مکاتب مختلف مورد مناقشه قرار بوده است. البته بیشتر اقتصاددانان بر این موضوع که دخالت دولت در بازار و اقتصاد باید کاهش یابد اتفاق‌نظر دارند. عده‌ای معتقدند که دولت نباید در بازارهای مالی دخالتی داشته باشد و در مقابل برخی معتقدند که دولت می‌تواند با هدف بهینه‌سازی و تنظیم بازار و با تعیین قوانین و مقررات به بهبود روند آن کمک کند. در سال‌های اخیر در بسیاری از موارد دولت با هدف مقابله با جهش‌های قیمتی و تورمی دخالت‌هایی در بازارها داشته که مسائل را تشدید کرده و نقشی در بهبود وضعیت نداشته است. علاوه بر این در سال گذشته دولت اقدام به قیمت‌گذاری دستوری فولاد کرد که این موضع منجر به تقویت رانت‌خواران، تقسیم رانت بسیار بالا بین خواص و نابودی سرمایه سهامداران شد.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بورس
    نظرات شما
    پیشخوان